Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Fråga ang. byte av motorolja

  1. #1

    Fråga ang. byte av motorolja

    hej.
    Har just köpt en saab 9-3 2.0t vector 03, som rullat 11.890 mil. Saken är det att när jag tittade på motoroljans färg var den helt svart, och när man rattar in "service"-menyn står det 0-dagar till byte, och 0%. Bilen i sig skall varit regelbundit servad, dock är det ju dags för "stora" 12.000 mils-servicen.
    Jag kommer lämna in den för service på verkstad om en vecka, min fråga till er är om man fortfarande våga köra med den tills dess? Eller skall man låta den stå när det är så kass olja i ? Vad kan hända om man fortsätter köra som det är?

    Mvh Martin.

  2. #2

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Vill lägga till att den känns inte på något sätt kass i motorn eller så, spinner på som det skall (i mina mått mätt). Men det som orade mig mest var ju att i service"-menyn står det 0-dagar till byte, och "kvaliten" har tickat ned på 0%. En kollega på jobbet hade inne sin lite nyare saab för oljebyte, det var när den var nere på 12%. Då tyckte mekaniken att det var lite väl sent han kom in med den.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Hej !

    Hmmmm, bilen BORDE ju ha servats för länge sedan!
    Gör så att kör ett par 100 mil o byt olja igen.
    Det säkraste är ju att låta bilen stå, men konsekvenserna av att köra bilen kan jag inte svara på.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Frågan är ju hur mycket du kommer behöva köra på denna vecka innan service?

    Kan du byta olja och oljefilter själv är det ju snabbt gjort på närmaste GDS-hall så kan du ju skippa detta vid servicen om en vecka.

    För att vara tydlig så handlar det ju om en BERÄKNAD oljekvalitet, inte ett uppmätt värde. Således kan oljan vara OK men lika gärna helkass om den stått på 0% länge.

    (Med hemort i profilen ökar chansen att någon forumdeltagare i din närhet erbjuder sig att hjälpa till med oljebytet om så behövs.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Problemet med att köra för länge med olja och oljefilter torde ju vara minskat oljetryck. Alternativt att den inte bygger upp oljetrycket lika fort. Kolla därför om oljetryckslampan slocknar direkt när du startar bilen (som den ska göra) eller om bilen är igång ett par sekunder innan den slocknar. Då vore mitt tips att inte röra bilen överhuvudtaget innan den ska in på service, alternativt byt själv och det skadar inte att de byter igen på servicen.

    mvh marre90

  6. #6

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Tack för alla svar. Men då kanske jag skulle åka bort till mekonomen och köpa olja plus filter, verkar ju inte så svårt att fixa själv. Är Q8 Formula Excel 5w40 helsyntet att rek, eller ska jag köra på någon annan?

    Kommer behöva köra en 20 mil innan service ialla fall.... Men kan ju vara ide att byta oljan nu, och sen fortsätta köra 100-mil, sen då byte igen?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Citat Ursprungligen postat av m.samuelsson
    Tack för alla svar. Men då kanske jag skulle åka bort till mekonomen och köpa olja plus filter, verkar ju inte så svårt att fixa själv. Är Q8 Formula Excel 5w40 helsyntet att rek, eller ska jag köra på någon annan?

    Kommer behöva köra en 20 mil innan service ialla fall.... Men kan ju vara ide att byta oljan nu, och sen fortsätta köra 100-mil, sen då byte igen?
    Byta olja och filter är ju ett måste enligt mig. Vilken olja du använder nu (motul, castrol, shell osv) spelar nog ingen roll då allt är bättre än vad din motor går på nu. Köp den motorolja som rekomenderas i manualen så klarar du dig Helsyntet rekomenderas nog både av mig och din manual.

    mvh marre

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Hej !

    GM-LL-A-025
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    GM-LL-A-025
    Som på okq8 heter
    G Long-Life 5W-30 då blir det rätt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Hej

    lånar tråden lite.. har precis köpt en mig en 9-5.. till mitt stora förtret har ägaren innan kört med Delsyntet olja i motorn, Swedol 10-40 rättare sagt. KAN man byta till helsyntet eller måste jag fortsätta med delsyntet??
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    Hej

    lånar tråden lite.. har precis köpt en mig en 9-5.. till mitt stora förtret har ägaren innan kört med Delsyntet olja i motorn, Swedol 10-40 rättare sagt. KAN man byta till helsyntet eller måste jag fortsätta med delsyntet??
    Svaret blir enligt kvalité GM-LL-A-025 igen.

    Byt genast. En vettig idé är att köra 100 mil och göra ett byte till.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    Hej

    lånar tråden lite.. har precis köpt en mig en 9-5.. till mitt stora förtret har ägaren innan kört med Delsyntet olja i motorn, Swedol 10-40 rättare sagt. KAN man byta till helsyntet eller måste jag fortsätta med delsyntet??
    Byt, helst så snart som möjligt om inte annat så du är säker på när senaste oljebytet gjordes.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    man kan alltså byta från Delsynt till helsynt utan att packningar torkar ut å det pissar olja sen??
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    man kan alltså byta från Delsynt till helsynt utan att packningar torkar ut å det pissar olja sen??
    Det där påstår jag är en gammal myt att så skulle bli fallet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    ja jag vet inte vore ju katastrof om det blev så... om det e sant... men ja ska helt klart byta märke på oljan iaf!
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    man kan alltså byta från Delsynt till helsynt utan att packningar torkar ut å det pissar olja sen??
    Det där påstår jag är en gammal myt att så skulle bli fallet.
    Själv skulle jag säga att det är en myt som faktiskt har viss poäng, men att 98% av bilägarna inte berörs av myten, och inte i det här fallet heller.

    Har man däremot en 20 år gammal bil med 30000 mil på mätaren så kan det -faktiskt- finnas risk för att gamla sunkiga packningar som haft 10w-40 mineralolja att ta hand om inte kan hålla tätt för 0w-30 helsyntet olja. Däremot så handlar det inte om att packningarna helt plötsligt skulle torka ut utan naturligtvis för att en helsyntetisk olja i de allra flesta fall är mer lättflytande (och lätt för att tränga igenom t ex gamla slitna packningar) på såväl kall som varm motor kontra mineraloljor.

    Talar av egna erfarenheter av den gamla og900 från 1980 som jag ägde förut. Den var tät innan oljebytet, bytte olja till helsyntet varpå en dag senare så läckte bilen ganska påtagligt med olja. Bytte tillbaka till mineralolja så slutade bilen läcka och gick många mil till utan läckage.. Om inte det var någonting magiskt i görningen med den bilen så kan i alla fall inte jag avfärda "myten".

    Däremot gäller naturligtvis inte myten om det gäller en någorlunda modern bil med någorlunda normalt miltal att det skulle innebära problem att byta från halvsyntet till helsyntet, tvärtom så är det kanske rent av kritiskt att se till att byta till helsyntet med rätt klassningar, särskilt när det i fallet är en 9-5 som ju är väldigt känslig för vilken olja som är i. Personligen skulle jag rekommendera att byta till rätt olja omedelbart.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Tackar för svaret Kongo låter mkt klokt! har redan beställt 12L mobil1 olja nu så ja kan byta så fort som möjligt.
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Det KAN ju faktiskt vara så att förra ägaren gjort en mellanservice och ett extra oljebyte och därmed inte nollställt oljekvalitén/dagar till service.

    Men det är ju absolut bäst och byta olja direkt för att vara på den säkra sidan.
    Kanske t.o.m byta olja nu och sen låta dom byta igen på servicen.

    Lycka till!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Jo han har bytt olja var 1000e mil på en liten bilverkstad som satt in stämpel i boken. Så senast var 500mil sedan. Men ja vill inte ha Swedol delsynt i motorn så ja byter rätt omgående ändå bara ja fått hem den nya så...
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Fråga ang. byte av motorolja

    Även om man bytt olja relativt ofta undrar jag varför man snålat in 85 kronor vid varje oljebyte genom att välja del- istället för helsyntet från Swedol.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Fråga om motorolja till min bil
    Av Saab_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 23:18
  2. MotorOlja fråga
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 19:58
  3. Bromsbeläggs och motorolja fråga 9-5
    Av chrill3 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 22:38
  4. Dum Fråga ang motorolja!?
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •