Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: SDS +

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    SDS +

    Jag skulle behöva borra ett till två hål genom ett Sioprex lättbetong bjälklag, i en fastighet, för en EKLK 5G2.5 kabel vilken har en ytterdiameter på ca 13mm.

    Jag hittar tyvärr inga 13mm slagborr, vilket i sig kanske är lite väl tajt. Så kanske 14mm--16mm vore ett vettigt alternativ. Men med den dimmensionen så hittar jag bara borr med SDS + infästning. Borret berhöver även vara ca 400mm långt.

    Är det någon som vet var man kan inhandla slagborr för ovanstående situation som passar i vanlig 13mm slagborrmasinschuck?

    Om inte, kan man använda SDS + borr i en vanlig chuck? Vad har SDS + för diameter på anslutningsfästet?

    Eller är enda alternativet att behöva införskaffa en borrhammare med SDS + chuck? Känns lite dyrt för två hål.

    Tacksam för lite tips för att komma vidare i funderingarna.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: SDS +

    Borde väl gå att låna en borrmaskin med tillhörande borr från någon i halmstadstrakten? Känns onödigt att ens köpa borr för två hål.

    Det finns väl SILVAN i Halmstad och innan de konkade i Sundsvall har jag för mig att de hyrde ut borrhammare där.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: SDS +

    Ja det är ju möjligt. Jag känner dock ingen med SDS maskin. Men det finns säkert någon firma som hyr ut inne i Halmstad. Dock hade det såklart varit trevligt med ett borr för att kunna "filisofera" i lugn och ro. Man vet ju aldrig när det tredje hålet behövs.

    Edit: Silvan har de lagt ner även här. Skall bli Beijer eller nått sånt framöver.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: SDS +

    bah, skit i att skaffa en betongborr.
    skaffa en nog lång vanlig borr sen kan du borra med vad du vill. siporexblock är ju som smör. du kan i penetrera med vad du vill.

    MVH

    Smeden
    9-3x TTID 20x9,5

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: SDS +

    Om du har tillgång till nån affär som är återförsäljare för Luna tex: Tools så har dom borr.

    20683-3303 är en 14mm med vanligt fäste och totallängd på 400mm.

    Om den är för kort så får du mäta och borra från 2 håll,det kan ju beställas i andra längder men då blir det pengar av och du ska ju inte borra mer än 2 hål så....

    Mvh Magnus
    Akta skinnet!

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: SDS +

    Okej, så det kan funka med ett vanligt borr. Då har jag ett alternativ.

    En Tools butik finns i Halmstad.

    Hittade hos Jula, som också finns i Halmstad, art.nr. 180302 vilket är "Extra lång hårdmetallborr 16mm. För betong och sten. Längd: 400 mm"
    Det skulle kunna funka, 16mm är ju okej såvida halsen inte är mer än 13mm.

    Det golv/tak jag skall borra igenom är ca 300mm.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: SDS +

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Okej, så det kan funka med ett vanligt borr. Då har jag ett alternativ.

    En Tools butik finns i Halmstad.

    Hittade hos Jula, som också finns i Halmstad, art.nr. 180302 vilket är "Extra lång hårdmetallborr 16mm. För betong och sten. Längd: 400 mm"
    Det skulle kunna funka, 16mm är ju okej såvida halsen inte är mer än 13mm.
    Jula borret var tydligen 16mm ända ut i halsen. Typiskt! Min chuck är 13mm. Får väl ta en koll med Tools eller försöka leta upp ett "vanligt" borr.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Re: SDS +

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":xuvrpgnw
    Okej, så det kan funka med ett vanligt borr. Då har jag ett alternativ.

    En Tools butik finns i Halmstad.

    Hittade hos Jula, som också finns i Halmstad, art.nr. 180302 vilket är "Extra lång hårdmetallborr 16mm. För betong och sten. Längd: 400 mm"
    Det skulle kunna funka, 16mm är ju okej såvida halsen inte är mer än 13mm.
    Jula borret var tydligen 16mm ända ut i halsen. Typiskt! Min chuck är 13mm. Får väl ta en koll med Tools eller försöka leta upp ett "vanligt" borr.[/quote:xuvrpgnw]

    Sätt borret i svarven o svarva ner halsen till 13mm
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: SDS +

    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jula borret var tydligen 16mm ända ut i halsen. Typiskt! Min chuck är 13mm. Får väl ta en koll med Tools eller försöka leta upp ett "vanligt" borr.
    Sätt borret i svarven o svarva ner halsen till 13mm
    Enligt min erfarenhet så har man tillgång till en svarv i sin hemmaverkstad eller på jobbet har man också tillgång till en Hilti med tillbehör eller motsvarande.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: SDS +

    Citat Ursprungligen postat av RzR
    Sätt borret i svarven o svarva ner halsen till 13mm
    Hade gjort så om jag bara haft en svarv.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: SDS +

    en SDS+ går in i en 13 mm chuck och även om det inte är en jämn yta får chucken fäste, jag vill minnas att den tom. går in i en 10 mm.

    Du lär dock betala lite extra för fästet, säkert mindre än att hyra maskin hur som helst...

    Om du vill kan jag gå ner och mäta det exakta måttet, akta dig för SDS-max de är klart större men en 16mm borr borde generellt vara SDS+

    hittade föresten på wikipedia, altid bra när man är lat, SDS+ är 10mm.

    Lycka till!

    /U

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: SDS +

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    en SDS+ går in i en 13 mm chuck och även om det inte är en jämn yta får chucken fäste, jag vill minnas att den tom. går in i en 10 mm.
    Precis vad jag tänkte skriva.. vet inte hur ofta jag varit tvungen att använda SDS+ -grejer till chuck. I vissa lägen passar det perfekt, man får liksom känna sig fram när man fäster den i chucken

    Annars kanske det finns SDS+ -fästen att sätta i chuck? Men som dagens ungdom säger, "orka"..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: SDS +

    Det låter bra att fått det bekräftat att ett SDS + "passar" i vanlig chuck.

    Någon adapter för vanlig chuck till SDS + har jag inte funnit. Men känner någon till om det finns så vore det trevligt med info om var.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: SDS +

    Eftersom det går bra att sätta SDS+ borr i en vanlig chuck skulle jag gissa att det inte är så vanligt med adaptrar, åt andra hållet behövs dock adapter och dessa finns, jag har en som jag tyvärr fått in lite betong i så den kärvar något...

    /U

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: SDS +

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":1wo7inwa
    Okej, så det kan funka med ett vanligt borr. Då har jag ett alternativ.

    En Tools butik finns i Halmstad.

    Hittade hos Jula, som också finns i Halmstad, art.nr. 180302 vilket är "Extra lång hårdmetallborr 16mm. För betong och sten. Längd: 400 mm"
    Det skulle kunna funka, 16mm är ju okej såvida halsen inte är mer än 13mm.
    Jula borret var tydligen 16mm ända ut i halsen. Typiskt! Min chuck är 13mm. Får väl ta en koll med Tools eller försöka leta upp ett "vanligt" borr.[/quote:1wo7inwa]
    Jag var inom den lokala Jula butiken idag för att själv kolla upp borret. Det visade sig att spetsen är 16mm medans resten är ca 12mm. Så det var ju perfekt för min del. Ett borr inhandlat. Sen att det förmodligen inte är något högkvalitativt borr, men ett par hål i Siporex ska det säkert klara.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    40

    Re: SDS +

    Var inne på Biltema idag o tyckte jag såg att dom hade SDS + borr oxå , lite allmän info sådär
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: SDS +

    sen att SDS fästet inte ser så trevligt ut efter man har använt en vanlig chuck på borret är ju en annan sak hehe
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •