Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: 9-5 aero som börjat hacka.. *LÖST*

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    9-5 aero som börjat hacka.. *LÖST*

    Gokväll,

    Efter en kväll av inspirerad körning kring vår huvudstad så har min 9-5 aero MY01 börjat rycka och ha sig.. till en början var det bara vid högt laddtryck och höga belastningar men nu är det vid minsta lilla belastning. Enligt open-sid har jag en felkod som heter "4657" men denna hittar jag inte blad felkoderna för T7'an. Kollade även med obd2 men den såg inte ens någon kod.

    Nån som har koll på vad detta kan vara? Opensid indikerar inga spikningar/knackningar dock en hel del misständningar vilket jag haft sen ett tag tillbaks, dock utan ryckningar.

    Mina tankar går kring soppapump framför allt men även LMM. Vad säger folket?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Felkod 4657

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Gokväll,

    Efter en kväll av inspirerad körning kring vår huvudstad så har min 9-5 aero MY01 börjat rycka och ha sig.. till en början var det bara vid högt laddtryck och höga belastningar men nu är det vid minsta lilla belastning. Enligt open-sid har jag en felkod som heter "4657" men denna hittar jag inte blad felkoderna för T7'an. Kollade även med obd2 men den såg inte ens någon kod.

    Nån som har koll på vad detta kan vara? Opensid indikerar inga spikningar/knackningar dock en hel del misständningar vilket jag haft sen ett tag tillbaks, dock utan ryckningar.

    Mina tankar går kring soppapump framför allt men även LMM. Vad säger folket?
    Mackan översatte koden snällt åt mig till P1231.. dvs spjällägesgivare... Byta hela spjällhuset eller rengöra givare? Hur går man till väga i så fall?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Thn
    Inlägg
    21

    Re: Felkod 4657


  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Felkod 4657

    Spjällhuset rivet idag och rengjort så mkt det bara gick med 5-56 och t-röd. Dock är problemen kvar. Felkoden har dock inte dykt upp efter jag nollat den igen, enda jag fått nu är felkod för misständningar på cylinder två.

    blir till att besöka skroten och ragga nytt spjällhus tror jag..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Felkod 4657

    Soppapumpen byts ikväll, det verkar som att det är den som är felet egentligen... Lyssnar man på den så ändrar den varvtal i samband med rycken jag får.

    Återkommer senare ikväll med hur det gick :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    9-5 aero som börjat hacka.. Bruna stift?

    Pumpen bytt efter ett par tre tio svordomar.. men inte fasen vart det bättre för det. Dock så var det dags för ett byte. När pumpen väl var hur så skakade jag lite på den och det ligger nå prylar i den som ligger löst. Så det var nog inte helt dumt...

    Jag har dock reagerat på en sak. Första gången som jag upptäckte detta så rev jag loss DI'n och skruvade ur alla stiften (BCPR7ES-11) för att kika på dom (Alla var bruna i spetsen), väl tillbaks på plats så körde jag igen då gick bilen precis som den skulle i ~2 mil sen började det igen och det vart värre och värre. Nu när jag skruvade i nya pumpen så testade jag att peta tillbaks min gamla DI (som jag bytt till en sprallans ny för ett tag sen för jag trodde de va nå vajj me den) för att testa, då vart den genast mycket stabilare på tomgång TILLS jag gasade på lite, då börjde den rycka både vid belastning och tomgång...


    Kan det vara tändstiften som är kassa? Vad brukar det betyda om dom är bruna i spetsen?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Bruna stift?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Pumpen bytt efter ett par tre tio svordomar.. men inte fasen vart det bättre för det. Dock så var det dags för ett byte. När pumpen väl var hur så skakade jag lite på den och det ligger nå prylar i den som ligger löst. Så det var nog inte helt dumt...

    Jag har dock reagerat på en sak. Första gången som jag upptäckte detta så rev jag loss DI'n och skruvade ur alla stiften (BCPR7ES-11) för att kika på dom (Alla var bruna i spetsen), väl tillbaks på plats så körde jag igen då gick bilen precis som den skulle i ~2 mil sen började det igen och det vart värre och värre. Nu när jag skruvade i nya pumpen så testade jag att peta tillbaks min gamla DI (som jag bytt till en sprallans ny för ett tag sen för jag trodde de va nå vajj me den) för att testa, då vart den genast mycket stabilare på tomgång TILLS jag gasade på lite, då börjde den rycka både vid belastning och tomgång...


    Kan det vara tändstiften som är kassa? Vad brukar det betyda om dom är bruna i spetsen?
    Problemet löst, andra stift gjorde susen.. men nu har jag iaf en ny soppapump
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Bruna stift?

    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Problemet löst, andra stift gjorde susen.. men nu har jag iaf en ny soppapump
    Vad för stift blev det nu då?

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Problemet löst, andra stift gjorde susen.. men nu har jag iaf en ny soppapump
    Vad för stift blev det nu då?

    Mr_Lööf
    Mja.. jag testade med både BCPR7ES-11 och BCPR9ES-11, sistnämnda sitter i bilen just nu men problemen har återuppstått.

    Detta är vad som är kollat:
    [*]Backventiler[*]DI (har som tur en extra liggandes)[*]LMM (Lånade "Fabbe's" LMM under dagen utan någon som helst skillnad)[*]Olika stift, allt från 6'or till 9'or[*]Ryckt R-slang på MV utan någon skillnad alls[*]Sett över vacuumslangar och bytt sånna som vart lite torra utan nån skillnad[*]Rivit ner och gjort rent spjällhus (hade en felkod på spjällhus innan men försvann efter rengöring)[*]Bytt Vevaxellägesgivare[*]Soppapump bytt till en sprattans ny

    Felkod just nu: P1390 = Random missfierings.

    Någon som har förslag på vad jag ska kolla på här näst? Leta reda på ett nytt spjällhus?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf

    Vad för stift blev det nu då?

    Mr_Lööf
    Mja.. jag testade med både BCPR7ES-11 och BCPR9ES-11, sistnämnda sitter i bilen just nu men problemen har återuppstått.
    Jag hade testat med det stiften som skall sitta i orginal på en Aero. Alltså NGK PFR6H-10. Ibland så kan det lösa sig med att man byter till varmare stift.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Mja.. jag testade med både BCPR7ES-11 och BCPR9ES-11, sistnämnda sitter i bilen just nu men problemen har återuppstått.
    Jag hade testat med det stiften som skall sitta i orginal på en Aero. Alltså NGK PFR6H-10. Ibland så kan det lösa sig med att man byter till varmare stift.

    mvh Mr_Lööf
    Jo fast.. nu kör jag ju etanolkonverterat med dryga 290 kusar så original är uteslutet om du frågar mig.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf

    Jag hade testat med det stiften som skall sitta i orginal på en Aero. Alltså NGK PFR6H-10. Ibland så kan det lösa sig med att man byter till varmare stift.

    mvh Mr_Lööf
    Jo fast.. nu kör jag ju etanolkonverterat med dryga 290 kusar så original är uteslutet om du frågar mig.
    Jo vet att du kör med E85. Själv så hade jag testat iaf. Även om man skall gå mot kallare stift när man har effekt ökar. Men du gör som du själv vill.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Jo fast.. nu kör jag ju etanolkonverterat med dryga 290 kusar så original är uteslutet om du frågar mig.
    Jo vet att du kör med E85. Själv så hade jag testat iaf. Även om man skall gå mot kallare stift när man har effekt ökar. Men du gör som du själv vill.
    Har testat med 6'or, 7'or och 9'or utan resultat. Det var 7'or i när det började strula som nu har gått dryga 200 mil eller något i den stilen. Dock så när jag petade i 6'orna (som redan innan hade gått 1500 mil minst) så gick den bra några mil sen började det jävlas igen..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Antar att du nollat styrboxen emellan stiftbytena?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Antar att du nollat styrboxen emellan stiftbytena?

    Japp, låtit pluspolen ligga av varje gång..

    Tänkte programmera om boxen i morgon och se hur det kan tänkas funka.
    Tänkte dock på vad som står i felkodsmanualen ( http://socalsaab.net/PDF/T7_codes.pdf ) Possible cathalyst damage... Kan det vara min katt som kokat igen pga för höga förbränningstemperaturer?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Det är ju inte teoretiskt omöjligt att du har bränt upp katten, ~290hk E85 med orginal downpipe samt orginal katt = skaplig temp.

    Vet ingen annan än du som ligger på den effektnivån med orginal grejjer :P

    mvh Fabbe

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Det är ju inte teoretiskt omöjligt att du har bränt upp katten, ~290hk E85 med orginal downpipe samt orginal katt = skaplig temp.

    Vet ingen annan än du som ligger på den effektnivån med orginal grejjer :P

    mvh Fabbe
    Jo, det kan så mycket väl stämma... efter en aningen fartfylld repa mot en viss audi en natt för ett tag sen så har jag till och från haft lite "skrammel" under bilen kring katt-regionerna som jag inte har lokaliserat ännu. Dessa kommer dessutom bara i högre farter då är det lite svårt att ligga under bilen och lyssna... Och "hack-problemet" uppstod precis i samband med en fullgasrepa... så Katalysatorn skulle mycket väl kunna tänkas vara boven..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Hittar inte felet?

    Sådär.. Snackade med en gammal barndomskamrat som har mekonomenkopplad bilverkstad som tog sig en provtur i bilen och konstaterade även han att det med väldigt stor säkerhet är katten som klappat ihop.

    Så han beställer hem 3" dp + sportkatt + 2,5" catback system åt mig som han monterar på onsdag på min kärra :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Katten kaputt?

    Nu lite mer konstiga saker som händer...

    Står jag still med neutralen i och trycker till på gasen så rör sig laddtrycksnålen från -0,65 bar upp till på sin höjd -0,5 bar. Så snart jag sätter belastning dvs petar i en växel och kör så funkar nålen precis som den ska.

    Har gasat ner hela motorutrymmet med startgas idag utan några som helst tendenser till någon läcka så frågan är, kan den bete sig så här med en igensatt katt? eller bör jag kanske byta ut laddtrycksmätarn?

    Kan även tillägga att den gick som den skulle under typ 1 minut idag när jag var ute och körde men efter det vart det som "vanligt" igen och den började rycka på höga ladd.

    Turbo lär med andra ord vara uteslutet.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: 9-5 aero som börjat hacka.. Katten kaputt?

    Du har en pytteliten tomte i din bil... Han har flyttat in i spjällhuset men blev förbannad när du rev där så han har fått vandra omkring i din bil likt en nomad.
    Snart river han fram renarna och harvar omkring i din inredning.


    Snacka om struligt fel.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljud framvagn + fel airbag OG9-3
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 17:37
  2. 9000 turbo börjar hacka vid turboladd
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 22:48
  3. 9-5 som har börjat hacka när den är "kall"?
    Av Psycho Dave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •