Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Körförbud

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    122

    Körförbud

    Hej!

    Jag har en 9000 2,3T som har varit avställd i närmare 2 år och senast godkända besiktning var 2007-03-02. Idag ställde jag på den, försäkrade och åkte till besiktningen. Fick två anmärkningar, styrled och spindelled. Det står att jag måste
    göra en ny kontrollbesiktning senast om en månad annars blir det körförbud.

    Men i mitt fall så kom jag ju dit med körförbud och innebär detta att jag inte får bruka bilen? Tittar man på transportstyrelsen så står det att senast godkända besiktning var 2007, men miltalet är uppdaterat från idag. Vad gäller?
    Tyvärr äger jag ingen Saab längre

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Körförbud

    Citat Ursprungligen postat av Fireball
    Vad gäller?
    Precis det du själv skriver:
    Citat Ursprungligen postat av Fireball
    Det står att jag måste göra en ny kontrollbesiktning senast om en månad annars blir det körförbud.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Jordbro
    Inlägg
    6

    Re: Körförbud

    Nu menar han nog om han får köra bilen i en månad... eller om den redan nu har körförbud... ?
    Fast jag har inte en aning tyvärr...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Körförbud

    Citat Ursprungligen postat av frassefraze
    Nu menar han nog om han får köra bilen i en månad... eller om den redan nu har körförbud... ?
    Fast jag har inte en aning tyvärr...
    Hur svårt kan det vara att läsa innantill?

    Citat Ursprungligen postat av Fireball
    Det står att jag måste göra en ny kontrollbesiktning senast om en månad annars blir det körförbud.
    Kan det sägas mycket tydligare?

    Bilen får köras i trafik förutsatt att skatt och försäkring är betalda när felen är åtgärdade
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Körförbud

    Har man fått anmärkningar så får man aldrig bruka bilen innan den är ombesiktigad, endast vad som krävs för att reparera bilen.

    Från Bilprovningens sida:

    Vad innebär efterkontroll?


    Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Körförbud

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Har man fått anmärkningar så får man aldrig bruka bilen innan den är ombesiktigad, endast vad som krävs för att reparera bilen.

    Från Bilprovningens sida:

    Vad innebär efterkontroll?


    Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.
    Men var läser du det Bengt?
    Eller framförallt varför gör du tolkningen att det är efterkontrollen och inte åtgärdandet av felen som är avgörande för när bilen får "brukas mer än nödvändigt"?

    Så här står det också (min rödmarkering): http://www.bilprovningen.se/externt/...kta_svensk.pdf
    Citat Ursprungligen postat av Bilprovningen
    Har bilen fått anmärkningar måste felen åtgärdas snarast
    möjligt. Du får inte köra bilen mer än nödvändigt innan felen har åtgärdats.
    Är bilen underkänd med krav på efterkontroll måste du dessutom komma tillbaka till oss inom en månad alternativt låta en ackrediterad verkstad åtgärda felen.
    Detta tolkar jag som att det är helt OK att bruka bilen EFTER att felen åtgärdats men FÖRE efterkontrollen skett.

    För att försöka vara tydligare utifrån trådskaparens rubrik och frågeställning:
    Nej, din bil är INTE belagd med körförbud trots att den innan du gjorde besiktningen hade en sådan (som då trätt in automatiskt) men bilen är inte heller godkänd vid kontrollbesiktningen

    Edit: Flyttar till "Motor & trafikrelaterat" i Off Topic då det gäller samma regler för Saab som för andra märken.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Körförbud

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Har man fått anmärkningar så får man aldrig bruka bilen innan den är ombesiktigad, endast vad som krävs för att reparera bilen.

    Från Bilprovningens sida:

    Vad innebär efterkontroll?


    Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Fordonet måste genomgå en ny besiktning senast de datum som angivits i rutan för besiktningsresultat på protokollet.
    Men var läser du det Bengt?
    Eller framförallt varför gör du tolkningen att det är efterkontrollen och inte åtgärdandet av felen som är avgörande för när bilen får "brukas mer än nödvändigt"?

    Så här står det också (min rödmarkering): http://www.bilprovningen.se/externt/...kta_svensk.pdf
    Citat Ursprungligen postat av Bilprovningen
    Har bilen fått anmärkningar måste felen åtgärdas snarast
    möjligt. Du får inte köra bilen mer än nödvändigt innan felen har åtgärdats.
    Är bilen underkänd med krav på efterkontroll måste du dessutom komma tillbaka till oss inom en månad alternativt låta en ackrediterad verkstad åtgärda felen.
    Detta tolkar jag som att det är helt OK att bruka bilen EFTER att felen åtgärdats men FÖRE efterkontrollen skett.

    För att försöka vara tydligare utifrån trådskaparens rubrik och frågeställning:
    Nej, din bil är INTE belagd med körförbud trots att den innan du gjorde besiktningen hade en sådan (som då trätt in automatiskt) men bilen är inte heller godkänd vid kontrollbesiktningen

    Edit: Flyttar till "Motor & trafikrelaterat" i Off Topic då det gäller samma regler för Saab som för andra märken.
    Kan hålla med om att det kan tolkas på olika vis.

    Min text finns på: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    122

    Re: Körförbud

    Ja detta kan ju tolkas på olika sätt. Det var jag o sambon som diskuterade runt detta. Verkar som att vi fick hälften rätt vardera. Jag har alltså inte tillåtelse att köra med bilen mer än nödvändigt!? Så att bruka bilen som en bruksbil redan nu är alltså mot regelverket? Då får jag nog fort som attan åtgärda felen och åka på kontrollen.

    Detta ämne verkar nu vara uttömt.
    Tyvärr äger jag ingen Saab längre

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Körförbud

    enligt en trafikpolis jag pratade med tidigare om just detta så kan de inte säga nåt om man åker omkring i bilen just den månaden man har på sig innan körförbud. Allt var en bedömningssak och var det så att man inte hade åtgärdat ett enda fel och typ blev ertappad långt hemifrån så var det klart att de tittade närmare på paragraferna.
    Så använder man bilen på hemmaplan och har åtgärdat eller har tid på verkstad om nån vecka så är det ingen fara.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Körförbud

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Så använder man bilen på hemmaplan och har åtgärdat eller har tid på verkstad om nån vecka så är det ingen fara.
    Nja, "ingen fara" vet jag inte, Polisen kan ju alltid göra en annan bedömning av allvarligheten hos eventuella brister som kontrollbesiktningen pekat på och verkligen utfärda körförbud på plats även om risken torde vara väldigt liten.

    Man skall nog dock vara medveten om att det Bilprovningen tittar på och vad Polisen kan anmärka på kan skilja sig från varandra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Körförbud

    Skulle nog gissa på att den stora massan kör med bilen helt vanligt förutsatt att det inte är några riktigt rejäla fel.

    Sen kan man ju diskutera det hela, vilket är värst, den tiden INNAN bes som man kört runt med den trasiga delen eller den månaden man har på sig att åtgärda?
    Man lagar ju faktiskt inte bristerna på bilen bara för att bilrpvoningen vill det, även om många verkar ha den målsättningen att bara skiten går igenom....

    Nu behöver man ju inte dra på långresa utan att åtgärdat felen, men skulle felen nu vara så allvarliga att det är fara i trafiken så brukar ju som regel dessa inte ge en 2a utan spanska flaggan.

    Sen så kan det ju vara en ide att åtgärda ev brister så fort man hinner, jag brukar tex (vid de få tillfällen jag fått någon anmärkning) ta rundan förbi saab och köpa de delar jag behöver för att åtgärda bristerna när jag ändå (vanligtvis) tagit ledigt från jobbet för att besiktiga bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Körförbud

    Det är väl ganska logiskt att man får köra med 2:or fram tills efterkontroll, annars skulle det ju vara onödigt att kunna ge en bil körbörbud direkt på plattan! När körförbud inträffar så får du enbart köra bilen till närmaste verkstad samt till närmaste bilprovning.

    Får man dock körförbud på plattan så är det bara att ringa en bärgare!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Besiktiga släp som har körförbud?
    Av Mr Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 01:12
  2. Körförbud - Har ingen närmaste verkstad.
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 21:22
  3. Nya 9-5 polisbilen fick körförbud
    Av T16_AeRo i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 06:37
  4. 9-3 SS Körförbud på 1:a besiktningen
    Av _Totte_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •