Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Besiktning+Maptuner

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Besiktning+Maptuner

    Hej!

    För att undvika misstankar om otillbörlig reklam för enskild trimleverantör kan jag först nämna att BSR i Växjö har en PPC-dosa som man kan byta fram och tillbaka mellan olika steg och originaleffekt i motorn.

    Nu till saken, efter midsommar så provade jag min nyinköpta Maptuner en motsvarighet till BSR PPC. Jag skulle besikta bilen och hade begärt ett bensinprogram på 210/300. Jag pluggade in den i diagnosuttaget och efter ca 3 min så var bilen återställd till original, vilken fruktansvärd upplevelse förresten! Självfallet hade jag bara 3-4 liter E85 kvar i tanken men det gick att köra försiktigt fram till macken och fylla på 10 liter bensin utan att check engine tändes. Besiktningen gick bra utan anmärkning och efter att ha kört ned bensinmängden till ca 3-4 liter så pluggade jag in Maptunern igen och återställde bilen till 343/490 och E85 och fyllde fullt med etanol.

    För närvarande finns det minne för ca 3-4 program men det det är ju bara en fråga om att öka minnet så går det säkert att få rum fler. På vintern vill jag framförallt inte ha så mycket vrid och kommer att ha både ett E85 och ett bensinprogram på runt 300/400 för att slippa att det spinner överallt. Varför jag vill ha ett bensinprogtam överhuvudtaget beror på att jag vill rensa motorn från det eventuella "rosa klägg" som E85 är upphov till.

    Det kommer att finnas fler funktioner längre fram som t.ex. möjlighet att kalibrera hastighetsmätaren mer exakt när man byter till vinterhjul etc.

    En rolig funktion som redan ligger i styrprogrammet och som är aktiverade på vissa marknader men inte i Sverige är en "shift up" funktion. Om du ligger på för låg växel så lyser en liten växelsspak tillsammans med texten "shift up" så att du inte förbrukar mer bränsle i onödan, den har jag redan haft mycket nytta av. Vad jag förstår kommer flertalet möjligheter som idag bara är möjligt att åtgärda med Tech 2:an finnas i maptunern.

    Vilka funktioner som kommer att finnas och vad den kommer att kosta i slututförande hänvisar jag till Maptun, jag har bara en prototyp för tillfället.

    P.S. Nej, jag har inte fått den gratis och jag har inte fått vädjan om att skriva om den här på forumet från Maptun. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818

    Re: Besiktning+Maptuner

    Låter ju verkligen som en toppengrej alltså.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Besiktning+Maptuner

    Något jag alltid har undrat angående dessa manicker är hur man kontrollerar skrivfel och hur supporten/serviceåtagandet ser ut ifall man står i Estland med "låst" styrbox.

    BSR måste väl vara det företag som har flest sålda enheter, något som hört om problem? Skulle vara intressant att veta!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Något jag alltid har undrat angående dessa manicker är hur man kontrollerar skrivfel och hur supporten/serviceåtagandet ser ut ifall man står i Estland med "låst" styrbox.

    BSR måste väl vara det företag som har flest sålda enheter, något som hört om problem? Skulle vara intressant att veta!
    Det vet jag. Fel= kundfel= kunden får stå för allt.
    Dagens tips, se till att det finns ström i batteriet.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Det vet jag. Fel= kundfel= kunden får stå för allt.
    Sasse, jag tycker att det är ganska olämpligt att Du uttalar Dig om saker som Du inte har så bra koll på. I den mån kunden inte läser eller följer instruktionerna så hjälper vi givetvis till även om det är handhavandefel. Varför skulle vi inte göra det?


    M.v.h. John BSR

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    125

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    För att undvika misstankar om otillbörlig reklam för enskild trimleverantör kan jag först nämna att BSR i Växjö har en PPC-dosa som man kan byta fram och tillbaka mellan olika steg och originaleffekt i motorn.

    Nu till saken, efter midsommar så provade jag min nyinköpta Maptuner en motsvarighet till BSR PPC. Jag skulle besikta bilen och hade begärt ett bensinprogram på 210/300. Jag pluggade in den i diagnosuttaget och efter ca 3 min så var bilen återställd till original, vilken fruktansvärd upplevelse förresten! Självfallet hade jag bara 3-4 liter E85 kvar i tanken men det gick att köra försiktigt fram till macken och fylla på 10 liter bensin utan att check engine tändes. Besiktningen gick bra utan anmärkning och efter att ha kört ned bensinmängden till ca 3-4 liter så pluggade jag in Maptunern igen och återställde bilen till 343/490 och E85 och fyllde fullt med etanol.

    För närvarande finns det minne för ca 3-4 program men det det är ju bara en fråga om att öka minnet så går det säkert att få rum fler. På vintern vill jag framförallt inte ha så mycket vrid och kommer att ha både ett E85 och ett bensinprogram på runt 300/400 för att slippa att det spinner överallt. Varför jag vill ha ett bensinprogtam överhuvudtaget beror på att jag vill rensa motorn från det eventuella "rosa klägg" som E85 är upphov till.

    Det kommer att finnas fler funktioner längre fram som t.ex. möjlighet att kalibrera hastighetsmätaren mer exakt när man byter till vinterhjul etc.

    En rolig funktion som redan ligger i styrprogrammet och som är aktiverade på vissa marknader men inte i Sverige är en "shift up" funktion. Om du ligger på för låg växel så lyser en liten växelsspak tillsammans med texten "shift up" så att du inte förbrukar mer bränsle i onödan, den har jag redan haft mycket nytta av. Vad jag förstår kommer flertalet möjligheter som idag bara är möjligt att åtgärda med Tech 2:an finnas i maptunern.

    Vilka funktioner som kommer att finnas och vad den kommer att kosta i slututförande hänvisar jag till Maptun, jag har bara en prototyp för tillfället.

    P.S. Nej, jag har inte fått den gratis och jag har inte fått vädjan om att skriva om den här på forumet från Maptun. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson

    Har också beställt en sk Maptuner från Maptun med steg 1 till min 9-3 SS Aero väntar med spänning på att den ska anlända....
    9-5 Aero SC -04 ,9-3 SS Aero -04 Såld , 9-5 Aero -04 Såld, 9-5 Aero -02 Såld, 900 Ng T Talladega (Viggen) Såld
    http://www.garaget.org/Nordie

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av John BSR
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Det vet jag. Fel= kundfel= kunden får stå för allt.
    Sasse, jag tycker att det är ganska olämpligt att Du uttalar Dig om saker som Du inte har så bra koll på. I den mån kunden inte läser eller följer instruktionerna så hjälper vi givetvis till även om det är handhavandefel. Varför skulle vi inte göra det?
    Sträck på dig istället John BSR: Nu har ju Sasse avslöjat sig själv som BSR-kund.

    Skämt åsido vore ett konktret svar på Plupp:s fråga befogat: HUR kan denna service se ut i praktiken om bilen som i exemplet befinner sig långt ifrån BSR?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av John BSR
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Det vet jag. Fel= kundfel= kunden får stå för allt.
    Sasse, jag tycker att det är ganska olämpligt att Du uttalar Dig om saker som Du inte har så bra koll på. I den mån kunden inte läser eller följer instruktionerna så hjälper vi givetvis till även om det är handhavandefel. Varför skulle vi inte göra det?


    M.v.h. John BSR
    Har bra koll?
    Eftersom jag har tagit hand om kunder från både er och när Nordic sålde PPC å VET jag. Det är väl så klart att BSR inte kan ta garanti på något om kunden slarvar med batteri eller kommer åt kontakten/sladden/trycker fel knappar. Det ska så klart sägas att BSR var snabba och aldrig något snack om strul när någon dosa var trasig.

    Men tyvärr är det många som är klantiga och då står man där med skägget i brevlådan. Därav mina ord som du citerade.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Re: Besiktning+Maptuner

    Maptunern ska enligt uppgift vara helt idiotsäker. Även ifall batteriet tar slut eller man drar ur den under pågående programmering mm går det att plugga i igen och bara göra om från början så ska det fungera. Har förövrigt 2 st liggande här som jag kan mysa med
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  10. #10

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Skämt åsido vore ett konktret svar på Plupp:s fråga befogat: HUR kan denna service se ut i praktiken om bilen som i exemplet befinner sig långt ifrån BSR?
    Om en kund t.ex. råkar riva ur sladden till diagnosuttaget el. dyl. och programmeringen avbryts (och även bor väldigt avsides) så kan han enkelt skicka sin ECU till oss så återställer vi den och returnerar den till kunden samma dag givetvis. Svårare än så är det inte. I de flesta fall behövs inte ens detta, utan det är bara att omstarta programmeringen.

    Precis som Sasse säger, om olyckan är framme trots att handhavandet är väldigt enkelt och väl beskrivet i manualen (koppla in PPC'n med sladd i diagnosuttaget, ha tändningen påslagen och använd batteriladdare till batteriet om det är dåligt) så hjälper vi givetvis till "över dagen" när det behövs.

    Eftersom handhavandet är extremt enkelt (om man följer instruktionerna ovan) så är olyckan framme väldigt sällan faktiskt.


    M.v.h. John BSR

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Maptunern ska enligt uppgift vara helt idiotsäker. Även ifall batteriet tar slut eller man drar ur den under pågående programmering mm går det att plugga i igen och bara göra om från början så ska det fungera. Har förövrigt 2 st liggande här som jag kan mysa med
    Det är ju imponerande i så fall med tanke på att inte ens saab fixade det.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av John BSR

    Om en kund t.ex. råkar riva ur sladden till diagnosuttaget el. dyl. och programmeringen avbryts (och även bor väldigt avsides) så kan han enkelt skicka sin ECU till oss så återställer vi den och returnerar den till kunden samma dag givetvis. Svårare än så är det inte.

    Precis som Sasse säger, om olyckan är framme trots att handhavandet är väldigt enkelt och väl beskrivet i manualen (koppla in PPC'n med sladd i diagnosuttaget, ha tändningen påslagen och använd batteriladdare till batteriet om det är dåligt) så hjälper vi givetvis till "över dagen" när det behövs.

    Eftersom handhavandet är extremt enkelt (om man följer instruktionerna ovan) så är olyckan framme väldigt sällan faktiskt.


    M.v.h. John BSR
    Helt rätt, men det hjälper ju inte kunden om han står 20 mil ute i ingenstans.
    Och jag vet att ni är grymt snabba på att fixa tillbaka den. All cred för det
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  13. #13

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Helt rätt, men det hjälper ju inte kunden om han står 20 mil ute i ingenstans.
    Inte ens vi på BSR kan nog lösa alla världens problem, och väljer man som kund att strunta i att läsa instruktionerna och att man även (av någon outgrundlig anledning) väljer att riva ur kablarna under pågående programmering så blir det svårt för oss att ha en servicenivå som kan hanetra även detta. Vi har i stället en förhoppning om att folk följer vår instruktion och i 999 fall av 1000 går ju det bra.


    M.v.h. John BSR

  14. #14

    Re: Besiktning+Maptuner

    Min uppfattning av BSR är extremt bra. har haft med johan i stockholm att göra med och det har varit proffs hela vägen. Är en super nöjd kund men både PPC & Sport Flow avgassystem. på båda bilarna.
    Stort Tack BSR Stockholm.
    Mvh : Peter Ede / Stockholm
    Saab 9-5 M06 Vector. 2,0t BioPower.

  15. #15

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av PeterEde
    Min uppfattning av BSR är extremt bra. har haft med johan i stockholm att göra med och det har varit proffs hela vägen. Är en super nöjd kund men både PPC & Sport Flow avgassystem. på båda bilarna.
    Stort Tack BSR Stockholm.
    Tack tack för de värmande orden Peter.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av John BSR
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Helt rätt, men det hjälper ju inte kunden om han står 20 mil ute i ingenstans.
    Inte ens vi på BSR kan nog lösa alla världens problem, och väljer man som kund att strunta i att läsa instruktionerna och att man även (av någon outgrundlig anledning) väljer att riva ur kablarna under pågående programmering så blir det svårt för oss att ha en servicenivå som kan hanetra även detta. Vi har i stället en förhoppning om att folk följer vår instruktion och i 999 fall av 1000 går ju det bra.


    M.v.h. John BSR
    Självklart inte. Jag och de flesta är nog medvetna om det.
    Men Maptun har ju tydligen gjort det nu
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17

    Re: Besiktning+Maptuner

    HURRA!
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Besiktning+Maptuner

    b10tax>>Jag har läst igenom inlägget flera gånger utan att riktigt få grepp om vad meningen med skapandet av tråden?

    Kanske bara jag som tänker "inside the box" men jag letade förgäves efter en fråga men upptäcker inte någon sådan. Dessutom blir jag kanske vilseledd av trådrubriken?

    Handlar det bara om produktinformation känns det som tråden dansar på forumreglernas §9.3 och gäller det applikationen i just din bil torde det kunna inrymmas i din projekttråd.

    Låter det dock vara utan åtgärd tillsvidare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Besiktning+Maptuner

    Förstår inte varför man, 20mil ute i ingenstans skulle få för sig att programera om bilen.
    Men visst, förstår tankegångarna.
    Personligen skulle jag nog endast använt det två-tre gånger per år. För besiktning och vinterkörning
    Låter oavsett som en väldigt bra produkt.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Besiktning+Maptuner

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Förstår inte varför man, 20mil ute i ingenstans skulle få för sig att programera om bilen.
    Men visst, förstår tankegångarna.
    Personligen skulle jag nog endast använt det två-tre gånger per år. För besiktning och vinterkörning
    Låter oavsett som en väldigt bra produkt.
    Åker man runt i Europa kan man behöva anpassade program efter vad för bränsle som erbjuds.

    Ibland kanske du vill köra på ett påställt program på BF99 och ibland på E85. Någon gång kanske du skulle vilja ha ett program anpassat efter BF92.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Prb med Maptuner
    Av Greatsnyggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 21:05
  2. Köpa begagnad Maptuner?
    Av sammy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 02:12
  3. Erfarenheter Maptuner/PPC
    Av Lythen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 11:58
  4. maptuner
    Av aenden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •