Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjulbultar lossnar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Hjulbultar lossnar

    Hej

    HAr ett litet problem jag inte blir riktigt klok på. Har nyligen köpt nya 17" fälgar med däck till bilen. Fälgarna jag köpt är Saab orginal double 3-spoke. Nu är det så att hjulbultarna lossnar hela tiden, inte ramlar av utan blir lösa. Spelar ingen roll hur hårt jag drar dem, efter en tids körning sker samma sak. Detta händer på samtliga hjul. Fälgarna som satt på innan är också saab orginal fast 16". Är bultarna trötta på nåt sätt eller vad kan vara fel? Gäller bilen i signaturen.

    MVH Niklas
    Ng 9-3 Aero TTID -08. Og 9-3, 2.0t -00.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Hjulbultar lossnar

    verkar väldigt konstigt om du inte har fått fel bultar på nåt sätt... satt de kvar med de gamla fälgarna? verkligen dragit med 110NM?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Re: Hjulbultar lossnar

    Hade inga som helst problem med de gamla fälgarna. Dock så är ju bultarna gamla. Säkerligen har de aldrig blivit bytta under bilens liv.

    Om jag dragit med 110Nm har jag ingen aning om, har ingen momentnyckel. Men har ju bytt däck förr. Har aldrig varit med om detta tidigare. Men ska nog ta och inhandla 20st nya bultar och testa med.
    Ng 9-3 Aero TTID -08. Og 9-3, 2.0t -00.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Hjulbultar lossnar

    Hej!

    Är anliggningsytorna mellan nav & fälg rena från smuts & rost?

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Hjulbultar lossnar

    Du är inte skyldig någon pengar?

    Nä skämt åsido, kolla att du har rätt skruvar, helst med lös kona samt kliniskt rena nav så skall det funka. Och gärna nya skruvar, om någon tidigare mupp kört dit skruvarna med alldeles för högt moment på mutterpickan så de sträckt sig för mycket. En löjlig grej också jag kom att tänka på men kolla för säkerhets skull. Kolla så inte bulthålen i fälgen är ovala. Kan bli pm någon tidigare har kört med fel skruvar, kan ge dessa symptom.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Re: Hjulbultar lossnar

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Du är inte skyldig någon pengar?

    Nä skämt åsido, kolla att du har rätt skruvar, helst med lös kona samt kliniskt rena nav så skall det funka. Och gärna nya skruvar, om någon tidigare mupp kört dit skruvarna med alldeles för högt moment på mutterpickan så de sträckt sig för mycket. En löjlig grej också jag kom att tänka på men kolla för säkerhets skull. Kolla så inte bulthålen i fälgen är ovala. Kan bli pm någon tidigare har kört med fel skruvar, kan ge dessa symptom.
    Problemet löst, skulden betald! Hehe nejdå. Nya bultar löste problemet. Tack för hjälpen.
    Ng 9-3 Aero TTID -08. Og 9-3, 2.0t -00.

Liknande ämnen

  1. Växelspaksknopp som lossnar NG9-3
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 00:28
  2. Tryckröret lossnar på 9/3 Aero -00
    Av Turri i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 19:06
  3. urtrampningslagret bara lossnar
    Av _manne_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 23:17
  4. DI Lossnar...
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •