Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 som går ner på nödläge.

  1. #1

    9-3 som går ner på nödläge.

    Hej alla!

    Har en bil som bråkar med mig.

    9-3 -01 aero som har gått 14500mil det sitter ett speedparts steg 1 i den.

    Problemet är att motorlampan tänds och en stund senare tcs lampan och bilen går i nödläge med reducerad effekt och knappt någon tomgång.

    Detta går bort om man bryter strömmen, bilen går normalt i några mil innan detta händer igen. Har gjort en diagnos med felkod på luftmassamätaren denna bytes men problemet kvarstår, har tittat på slangar o sprutat lite startgas på kopplingar m.m. utan reaktion så det borde vara hyffsat tätt.

    Börjar få slut på idee'r är det någon som har haft något likande problem eller har någon bra ide var jag skall fortsätta leta o byta delar

    Mvh Tomas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: 9-3 som går ner på nödläge.

    Läs ut felkoder så behöver du inte famla i blindo.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: 9-3 som går ner på nödläge.

    De första felkoderna jag fick var luftmassamätare kritisk funktion och denna bytes men problemen bestod med att bilen går ner i felläge.

    Fick tag på en dator/diagnos och nu är felkoden P1230 spjällägesgivare 1 o 2 summa spänning utanför gränsvärde.

    Misstänker någon form av kontakt fel, bilen går som vanligt några mil när strömmen har varit bruten så vore något tokfel eller mekaniskt trasig borde det inte märkas omedelbart? Någon som har haft liknande fel?

    Mvh Tomas

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: 9-3 som går ner på nödläge.

    liknar ju mitt fel lite men min går som den ska nu efter rengöring av spjällhuset trots att ce lampa tänds. http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=260403
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  5. #5

    Re: 9-3 som går ner på nödläge.

    Hej!

    Mycket intresant läste din tråd, låter mycket likt.

    Jag har precis beställt en ny spjällägesgivare, förhoppningsvis hinner jag byta den ikväll.

    Jag återrapporterar (förhoppningsvis med positivt resultat)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: 9-3 som går ner på nödläge.

    Citat Ursprungligen postat av Tomas STB
    Hej!

    Mycket intresant läste din tråd, låter mycket likt.

    Jag har precis beställt en ny spjällägesgivare, förhoppningsvis hinner jag byta den ikväll.

    Jag återrapporterar (förhoppningsvis med positivt resultat)
    Okej ja gör gärna det för kanske inte behöver byta hela spjällhuset då om det hjälper
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •