Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: BBS CK, vad behöver jag mer?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    35

    BBS CK, vad behöver jag mer?

    Jag har tänkt att köpa BBS CK fälgar av en kompis. Nu sitter fälgarna på en AUDI och är 19 tum, et 35 och bultcirkel 5x112. Om jag vill sätta fälgarna på min Saab 9-3 ss 03:a vad behövs då? Har förstått att jag behöver bultar med flytande kona men måste jag byta centrumringar också och hur går det till, vad ska man köpa? har dålig koll på sånt här. Kan det bli några problem med den storleken på fälgarna, att tar i tex? Vore tacksam för lite info, är ju som sagt lite ny på det här med feta fälgar...

    Ha de gott /A

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Ja du behöver troligtvis centrumringar, däckhandlare brukar ha sådana i olika storlekar.
    Nej det skall inte vara något problem med att det tar i.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    55

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Som sagt hjulbultar med flytande kona och bbs egna navringar med måtten 82,0 ner till 65,1.
    SAAB 9-3ss Aero-04 *såld*
    Audi a4 2.0 TSQ-07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Är inte alls avundsjuk på dig... =(
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    35

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Hehe, förstår om du är avudsjuk, har själv sneglat på dessa fälgar sjukt länge
    Tror det kommer bli riktigt bra. Hoppas bara att det inte kommer bli helt outhärdligt stötigt, men det kanske man får ta...

    Tack för bra svar om centrumringar.

    Är det lugnt att ha 225 breda däck på en fälg som är 8,5 bred? Sitter 235 på nu men de måste bytas. Får för mig att det låter mindre med 225 men det kanske inte är så stor skillnad?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av grenis
    Hehe, förstår om du är avudsjuk, har själv sneglat på dessa fälgar sjukt länge
    Tror det kommer bli riktigt bra. Hoppas bara att det inte kommer bli helt outhärdligt stötigt, men det kanske man får ta...

    Tack för bra svar om centrumringar.

    Är det lugnt att ha 225 breda däck på en fälg som är 8,5 bred? Sitter 235 på nu men de måste bytas. Får för mig att det låter mindre med 225 men det kanske inte är så stor skillnad?
    Vill man vara fin - får man lida pin!

    Angående däckstorlek på fälgarna så tror jag 225 kan bli för litet. Frågade nämligen senast jag köpte däck till mina fälgar, och då ansåg dem att 225 var optimalt för en 7" bred fälg, hade ju även gått bra med 215 som dem sa. Skulle dock tippa på att 235 är en bra storlek på 8,5"!

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Citat Ursprungligen postat av grenis
    Hehe, förstår om du är avudsjuk, har själv sneglat på dessa fälgar sjukt länge
    Tror det kommer bli riktigt bra. Hoppas bara att det inte kommer bli helt outhärdligt stötigt, men det kanske man får ta...

    Tack för bra svar om centrumringar.

    Är det lugnt att ha 225 breda däck på en fälg som är 8,5 bred? Sitter 235 på nu men de måste bytas. Får för mig att det låter mindre med 225 men det kanske inte är så stor skillnad?
    Vill man vara fin - får man lida pin!

    Angående däckstorlek på fälgarna så tror jag 225 kan bli för litet. Frågade nämligen senast jag köpte däck till mina fälgar, och då ansåg dem att 225 var optimalt för en 7" bred fälg, hade ju även gått bra med 215 som dem sa. Skulle dock tippa på att 235 är en bra storlek på 8,5"!
    225/45 funkar...Men skall du byta, varför inte 235'or?? Prisskillnaden lär ju inte vara astronomisk.

    Men kika på min gamla röda kärra på http://www.garaget.org/perr
    Den hade 8,5'or och jag körde 225/40.
    T.ex denna bild:
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    235/35-19" skulle jag välja.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    35

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Vill man vara fin - får man lida pin!

    Angående däckstorlek på fälgarna så tror jag 225 kan bli för litet. Frågade nämligen senast jag köpte däck till mina fälgar, och då ansåg dem att 225 var optimalt för en 7" bred fälg, hade ju även gått bra med 215 som dem sa. Skulle dock tippa på att 235 är en bra storlek på 8,5"!
    225/45 funkar...Men skall du byta, varför inte 235'or?? Prisskillnaden lär ju inte vara astronomisk.

    Men kika på min gamla röda kärra på http://www.garaget.org/perr
    Den hade 8,5'or och jag körde 225/40.
    T.ex denna bild:
    Kollade på garaget och den såg ju riktigt fin ut! Prisskillnaden mellan 225 och 235 är inte alls stor så det är lugnt. Det jag är rädd för är att det kommer att bli så mycket vägljud. Nu har jag 17 tums orginalfälgar med 215 på. Dessa tycker jag redan nu låter rätt mycket, om man sätter på 19 tummare med 235 så kanske det låter helt sjukt mycket, vad är era erfarenheter? Det kanske inte är någon skillnad i vägljud mellan 225 och 235? Vill ju gärna kunna prata med folk i bilen, kan ju vara trevligt...

  10. #10
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Skulle inte tro att det skiljer något märkbart mellan likadana däck i 225 eller 235.

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Svårt det där med vägljud....

    Jag kör Michelin Primacy HP på min dkw. Dessa köpte jag för att de skulle vara bland de tystaste. Tyvärr är de inte bland de billigaste....
    Dock är mina dubbade vinterdäck nästan tystare. Det säger en del om breda sommardäck...

    Men att köra 19-tum blir LIKA MED buller. Så ställ in dig på det.
    De som hävdar motsatsen har inte kört på tysta hjul.

    På cabben har jag Bridgestone Potenza 235/35-19.
    De kommer jag INTE köpa igen. Stenhårda hjul, spårar som faan o bullrar ännu mer. Dock underbara på bana säger de som vet...
    Men där kör inte jag så ofta precis.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    35

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av perr

    Men att köra 19-tum blir LIKA MED buller. Så ställ in dig på det.
    De som hävdar motsatsen har inte kört på tysta hjul.
    Hmm... Det är det jag är rädd för. Kanske bara att acceptera läget. Men är skillnaden verkligen så stor mellan mellan 17 och 19 tum? För mig är det nog okej att det bullrar men man vill ju inte ha en sambo som tjatar om allt oväsen i bilen. Räcker ju med att fälgarna är rätt dyra...

    En annan grej jag undrat över är hjulinställningen. Om man ställer in hjulen efter 19 tum sommardäck, vad händer då när man sätter på 16 tum vinterdäck? Då måste väl vinterdäcken slitas helt fel eller?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    225/45 funkar...Men skall du byta, varför inte 235'or?? Prisskillnaden lär ju inte vara astronomisk.
    Jo, såklart att det fungerar. Jag sa ju bara att 235 är att föredra, om man ska lyssna på folk med tiotals år av erfarenheter. Jag kan lika gärna sätta på 245 på min 7" breda fälg men hur bra det kommer gå, behöver man inte vara en raketforskare för att förstå... Dock går det ju fortfarande...

    225 skulle jag nog anse vara i minsta laget till 8,5" fälg - kör hellre på 235 eftersom du knappast kommer att märka av något i plånkan!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    35

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Han som jag ska köpa fälgarna av säljer dem pga att fälgarna är för breda för hans audi, däcken tar i när han svänger. Kan detta bli ett problem på min 9-3 ss också?

  15. #15
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av grenis
    Han som jag ska köpa fälgarna av säljer dem pga att fälgarna är för breda för hans audi, däcken tar i när han svänger. Kan detta bli ett problem på min 9-3 ss också?
    Nej med 235/35-19 kommer det funka alldeles utmärkt.

  16. #16
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av grenis
    En annan grej jag undrat över är hjulinställningen. Om man ställer in hjulen efter 19 tum sommardäck, vad händer då när man sätter på 16 tum vinterdäck? Då måste väl vinterdäcken slitas helt fel eller?
    Nej det kommer inte att slitas annorlunda.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Uddewalla
    Inlägg
    57

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Måste bara säga att centrumringarna du behöver köpa, köper du av en däckhandlare med lite olika dimensioner i lager, för orginalringarna som beställs från BBS är löjligt dyra, tror de gick på 750:- till mina

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    55

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Det funkar inte med universal navringar till BBS.Du måste ha deras egna med tillhörande låsring.
    Citat Ursprungligen postat av JockeO
    Måste bara säga att centrumringarna du behöver köpa, köper du av en däckhandlare med lite olika dimensioner i lager, för orginalringarna som beställs från BBS är löjligt dyra, tror de gick på 750:- till mina
    SAAB 9-3ss Aero-04 *såld*
    Audi a4 2.0 TSQ-07

  19. #19
    Grundladd xpcas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Moholm
    Inlägg
    266
    Medlem#
    7036

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Citat Ursprungligen postat av JockeO
    Måste bara säga att centrumringarna du behöver köpa, köper du av en däckhandlare med lite olika dimensioner i lager, för orginalringarna som beställs från BBS är löjligt dyra, tror de gick på 750:- till mina
    750? Låter ju löjligt dyrt, köpte mina för ett par veckor sedan gick på ca 300kr till ett par bbs ck
    STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885

    Re: BBS CK, vad behöver jag mer?

    Hej!

    En kommentar ang. däcksbredd bara.

    Jag har 235/35 på 8" fälg. Det skulle ha varit snyggare med 245-255 breda däck då däcket fortfarande går innåt lite efter fälgkanten.

    På 8,5" skulle jag välja minst 245 men det kommer inte att funka på Saaben troligtvis, åtminstånde inte utan att modifiera lite i hjulhuset.

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

Liknande ämnen

  1. Behöver råd! 9000 jub -97
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 20:19
  2. Behöver råd med sportavgassystem...
    Av Patrick_C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 23:44
  3. Behöver råd....
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •