Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

  1. #1

    Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    Tjenare, har en saab 9000 T16 -89 som bara vägrade starta efter att den stått ca en halv dag och innan det funkade den perfekt.. Den verkar inte få soppa för kollade stiften efter att jag kört på starten å dom var snustorra.
    Några förslag?

    Fick ett kylarläckage precis innan jag lät den stå men det borde inte ha någon betydelse..?
    Mvh Jimmy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    Kan vara soppapumpen som kastat in...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    linköping
    Inlägg
    275

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    prova med start gas så ser du om den tänder till
    gör den det så är det soppa pumpen eller kanske soppa relät.
    saab 9-5 2.0t 01a

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Melendez
    Tjenare, har en saab 9000 T16 -89 som bara vägrade starta efter att den stått ca en halv dag och innan det funkade den perfekt.. Den verkar inte få soppa för kollade stiften efter att jag kört på starten å dom var snustorra.
    Några förslag?

    Fick ett kylarläckage precis innan jag lät den stå men det borde inte ha någon betydelse..?
    Mvh Jimmy
    Ett riktigt kvalificerat tips är att öppna bakluckan, slå på tändningen och slå med hanflatan ett par gånger hårt som fan på golvet där pumpen sitter! Surrar den igång då så är det pumpbyte, för att gå förbi relät och utesluta det så tar du en kabelstump och byglar mellan "hazzard" samt "fuelpump" i säkringsboxen för att kringgå relät! Observera att varje säkring har 2 stift så det finns fyra möjligheter att koppla kabeln på! Du behöver inte ens ha tändningen på för att koppla detta då varningsblinker "hazzard" alltid har ström igenom säkringen!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    Flera års sen hjälpte jag en kille på en 9000-88 T16 och de var matar pumpen som jag ta ur och gjorde rent på de viset att koppla
    den till 12 batteriladdare och köra den runt i en balja med bensin. Massor av slagg kom ut. Efter ca 1min gick den bättre och efter 10min gick den kanon. Satte tillbaka ihop med huvudpumpen och ner i tanken
    Kostnad inget och bilen startade direkt.
    PS! kan vara så enkelt att du har samma problem.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    har nyss gått igenom samma problem....visade sig till slut att det var glapp i relät som sitter bakom handsfacket...pumprelät alltså...testade att bygla men den startade inte ändå...testade sen att bygla där relät sitter och det var inga problem för pumpen att starta, satte i relät igen o ....då vart det bra
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    Citat Ursprungligen postat av stefanos
    har nyss gått igenom samma problem....visade sig till slut att det var glapp i relät som sitter bakom handsfacket...pumprelät alltså...testade att bygla men den startade inte ändå...testade sen att bygla där relät sitter och det var inga problem för pumpen att starta, satte i relät igen o ....då vart det bra
    Han har inte samma pump. Du har en och han har två.


    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    hehe....måste prova....skämt å sido...hade jag ingen aning om...var lite snabb..ville ge ett tips på fel...har själv fått en massa bra tips så jag tänkte ge ett jag oxå...tack för rättelsen George....pinsamt värre men är dock inte allt för hemma på bilar....


    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    Citat Ursprungligen postat av stefanos
    hehe....måste prova....skämt å sido...hade jag ingen aning om...var lite snabb..ville ge ett tips på fel...har själv fått en massa bra tips så jag tänkte ge ett jag oxå...tack för rättelsen George....pinsamt värre men är dock inte allt för hemma på bilar....


    stefan
    De är bra med alla tips och folk byter soppa pumpar som dom var gratis, känns så. Om man läser allas problem vilken jag gör du hade rätt när du svarade. Kollar man noga alla som byt pumpar då kanske 50% behövde inte göra det,…där får du plus på din inlägg enligt mig.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: Saab 9000 startar ej, soppaproblem?

    som sagt var...fick hjälp av andra att felsöka men när NYA pumpen var på plats så ville den ändå inte fungera...då sa jag bara att det MÅSTE vara ett annat elfel...ropade på en granne som byglade direkt i reläts anslutning bakom handsfacket...det var då det uppdagades...facit= ny pump..den andra var endast 1 år 3 månader gammal...och allt som felades var ett glapp i anlsutningen till relät....
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 2.0 t startar ej
    Av Pilsnerkorv i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-12, 16:26
  2. Saab 9000 2,0T -98 startar ej
    Av _Pelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 21:59
  3. Saab 9000 startar ej..
    Av Nolis_cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •