Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Klapprande/klonkande från framvagnen/undertill i mitten

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240

    Klapprande/klonkande från framvagnen/undertill i mitten

    Vet att det finns ett flertal klapper och klonk-trådar här i forumet men hittade inte vad jag letade efter när jag sökte.

    Problemet ifråga rör en Saab 9-3 från 1998.
    Har råkat ut för ett återkommande problem nu, hade det i vintras men då försvann det på något sätt.
    Varje gång jag motorbromsar hör jag ett klapprande/klonkande ljud från framvagnen/undertill i mitten.
    Är inte så kunning inom just denna delen så vad jag undrar är om någon vet vad det är för något som kan spöka för mig samt vad nya delar skulle kosta om så är fallet?

    Har dessutom lite skeva bromsskivor (nya ska köpas in så fort jag bestämt mig om jag ska välja svenska bil, speedparts eller GE Motorsport) så dessbidrar ju till en del vibrationer vid inbromsningar.

    Vid inbromsningar är för övrigt det klapprande/klonkande ljudet borta. Ljudet i fråga hörs även när man har gaspådrag vid vissa tillfällen.

    Några ideer?

    EDIT: Var precis ute och körde en sväng med farsan för att få höra hans åsikt...
    Självklart så hördes inte någonting!
    Någon mer än jag som råkat ut för detta fenomen?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  2. #2

    Re: Klapprande/klonkande från framvagnen/undertill i mitten

    Lite sent kanske, men ja, jag har exakt samma fenomen just nu. Bara det att jag har en SC -06 2.0t

    Det jag hör är att det inte hörs något när jag gasar, men så fort jag släpper gasen så klonkar det i väldigt tät följd. Bromsar jag upphör ljudet. Hörs i alla hastigheter.

    Det har kommit ca 30-40 mil efter att jag bytte till vinterdäcken, men förra året var det inga problem. Men som sagt, har åkt flera mil innan det började låta.
    Hjulen har jag efterdragit, hjälpte inte.

    Kan inte heller lokalisera var ljudet kommer ifrån.

Liknande ämnen

  1. Klonkande ljud från framvagnen saab 9-3 -99
    Av AYN177 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 16:48
  2. Klonkande ljud framvagnen saab 9-3 -03
    Av greed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •