Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    Visst men du får nog räkna med ett kopplingsbyte. Visst turbon har ju gått en bit men byt olja och stift med jämna mellanrum. Jag byter olja efter ca 800 mil och stift efter 1000 mil.

    Jag skulle även byta växellådsoljan till en frisk ny olja kommer ej ihåg vad den heter men det är saabs orginalolja.

    Se också till att du har den senaste vv samt att du har en tändkasett i reserv. Kör sedan med huvudet och inte med högerfoten.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Visst men du får nog räkna med ett kopplingsbyte. Visst turbon har ju gått en bit men byt olja och stift med jämna mellanrum. Jag byter olja efter ca 800 mil och stift efter 1000 mil.

    Jag skulle även byta växellådsoljan till en frisk ny olja kommer ej ihåg vad den heter men det är saabs orginalolja.

    Se också till att du har den senaste vv samt att du har en tändkasett i reserv. Kör sedan med huvudet och inte med högerfoten.

    ja kopplingen lär ju rycka om ett tag om den inte är bytt och när jag ska serva den ska även oljan i växlelådan bytas. tändkasset är rätt dyrt va ? och jag kör alltid me huvudet(; vill bara ha lite extra kraft gasresponsen ökar me va me ett chip?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    hur gör man nu då för att ta en titt på hur min motorn mår ? som jag skrev innan så hur mycket behöver man riva för ta en titt hur min pärla mår? vad jag själv tycker känns den frisk och kry men det avgör ju inte hela saken förstås. och den är servad regelbundet och full stämplad servics bok upp till 21 tusen mil tro jag det var. sen har jag själv gjort servis när jag köpte den då hadde den gått 22 tusen mil och då bytte jag olja och filter och tädnstift och vevehuset ventilationen är uppgraderad och luftfiltert är bytt från sport till ett orginal. det sport filtret var ett bsr insatt filter inget skit filter då men tycket att det inte såg allt för fint ut. men man kan tvätta av det och sätta i det igen men får se.


    lite mera info än vad jag ha skrivit innan :P ursäkta vissa felstavningar.
    Lyft på ventilkåpan och se hur din motor mår. Är det rent och snyggt eller finns det en massa sludgebildning? När du ändå lyfter på ventilkåpan så passa på att efterdra toppen. Om du har en tidig årsmodell så rekommenderar jag dig att byta topplocksbultarna då tidiga modeller hade problem med läckage. SAAB tog fram nya bultar för att åtgärda detta. Du bör även mäta kamkedjan då dessa brukar vara slut oavsett om bilen är trimmad eller inte. T7 motorn är inte hållbar för 5 öre ens när den är original så desto viktigare att man vet hur den mår innan man trimmar den. Har du riktigt otur så skjuter du en kolv eller två, men som tröst kan jag säga att även originalmotorer råkar ut för detta.

    Förmodligen är det absolut inget fel på din bil, men räkna med att saker KAN börja gå sönder på löpande band inom ett par tusen mil efter att du har trimmat. Gamla komponenter har en förmåga att ge upp fort när man helt plötsligt börjar belasta dom mer än vad dom är konstruerade för. Så se till att du har utrymme för detta i din budget ifall något pajjar så du slipper vara billös. Tänker först och främst på koppling och turbo.

    Det bästa är väl att lämna in bilen hos nån välkänd trimfirma som kan ge dig en uppskattning om motorns skick innan du trimmar den.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    okej då vet jag lite ska be en kompis ta en titt för det skaddar ju aldrig och kolla hur motorn mår kedja hur ser man om den är dålig ? bruka väll bara var spännaren och nått annat som bruka ge sig sjäva kedjan bruka hålla länge eller har jag fel? och bultar är väll lika bra och byta då om det har varit problem me det innan.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    Moderatorn tyckte mitt inlægg værkade oseriøst och nej det ær det inte jag har sækerligen fått ett bra exemplar av min fina 9-5 men det jag menar var att ett steg 1 tycker jag skall gå utmærkt både med avseende till mil, koppling och motor,

    en saab ær væll ændå ganska trimmvænlig och steg ett ær ju bara modellbyte till aero?? Jag har iallafall av min erfarenhet mer tro på saabs bilar ænn att de skulle gå sønder før så lite.

    Det ær væll ændå dærfør man har saab før att det ær bra annars så finns det gott om andra alternativa færdsætt så som buss, tåg, cykel, gå, volvo...

    Men visst ta en titt på motorn det skadar ju inte i vilket fall om du skulle trimma eller inte trimma det finns alltid något man kan gøra bættre, och en bra kamkedja ær ju att rekomendera annars så finns det ju inte så mycket førutom turbon som skulle kunna førstøra motorn om något gåt sønder, samt gæmna och ofta service intervaller så går det fin fint

    Lycka till!!! lite extra kraft ær skoj
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    Citat Ursprungligen postat av Toshi
    Hallå eller vi kör ju SAAB de pallar för allt...

    Ne men jag har 250-300hk närmare det sista skulle jag tro har aldrig bänkat den i en 2.0t 150hk från början. När jag trimmade den så hade den gått 27500mil nu har den gått 30000 och motor låda eller kopling är original sedan den var ny aldrig bytt.
    Till och med original turbon var med 27500 mil utan större glapp när jag bytte till en större.

    Så det jag tycker är bara trimma på jag menar en aero skall ju hålla mer än 30000 mil??? och det är ju i prinsip samma saker som sitter i din bil och skall du bara ha steg 1 så kör på.
    Citat Ursprungligen postat av Toshi
    Moderatorn tyckte mitt inlægg værkade oseriøst och nej det ær det inte jag har sækerligen fått ett bra exemplar av min fina 9-5 men det jag menar var att ett steg 1 tycker jag skall gå utmærkt både med avseende till mil, koppling och motor,

    en saab ær væll ændå ganska trimmvænlig och steg ett ær ju bara modellbyte till aero?? Jag har iallafall av min erfarenhet mer tro på saabs bilar ænn att de skulle gå sønder før så lite.
    Det som är oseriöst/felaktigt är markerat ovan. Att av erfarenhet från en enda trimmad bil dra slutsaten att samtliga andra exemplar är exakt likadana är också lite väl magstarkt.

    Som sagt: "Planera för morgondagen, lev idag" dvs trimma men ha en ekonomisk buffert OM grejorna skulle gå sönder. Orginalbilar havererar också men risken minskar knappast med trimningen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    Hej!

    Några bra frågor att ställa sig själv innan trimning och helst på bilar som har gått lite längre!

    Är min bil/motor i bra kondition?
    Beredd på den ökade driftkostnaden som oftast uppstår?

    Efter det börjar jakten på leverantör

    Gjort en ordentlig research på aktuella val?
    Noga vägt fördelar med närhet till leverantören eller någon form av filial vs postorder?
    Sedan satt sig ner och gjort ett val som matchar dina egna krav!?

    När det väl är dags skulle jag alltid ha följande i bakhuvudet

    Ifall problem uppstår som kan/är relaterat till trimmet, har jag själv kunskapen att felsöka eller någon som kan hjälpa till?
    Om motorskada uppkommer kan jag vara utan bilen ett längre tag och är baka in kostnaden för ett eventuellt motorbyte i hushållsbudgeten?

    En långmilad 9-5:a är inget under motormässigt när det kommer till hållbarhet vid högre effektuttag, det finns anledningar till varför Saab själva har gjort en mängd förbättringar. Detta kombinerat med att det troligen sitter en GT17 om ingen varit i farten och bytt tidigare skulle göra att jag personligen var skeptisk till det om jag skulle ha svårt att undvara bilen under reperation.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?

    får se hur jag gör är sugen steg1 chip och skaddar aldrig att kolla motorn skick vilket jag gör om jag nu ska chipa tackar för alla svar.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

Liknande ämnen

  1. vågar man köpa saab 9-5 , 98 som gått 30000mil????
    Av turbo+++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 23:54
  2. Vågar man köpa en 9-3 som gått 25000mil?
    Av yuion i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 13:15
  3. vågar man köpa en bil som har gått långt?
    Av AeroMicke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:16
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 12:34
  5. Vågar man chipa bilen ?
    Av 95grizzly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •