Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Mycket olja ur vevhusvent behöver akut hjälp

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Mycket olja ur vevhusvent behöver akut hjälp

    - Bilmodell
    ng900 2,0 T
    - Årsmodell
    -94
    - Modifikationer på bilen (hårdvara resp. mjukvara)
    3 tums downpipe.
    Race katalysator.
    2½ tums efter katalysatorn.
    Frontmatad intercooler för 350hk.
    TD04HL 16T #6
    Insugskammar från sugmotorn.
    Hemma svetsad kobra.
    Sportluftfilter öppet
    Dumpventil.
    16 raders oljekyl med stålomspunna slangar.
    Högflödes bränslepump.
    Ställbar BTR
    Cachtank för vevhus vent
    - Miltal
    21000
    - Hur yttrar sig felet?
    Har problem med att min bil trycker ut väldigt mycket olja genom vevhusventilationen. den har nu på ca 2 veckor (de var då jag kollade i tanken sist.)fyllt hela catchtanken. ca 1 liter. och jag vet inte varför. jag har nyligen bytt turbo på bilen också efter ras. kan även tillägga att jag har väldigt högt oljetyck(ca 7 bar vid fullgas).
    - Är felet permanent eller intermittent?
    jag har inte haft detta problem tidigare.
    - Vilken felsökning har redan gjorts?
    ingen.



    glömde tillägga att jag nyligen har hällt i en burk med rengöring för tryckarna.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    fungerar backventilen för vevhusventen?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    jo jag var precis ut och testade den. men det är ju lite skillnad på vad man själv klarar av jämfört med bilens laddtryck på 1,5bar.. så det kan ju vara så att den inte klarar av det kanske?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    en liten uppdatering. bilen hade inte tryckt ur sig så mycket olja som jag trodde från början. man jag har fortfarande ett väldigt högt oljetryck (7bar vid 3500rpm) som jag inte vet varför det är så högt?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    en liten uppdatering. bilen hade inte tryckt ur sig så mycket olja som jag trodde från början. man jag har fortfarande ett väldigt högt oljetryck (7bar vid 3500rpm) som jag inte vet varför det är så högt?
    Kärvande tryckreducerventil vid oljepumpen?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    jo det skulle kunna vara det. jag kollade i rep boken vart den satt. jag har tänkt att ta bort balansaxlarna om 2 veckor(har semester då) tänkte även göra rent tryckarna då. hur farligt är det att åka med ett såhär högt oljetryck? vad kan hända? kan jag vänta tills då med att fixa detta också? det känns onödigt att riva flera gånger.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    ingen som vet??

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    Någon som vet om man måste ha ett bladmått för att montera tillbaka oljepumpen? kollade i rep handboken och de använde det. jag ska ju göra rent tryckreduseringsventilen. och vad jag förstår så måste pumpen bort för att man ska kunna göra det?

    PS: nån som vet vart man kan få tag på en billig org styrenhet till min bil??

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    ... jag ska ju göra rent tryckreduseringsventilen. och vad jag förstår så måste pumpen bort för att man ska kunna göra det?
    Nix, inte måst du bort med oljepumpen för det: http://www.geocities.com/pmiczek@sbc...pr_relief.html
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    Vet inte hur det är med dessa bilar, men hade problem med en turbo tidigare på annan bil och pratade med GIK (turborenoverare i göteborg) då det begav sig. Där sa de att turbon måste ha minst 1bar oljetryck för att oljelagren skall fungera (annars blir det metal-metal i lagren) och under 5bar annars trycker du sönder oljetätningarna. IIRC så nämndes det också att turbon är de oljepackningar som ryker först, mest känsligt där.

    Kan tyvärr inte säga hur mycket sanning det ligger i de här uppgifterna eller om det är samma för alla oljeglidlager eller turboaggregat , bara referera till vad jag hörde (och se om någon här kanske kan verifiera, alltid kul att veta)
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    tack LM

    Jimmy_72 <- så om jag har otur så kommer jag behöva renovera turbon också??

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Mycke olja ur vevhus vent!? behöver akut hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Miche_a
    tack LM

    Jimmy_72 <- så om jag har otur så kommer jag behöva renovera turbon också??
    Inte helt 100% faktiskt, på den bilens turbo satt ingen oljetrycksventil om jag förstod det rätt, vissa turboaggregat har väl en säkerhetsventil för oljetrycket, fast det kanske bara gäller kullagrade aggregat som gissningsvis inte ens tål 5bars oljetryck? Vet inte heller hur det är med Saabs normala oljetryck, men 7bar låter rätt mycket, och själv skulle jag nog bli orolig över alla packboxar. Men som sagt, vet inget om hur saabmotorer skall bete sig. Bättre om någon annan med mer kunskap kan verifiera, vill gärna veta själv om det är rätt eller fel (man får höra många konstiga saker ibland från proffesionella bilmekaniker).

    Skall också tillägga att jag alltid är nervös, tror att min Saab har massor av fel och letar samt lyssnar ständigt. Kör inte ens med radion på eftersom jag då inte hör om bilen börjar låta konstigt. Och då skall man veta att bilen är en 9-5 som just nu rullat 97mil...... och ändå kan jag inte låta bli att lyssna efter fel
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp

    Har testat att göra rent oljetrycksreduseringsventilen nu. det var lite märken på den. testade att göra rent körde lite på startmotorn också för att trycka ur om det låg någon skit kvar där, men jag tyckte att det kärvade ändå. så jag gjorde rent en gång till men det hjälpte inte. jag är ganska säker på att det är den som är felet. men jag vet inte vad jag ska göra nu för att det ska bli bra? tömma i en burk invändig motortvätt och sen byta olja? har nyligen bytt olja så jag tror inte att det hjälper. men vad tror ni??

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp

    Löst nu! bytte fjäder och kolv till oljetrycksregleringen så nu har jag ett normalt oljetryck igen.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp**LÖST**

    vad har ni för oljetryck på era bilar?med kallmotor med 10w60 så har jag 7 bar och vid varm motor så ligger jag runt 2 bar.detta alltså på tomgång

    //Andreas

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp**LÖST**

    Hej !

    10W-60 Vad är det för motor???
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp**LÖST**

    det är en b204f från början..används enbart på sommaren.Dr boost du som kan detta med motorer.Oljetryck på saab orginal vad ligger det på?

    //Andreas

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp**LÖST**

    Hej !

    Du bör kika på vad du har för tryck vid 2000 rpm, en riktlinje för en motor som din med en "normal motorolja" alltså, 0-5W 30-40 är minst "strax under" 3 bar, med 40-oljan lite över.

    Att ha en 10W-60 brukar vara direkt skadligt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp**LÖST**

    vad menar du med skadligt?många vad jag har hört och sett som kör med denna oljan.men enbart på sommaren och vid effekttug omkring 400hk.

    Men klart det kan vara skadligt.Men hur menar du dr boost?vad är det som sker?

    //Andreas

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Väldigt högt oljetryck!? behöver akut hjälp**LÖST**

    Hej !

    En 60-olja är åt helvete för trögfluten, den ger dåligt oljeflöde i motorn, att det blir högt tryck saknar (positiv) betydelse!
    Gamla flygmotorer av radialtyp använder ofta en 50 eller 60 olja, likaså en inte helt okänd motorcykeltillverkare.
    Till sist en även av en tysk biltillverkare pågrund av sina misslyckade motorkonstruktioner, vilket tyvärr gjort att TJOCKA oljor ökat i populäritet då de krävs i vissa M-modeller. Tyvärr tror då icke ont anande att det är bra med en sådan olja även i deras bilar.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. 9-3 2,2 TiD -04 startar ej. Behöver akut hjälp!
    Av Micke_GTi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 14:34
  2. Drar onormalt mycket olja trots uppgr.vevhusvent
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 23:06
  3. Akut hjälp! Styrservo utan olja..
    Av IceMan80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 03:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •