Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Originalbatterier - kvalitet?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Originalbatterier - kvalitet?

    Detta gäller bilen i min signatur.

    Originalbatteriet (står GM på det så jag antar att det är original) som nu sitter i bilen visar tydliga tecken på att balla ur. Startmotorn går runt långsammare än den borde t.ex.

    Idag städade jag bilen och hade alla fyra dörrar plus bakluckan öppen i cirka en timme. Detta var tillräckligt för att batteriet skulle vara totaltomt när jag sedan skulle starta bilen.

    Bilen är nästan exakt 3 år gammal och batteriet är således max 3 år gammalt. Ska de inte hålla längre???
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  2. #2

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Har bytt batteri innan alla mina 3 9-5:or fyllt 3 år. Snarare efter 2 år men då kör jag många små sträckor. Numera så underhållsladdar jag ofta med ctek-laddaren!!

    /Henrik

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Ett bra blybatteri håller ca: 12 år. Ibland uppåt 15 år.
    Men då pratar vi rumstemperatur, eller lägre.
    I en bil kan det bli sjukt höga temperaturer ibland. Det knäcker batteriet snabbt.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    kolla spänningen på generatorn B+ (ofta en bult som sladden är dragen i) och rätt över batteripolerna med en digital multimeter när motorn är igång. Har generatorn runt 14.4 volt medans batteriet fortfarande runt 13.8 - 14 Volt så har du problem med sladden mellan batteriet och generatorn - har för mig att vissa SAAB-modeller hade just det problemet med felkrimpade kontaktdon i ändarna på kabeln och batteriet laddades inte ordentligt.



    oavsett - prova att ladda batteriet ordentligt med tex. en CTEK-laddare - låt den sedan stå ett dygn och sedan mät med digital multilmeter med minst två decimaler när den mäter 12 Volt - är spänninge då runt 13.0 - 12.7 Volt så är batteriet OK, är spänningen under 12.5V även efter laddningen så är den mer eller mindre hårt sulfaticerad för att den har varit för dålig laddad under lång tid.

    tyvärr kan man inte 'laga' ett sulfatiserat batteri utan det handla om nytt batteri.

    Har du batteri med skruvkork så använder man hygrometer och mäta syravikten - det ger den mest exakta laddstatusen

    har man tid/ork så skall man mäta spänningen med 24 timmars vila oanslutet/hygrometer före och efter laddningen då om batteriet är halvladdat (men ändå kan laddas nära fullt senare) ger indikation att laddningen verkligen inte fungerar bra i fordonet.

    ---

    Det är sällan fabrikat/kvalitetsfel på batteriet ens om det är billig biltemabatteri utan om den håller lång tid eller kort tid bero på största delen hur den hanteras (vibrationer, hög värme) och dess laddstatus då både överladdning (över 13.8 Volt under lång tid) och låg laddstatus (under 50%) mer än några dagar åt gången kan göra ett nytt batteri kaputt på bara några månader. Även många i och urladdningscykler mellan fulladdat och urladdat sliter ut ett startbatteri väldigt fort - det räcker med 10 - 15 gånger och skall man ha den typen av körning (deep cycle) skall man ha speciella blybatterier för detta. Hobby-blybatterier är betydlig tåligare mot djupurladdningar och klarar fler cykler än startbatterier men är ändå inte i samma klass som de 'riktiga' specialbatterierna.

    Blybatterier är ändå tåliga - skulle en LiIon-batteri (laptopbatteri) behandlas på samma sätt så skulle den förmodligen inte hålla över ett år - alla som har laptop vet att batterierna sällan har någon användbar kapacitet efter 3 år oavsett om den används eller inte, dessa har dålig långtidshållbarhet praktiskt sett som de tillverkas idag - en välskött bilbatteri kan hålla vart fall över 10 år.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av xxargs
    ..och sedan mät med digital multilmeter med minst två decimaler när den mäter 12 Volt - är spänninge då runt 13.0 - 12.7 Volt så är batteriet OK, är spänningen under 12.5V även efter laddningen så är den mer eller mindre hårt sulfaticerad för att den har varit för dålig laddad under lång tid.
    Några kommentarer:
    1. Antalet decimaler hos multimetern säger inget om dess mätnoggrannhet.
    2. Varför mäta med två decimaler och sedan jämföra med de värden du anger med en decimal?
    3. I övrigt ett informativt inlägg.

    Då det gäller bilel kan man ofta med fördel använda sig av den info Skyllermarks har om el i båtar: http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Laddade mitt batteri med min CTEK-laddare över natten och det var fortfarande totalt stendött i morse.....Det tog inte laddning överhuvudtaget.

    Nytt batteri inhandlades och löste problemet.

    Nu ska jag mäta om jag har något som smygdrar ur batteriet när det inte ska göra det. Ska också mäta generatorns laddning. Oavsett om allt är ok eller inte så var batteriet ändå redan fullständigt kört....

    Edit: Enligt försäljaren på reservdelsfirman så är det MÅNGA SAAB-ägare som inte är speciellt imponerade av originalbatteriernas hållbarhet....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    1. Normalt räknas inte den sista siffran som exakt värde på en DMM utan sista siffran kan ses som indikation om man är i överkant eller underkant till omslag för siffran innan - att jag nämner 2 decimaler är för att man skall undvika köpa billiga multimetrar med bara 1 decimal vid mätning av 12 Volt - för då kan man inte ens lita på den enda decimalvärdet som trovärdig - och för just 12-volt blybatterier så är 1/10-del Volt värdet som ger den avgörande informationen om batteriet är fulladdad eller tom.

    2. av orsak som ovan så nämner jag riktspänningarna med bara 1 decimal.

    skall man mäta på LiIOn-batteri så är riktvärdet på 2 decimaler (ja så petigt är det då 4.2 Volt kan innefatta 4.11 - till 4.29 volt vilket är skillnaden mellan 75% laddat batteri och överladdat och förstört batteri redan efter några cykler, medan 4.20 Volt som max laddning ger inte så mycket svängrum i tolkningen) - vilket innebär att instrumentet i det fallet skall visa minst 3 decimaler om andra decimalen skall vara något så när trovärdig - givetvis också med en grundkalibrering som motsvarar upplösningen.

    Med andra ord - man väljer ett instrument med minst en siffra högre upplösning än vad kraven som ställs - absolutprecisionen bestäms vid kalibreringen på fabrik och brukar vara högre ju fler decimaler instrumentet har.

    även billiga DMM har vida högre absolutprecision än vilken analog visarinstrument som helst - men skall man ha hög absolutkrav med papper så är kanske inte instrumentet på biltema som gäller utan en dyrare bänkmultimeter från Fluke eller Agilent som man dessutom skickar in på kalibrering var år ... och så höga krav behövs det inte för att mäta på en blybatteri.

    över huvud taget så är absolutprecisionen på DMM ofta väldigt bra idag även på dom billigare varianterna från biltema och clas i sjön (fullt tillräckligt här) - men givetvis måste man läsa databaladet för resp. instrument om det är petnoga.

  8. #8

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj

    Edit: Enligt försäljaren på reservdelsfirman så är det MÅNGA SAAB-ägare som inte är speciellt imponerade av originalbatteriernas hållbarhet....

    Som sagt innan, kolla hur laddningen fungerar och att du inte har den där olycksaliga sladden från generatorn med de glappa krimpade kontaktringarna,
    Bara för att man mäter just där så behöver det inte vara glapp just då...

    Så, kolla batterispänningen då och då innan du slår på något alls i bilen på morronen och se att spänningen ligger kvar på ca 12.8 Volt - enklast är att skruva in ett par sladdar (med kanske en litet seriesäkring på +-sidan ifall det skavs sönder något på vägen ut) med en liten isolerande kontakthus i ändan dragen fram lättåtkommlig till grillen och där mäta batterispänningen med DMM innan du gör något alls på på bilen.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Om man "öppnar upp" SID:en så finns väl en voltmätare? Jo jag inser att det är laddspänningen man ser där, men det vore ändå av intresse.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Mitt Saab original 70 ah batteri höll 4 år,inte särskilt imponerande faktiskt,enl. åf är det Tudor som tillverkar dom ,trodde Tudor hade bättre kvalle än så.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Jag tycker inte man kan säga att batteriet är dåligt för att det bara höll i 4 år utan att säga något om hur det användes.

    3 år är "normalt" läste jag i någon av Tudors böcker för en massa år sedan.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Det borde väl ha väldigt mycket att göra med hur bilen körs. Ett batteri borde väl hålla mycket längre i en bil som körs mest långa landsvägsmil, jämfört med en bil som går mest korta mil med fler starter.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Det är säkert som ni säger,när jag tänker efter kör jag nog mer kortsträckor nu än jag gjorde förut,dessutom kan det nog vara så att bilen står lite mer ochså, så där ligger nog en del i att jag tyckte batteriet höll dåligt,får väl slanta upp för ett optima istället.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    96

    Re: Originalbatterier - kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av micke.a
    Det är säkert som ni säger,när jag tänker efter kör jag nog mer kortsträckor nu än jag gjorde förut,dessutom kan det nog vara så att bilen står lite mer ochså, så där ligger nog en del i att jag tyckte batteriet höll dåligt,får väl slanta upp för ett optima istället.

    Tycker att köpa batteri är lite som att vinna på lotto.. Har ett batteri i en 900a -96 som köptes på biltema för nu runt 8-10 år sen. Har laddats ur otaliga gånger och bilen har används dom dom senaste 5 åren att åka till jobbet med. Inga långa sträckor, för att utöver det stått still. Familjemedlemmars batterier till bilarna har det överlevt flera gånger så att säga.
    Svart Og9-3 Aero -01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •