Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Subwoofer 9-5 SC-06, Prestige. Orginal eller eftermarknad?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Nol-Göteborg
    Inlägg
    4

    Subwoofer 9-5 SC-06, Prestige. Orginal eller eftermarknad?

    Hej
    Efter att ha kört Volvo hela livet bestämde jag mig för att testa en Saab. Valet föll på en 9-5 Vector SC 2.0t BioPower -06. Nu till min fråga, ja jag har använt sökfunktionen men endast hittat en obesvarad liknande fråga. Bilen jag köpte saknade subwoofern. Den är utrustad med prestige men av någon anledning så har subben blivit borttagen. Jag påpekade detta för bilförsäljaren, liten firma, som lovade att ordna detta på något vis, ev. ersätta med ny org. sub. Problemet detta inte hinner lösas innan han åker på 1 månads semester. Är det värt att vänta tills han kommer hem eller finns det någon eftermarknadssub som är värd att lägga extra pengar på? Har ni något tips i så fall? Man vill ju helst inte åka hela sommaren utan sub.
    Volvo S80 T6 -01
    Saab 9-5 2.0t BioPower -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Nol-Göteborg
    Inlägg
    4

    Re: Subwoofer 9-5 SC-06, Prestige. Orginal eller eftermarknad?

    Hmmm OK inte ett svar än. Ingen som är kunnig i området? Kanske skulle höra mig för hos TPC Skämt å sido, är orginal subben lättdriven/tungdriven? Hur många watt är den på? Vill ju inte köpa en sub som orginalsystemet inte orkar driva. Dessutom så verkar det som jag har 4 kablar i subfacket?? Vilka är vad och skall kopplas in vart? Får åka in någon dag till BRL och höra om de har några tips på en riktigt bra sub.
    Volvo S80 T6 -01
    Saab 9-5 2.0t BioPower -06

  3. #3

    Re: Subwoofer 9-5 SC-06, Prestige. Orginal eller eftermarknad?

    vet inte om du har fått något svar. men jag har också en fråga. jag har en sub bak men jag skulle vilja koppla in min Infinity Basslink "aktiv" bas. men undrar kan jag sno signal till min bas från den gamla och använda båda ? eller måste jag koppla bort den gamla ?
    Mvh : Peter Ede / Stockholm
    Saab 9-5 M06 Vector. 2,0t BioPower.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Subwoofer 9-5 SC-06, Prestige. Orginal eller eftermarknad?

    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml är standardsidan när det gäller ljud i 9-5.

    Enligt den (Vågar inte svära på att detta gäller -06-> , men det är sannolikt) :
    Subwoofer 6.5" 2 x 2.0 ohm
    2 x 22W sub-bass
    Du har alltså inga jätteeffekter att leka med.

    PeterEde.
    Borde inte vara några problem med att använda den högnivåsignalen/högtalarsignalen.
    Om sen ljudet blir bra med båda basarna inkopplade är en annan fråga, men det är ju bara att testa.
    Normalt är lågnivå att föredra, men högnivå funkar ofta helt ok och du har ju en perfekt sådan signal att använda.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5

    Re: Subwoofer 9-5 SC-06, Prestige. Orginal eller eftermarknad?

    enligt min bil så har jag mätt suben den är 13 cm = 5,25 tum.
    lite udda ..
    Mvh : Peter Ede / Stockholm
    Saab 9-5 M06 Vector. 2,0t BioPower.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    380

    Re: Subwoofer 9-5 SC-06, Prestige. Orginal eller eftermarknad?

    Baselementet som sitter i originallådan är 16,5cm 6,5tum i diameter och har som tidigare sagt en dubbeltalspole på 2x2 ohm.
    Skall själv montera en sådan originallåda utan element som jag köpte på Tradera och bestycka den med ngn rejäl bas. Kommer sedan köra detta på ett monoblock. Innan montering av basen i "plastlådan" skall lådan dämpas för att få den så stum som möjligt. Vet ej hur mycket man har att ta av utrymmesmässigt på utsidan. För insidan vill man inte dämpa för då mister man värdefull volym.
    Volymen är ca 9 liter netto utan element och dämpull.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. Orginal Subwoofer i reservhjulsbalja till 9-3sc?
    Av fraggle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 17:40
  2. eftermarknad, PDC
    Av asdfgh i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 09:54
  3. Prestige 300w, 10'' Subwoofer i komb med reservhjul?
    Av Anth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •