Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -97 A50

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skultuna
    Inlägg
    60

    Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -97 A50

    Har ett problem vet inte om nån kan hjälpa mig.

    Köpte bilen igår med kass batteri för den stått ett tag. Så jag fick köpa bilen utan att stänga av den, för han sa att han startat den med kablar.

    Åkte hem till V-ås (Skultuna) från Sthlm och när ja kom hem tänkte jag testa att det kanske hjälpt att köra 10mil för att ladda upp batteriet. Så ja slog av å den starta direkt igen.

    Sen idag skulle ja dra igång den men den hosta bara till en gång sen vägra den, även om batteri var skapligt och jag testade med kablar. Sen hörde jag med förra ägaren att ja måste låsa å stänga med org.fjärren på nyckeln till larmet, så startspärren ska lossa. Men jag har testa vinkla nyckeln överallt runt å i bilen utan att den larma av.

    Så nu får ja inte fart på den. Tror du ja måste koda om nycklarna när larmet vart utan batteri länge? Undra hur han fick igång den isf för han sa att det skulle gå med kablar... tacksam för tips omgående!! Larmdioden blinkar 2ggr i följd iaf på vä. högtalargaller men vart sitter signalögat? I mitten på brädan på den lilla 1cm kupan?

    /Emil Saab 9000 2.0t -96 070-3934866
    Saab 9000 2,0LTT-R A50 Steg 4,5 -97
    http://www.koopfan.se

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    16

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Dåligt batteri i fjärren kanske?
    9000 2,3T eller vad det nu är för nån konstig bil...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Som sagt:Testa att byta batterier i fjärrkontrollen först.

    Skulle det vara så illa att larmet "tappat bort" samtliga fjärrkontroller (för du fick väl med fler än en?) funkar det tyvärr INTE att koda in dessa på nytt om bilen är larmad utan då åker du på byte av larmstyrdon tillsammans med till detta fungerande fjärrkontroll.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    16

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Ursäkta att jag lånar din tråd nu, men jag funderar på en grej som har med denna tråda att göra.

    Är det standard att 9000 har startspärr? (jag vet att ALLA inte har det)

    Kan man isf koppla bort denna otroligt irriterande funktion på nått sätt?Så att man undviker problemen som TS har fått...
    9000 2,3T eller vad det nu är för nån konstig bil...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av G_B
    Ursäkta att jag lånar din tråd nu, men jag funderar på en grej som har med denna tråda att göra.

    Är det standard att 9000 har startspärr? (jag vet att ALLA inte har det)

    Kan man isf koppla bort denna otroligt irriterande funktion på nått sätt?Så att man undviker problemen som TS har fått...
    viewtopic.php?f=6&t=198679&hilit=vss

    1. På vilket sätt är det irriterande?
    2. Har du förstått funktionen?
    3. Vilken armeringstid har du inställd?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skultuna
    Inlägg
    60

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Som det verkar nu som jag kommit fram till är det bara fjärren och larmet som inte har kontagt. får väl bogsera in till Björkmans på måndag så får dom göra det, om det nu inte går göra själv???

    Bilen får iaf gnista på alla stift samt soppa tryck fram till fuelrailen, så det är väl startspärren som gör att spridarna inte öppnar sig... har iaf tryckt 150ggr på fjärren samt testa starta å låtit tänningen vart på sen tryck men inget har hjälpt, alla säkringar är hela...

    Hoppar det blir bra sen då. :P

    men läste nu att jag måste tydligen byta larmstyrdon??? Kostar ca??
    Saab 9000 2,0LTT-R A50 Steg 4,5 -97
    http://www.koopfan.se

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skultuna
    Inlägg
    60

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Även fått tessa tips:

    Se till att du har bra batteri i både fjärren och bilen. Häkta av jordpolen på batteriet. Vänta 5 min. På med polen. Sen tryck på fjärren tills du ser att c-låset går upp eller ner. Kolla så att lapan i instrument panelen slocknar. Den vid vänster högtalare. Starta.
    Funkardet inte så kan du snacka med en trim firma eller mig. Kan programera om boxen så att man tar bort vss koden. Då ska det gå hela tiden.

    Har äver hört att ja ska hålla in knappen 5sk på fjärren. ska testa allt!
    Saab 9000 2,0LTT-R A50 Steg 4,5 -97
    http://www.koopfan.se

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    1. Visst har du mer än en fjärrkontroll?
    2. Blinkar den gröna dioden på fjärrkontrollen då du trycker på någon av knapparna?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av koopfan
    men läste nu att jag måste tydligen byta larmstyrdon??? Kostar ca??
    Vill du verkligen veta? viewtopic.php?p=1781435#p1781435
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skultuna
    Inlägg
    60

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av LM
    1. Visst har du mer än en fjärrkontroll?
    2. Blinkar den gröna dioden på fjärrkontrollen då du trycker på någon av knapparna?
    Har 2st och ja det blinkar grönt. Har lagt att batteriminus nu ska ut å testa hålla in knappen samt trycke flera gånger sen. Lät inte billigt att byta donet!
    Saab 9000 2,0LTT-R A50 Steg 4,5 -97
    http://www.koopfan.se

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    16

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av G_B
    Ursäkta att jag lånar din tråd nu, men jag funderar på en grej som har med denna tråda att göra.

    Är det standard att 9000 har startspärr? (jag vet att ALLA inte har det)

    Kan man isf koppla bort denna otroligt irriterande funktion på nått sätt?Så att man undviker problemen som TS har fått...
    viewtopic.php?f=6&t=198679&hilit=vss

    1. På vilket sätt är det irriterande?
    2. Har du förstått funktionen?
    3. Vilken armeringstid har du inställd?
    1.Det är grymt irriterande att behöva larma av/på när man stannar å stänger av bilen en liten liten stund, kanske för att prata med nån eller så.
    2.Antar det! Startspärr, alltså den ska spärra en start för att försvåra en stöld av bilen skulle jag gissa på.
    3: 3sek. Näe men jag har ingen aning, men det är väldigt liten tid det handlar om, max en minut.

    Anledningen till min fråga var att jag hittills klarat mej undan detta otyg på mina saabar, den 9k jag har nu är alltså den första jag råkat ut för detta med.
    Men jag gissar på att det var nån form av tillval eller så kanske?

    Hmm så jag måste in på saab för att dom ska ända tiden på startspärren?
    9000 2,3T eller vad det nu är för nån konstig bil...

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av G_B
    1.Det är grymt irriterande att behöva larma av/på när man stannar å stänger av bilen en liten liten stund, kanske för att prata med nån eller så.
    Varför tar du ut nyckeln ur tändningslåset då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skultuna
    Inlägg
    60

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av G_B
    Citat Ursprungligen postat av LM
    viewtopic.php?f=6&t=198679&hilit=vss

    1. På vilket sätt är det irriterande?
    2. Har du förstått funktionen?
    3. Vilken armeringstid har du inställd?
    1.Det är grymt irriterande att behöva larma av/på när man stannar å stänger av bilen en liten liten stund, kanske för att prata med nån eller så.
    2.Antar det! Startspärr, alltså den ska spärra en start för att försvåra en stöld av bilen skulle jag gissa på.
    3: 3sek. Näe men jag har ingen aning, men det är väldigt liten tid det handlar om, max en minut.

    Anledningen till min fråga var att jag hittills klarat mej undan detta otyg på mina saabar, den 9k jag har nu är alltså den första jag råkat ut för detta med.
    Men jag gissar på att det var nån form av tillval eller så kanske?

    Hmm så jag måste in på saab för att dom ska ända tiden på startspärren?
    Skapa gärna en egen tråd för dina egna problem. Jag vill verkligen ha hjälp själv att få igång min!
    Saab 9000 2,0LTT-R A50 Steg 4,5 -97
    http://www.koopfan.se

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    267
    Medlem#
    4460

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Som LM säger så går startspärren bara i om man tar ur nyckeln ur tändningslåset!
    9000Aero -97 OG900i -90

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    startspärren går att programmera bort.

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Jag skulle köpa en box utan VSS i , är nog inte så svårt att få tag i och då behöver du inte gifta in den heller.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av termos
    startspärren går att programmera bort.

    //T
    Ja, genom att programmera om styrboxen, ej med hjälp av Tech2. Dock verkar det korkat att ta bort en relativt effektiv stöldspärr istället för att laga ett fel.. Dessutom bör man nog verifiera med sitt försäkringsbolag vad de tycker om detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skultuna
    Inlägg
    60

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Så du tror jag tycker det är värt att lägga 8,5k på rep när bilen kosta 5k mer?? Nä tror inte det är något alternativ för mig iaf. Tar hellre bort spärren så jag i huvudtaget kan köra bilen. Så vem kan hjälpa mig så fort som möjligt? Bor i Skultuna utanför Västeås.

    070-3934866
    Saab 9000 2,0LTT-R A50 Steg 4,5 -97
    http://www.koopfan.se

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Citat Ursprungligen postat av koopfan
    Så du tror jag tycker det är värt att lägga 8,5k på rep när bilen kosta 5k mer?? Nä tror inte det är något alternativ för mig iaf. Tar hellre bort spärren så jag i huvudtaget kan köra bilen. Så vem kan hjälpa mig så fort som möjligt? Bor i Skultuna utanför Västeås.

    070-3934866
    Jag tycker att du inte tagit reda på VAD som är fel ännu. Dessutom finns det knappast något dyrare ställe att byta larmstyrdon än det som refererades till ovan men det är din bil och du gör som du vill såklart.

    Dock fixar du inte ett det strulande centrallåset genom att ta bort VSS ur motorstyrdonen men det förstod du säkert redan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Startproblem min nyköpta 9000 2,0t -96

    Tjena Emil..

    Grattis till det fina bilen,läste precis sms

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. hur ska jag göra med min nyköpta 900ng aero? (snygga till)
    Av sjobas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •