Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Hej, har sökt som en galning och hittat lite om vibrationer men inget som är direkt kopplat till just min bilmodell (Se Topic).

    Beskrivning av felet:
    Tomgång: Vibrationer i hela kupén.
    Vid körning: Vibrationer och ett mycket dovt ljud kommer vid ungefär 3000rpm. vibrationerna känns i gaspedalen och kopplingspedalen och ratten etc.

    Har haft bilen hos en lokal verkstad lite snabbt för att kolla avgassystemet, då det nästan kändes och hördes som om avgassystemet var tvärt av! mekanikern gick och drog och slet i allt men hittade inget mer än att det är samma typ av vibrationer i avgassystemet och motorn som inne i kupén. Han trodde inte det var nått fel i avgassystemet och det var vi ganska överrens om.
    Sen påpekade han något om att balansaxeln (??) hade varit problem på dessa bilar. men sen sa han att det inte skulle ge vibrationer heller...

    så om det finns någon där ute som kan hjälpa mig så vore jag oerhört tacksam!

    Tack på förhand!

    Mvh: Jimmie

    EDIT: BILEN HAR RULLAT 6000 MIL

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Är ni helt säkra på att inte någon del av avgassystemet ligger an mot bilen? typ trasigt fäste eller ikört. Verkar motorn sitta som den ska i sina fästen?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Är ni helt säkra på att inte någon del av avgassystemet ligger an mot bilen? typ trasigt fäste eller ikört. Verkar motorn sitta som den ska i sina fästen?
    Mvh

    Ja vi drog och slet i avgassystemet och alla dess värmeplåtar och det var inget som tog i eller låg emot. Han kollade även motorfästen och dylikt men allt såg ut som nytt vilket det borde då bilen precis har rullat 6000 Mil!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Ajdå-kör upp bilen på en fyrpelarlyft och låt motorn gå då kanske ni ser var ifrån ljudet kommer.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Ajdå-kör upp bilen på en fyrpelarlyft och låt motorn gå då kanske ni ser var ifrån ljudet kommer.
    Mvh
    Ja vi hade den på en fyrpelarlift och hade motorn igång, efter att vi hade kollat avgassystemet och morofästena, men vibrationerna kommer antagligen från motorn, men var börjar man leta ?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    låter ju nästan som b-kedjan har rappat över och axlarna skapar vibrationer istället för att ta väck dom.
    Men annars så.... nåt knas med svänghjulet?
    det skiftar inte med nedtryckt koppling?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    låter ju nästan som b-kedjan har rappat över och axlarna skapar vibrationer istället för att ta väck dom.
    Men annars så.... nåt knas med svänghjulet?
    det skiftar inte med nedtryckt koppling?

    vad har b-kedjan dör uppgift?

    Nej det är samma fenomen med kopplingen intryckt eller släppt.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    alltså balansaxelkedjan (långt ord).. den som driver balansaxlarna.
    Vet inte hur 9-3 motorn är uppbyggd men antar att det är samma princip som 9-5 o bakåt.

    Men 6000mil? har du ingen motorgaranti?

    Kom förresten att tänka på en kompis ng900 som hade ett liknande bekymmer vid vissa varvtal o jag kommer inte ihåg ifall det blev nån lösning, men vi misstänkte att det var flexröret som skapade oljud i främre delen.
    Nu har hans bror bilen o jag vet inte om det fortfarande är samma bekymmer.

    Efter lite mer funderande undrar jag om dte inte försvann när han bytte första dämparen mot en simons för att den hade kollapsat invändigt.

    Men är det så att det skorrar i kupén måste det ju kännas på motorn ifall den skakar.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    alltså balansaxelkedjan (långt ord).. den som driver balansaxlarna.
    Vet inte hur 9-3 motorn är uppbyggd men antar att det är samma princip som 9-5 o bakåt.

    Men 6000mil? har du ingen motorgaranti?
    Nej bilen är 5år gammal nu. så det finns det inte..

    är det ett omfattande arbete för en verkstad och byta kedjan och balansaxeln (byter man denna om den är defekt, då det sägs att det varit problem med dom?) ?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft

    Kom förresten att tänka på en kompis ng900 som hade ett liknande bekymmer vid vissa varvtal o jag kommer inte ihåg ifall det blev nån lösning, men vi misstänkte att det var flexröret som skapade oljud i främre delen.
    Nu har hans bror bilen o jag vet inte om det fortfarande är samma bekymmer.
    jaha... för vi såg att flexröret var skadat i yttre "väven", antagligen en trottoar som har varit emot ..

    men kan det verkligen skapa sådana vibrationer.. ja det är ju inte lätt för er att känna kanske men.. ja ni förstår hur jag menar

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft

    Men är det så att det skorrar i kupén måste det ju kännas på motorn ifall den skakar.
    Ja motorn har samma vibrationer som inne i kupén typ...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    har ändå lite svårt att tro att balansaxlarna ska orka skaka runt motorn så våldsamt på tomgång men man vet ju aldrig.
    Inget som drivs av multiremmen då?
    Kom det plötsligt?

    Vet inte alls hur det är på ss men antar att det är rätt omfattande på den att byta kedja om det skulle vara nåt fel på den men det låter nästan otroligt.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    har ändå lite svårt att tro att balansaxlarna ska orka skaka runt motorn så våldsamt på tomgång men man vet ju aldrig.
    Inget som drivs av multiremmen då?
    Kom det plötsligt?

    Vet inte alls hur det är på ss men antar att det är rätt omfattande på den att byta kedja om det skulle vara nåt fel på den men det låter nästan otroligt.
    Jag tyckte bara att bilen lät konstigt en dag när jag startade den men tänkte inte mer på det.. var ute och körde en runda efter det och då körde jag förbi en mur och då hörde jag verkligen hur konstigt det lät. då ljudet studsade mot muren.. men sen måste jag nästan säga att ljudet har blivit värre...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Det har hänt många gånger att motorer i SSen har trasiga linjaler eller drev till balansaxlarna. Det brukar inte skrammla eller trasa sönder motorn, däremot vibrera mycket som du beskriver. Hela inredningen inklusive instr.brädan brukar vibrera mycket.

    Jag satsar en slant på skadad balansaxeldrivning. Bara att demontera transkåpan och okulärbesiktiga. Inget svårt jobb på en SS.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    9

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Det har hänt många gånger att motorer i SSen har trasiga linjaler eller drev till balansaxlarna. Det brukar inte skrammla eller trasa sönder motorn, däremot vibrera mycket som du beskriver. Hela inredningen inklusive instr.brädan brukar vibrera mycket.

    Jag satsar en slant på skadad balansaxeldrivning. Bara att demontera transkåpan och okulärbesiktiga. Inget svårt jobb på en SS.

    det är ju helt underbart... Tack! Men brukar detta fenomen komma så med en gång?

    det låter precis som jag upplever det! Kanske man kan få det på garantijobb! hade den inne när bilen hade gått 3600mil för renovering!!!! NEJ det stämmer 3600mil!!!! den drog olja som jag vet inte vad... det var kolvringarna som hade "satt sig" i kolvarna.. så det blev en ny uppsättning av dom..

    Tack för hjälpen alla! ska be dom kolla detta på servicen som den ska in på nu!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    oj,, jag som trodde t7an var ett under av dynga... kanske ska ha kvar min 9-5a istället för att köpa en 9-3 :-)

    Trodde inte 9-3 var drabbat alls av det här med kamkedjor
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Vibrationer Saab 9-3 SS aero -04

    Kan ju hända alla bilar med kamkedjor att någon slits eller går av , det är ju inte många ras på SSen...

    Om någon dessutom varit där och skruvat så vet man aldrig vad dom glömt och inte glömt dra åt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Vibrationer OG9-5
    Av Impact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 200
    Senaste inlägg: 2017-05-28, 11:31
  2. Vibrationer 9-3 cab aero
    Av nwallin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 21:05
  3. Vibrationer i innertak 9-3 sc aero.
    Av Freeboo i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •