Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: genomblöt motor?

  1. #1

    genomblöt motor?

    jag råkade köra i en väldigt djup vattenpöl som hade bildats på vägen, vilket min saab inte riktigt gillande, den dog mitt i pölen. nu är den hembogserad men den startar inte, det låter "tickticktick" ljud snabbt efter varandra när jag vrider om nyckeln. jag är inte alls kunnig men jag har hört runt lite och de ska väl vara bra att ta ut fördelardosan och se till att den är torr? problemet är att jag inte vet vart den sitter!? är det något annat jag kan kolla på? det är en saab 93, 99:a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: genomblöt motor?

    Vad är det för bil?

  3. #3

    Re: genomblöt motor?

    en saab 93, 99:a

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: genomblöt motor?

    anthoon>>Välkommen hit!

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Vad är det för bil?
    Som sagt: Lathund för inlägg om felsökning
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: genomblöt motor?

    Du har ingen "fördelardosa" in din 9-3-99 så den kan du sluta leta.

    Lysande "Check Engine"?

    Kan det vara spjällhuset som gått i "Limp Home" du hör ticka?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: genomblöt motor?

    Näe, nån fördelardosa har du inte... Du har en modern bil

    Hur djupt var det?

    Min gissning: Bara åka in till närmaste Saab-verkstad. Hoppas du hade helförsäkring....

    Låter som nåt elektroniskt inte gillade att få bada.
    Tror inte den dragit i sig vatten, men risken finns ju då luftfilterboxen sitter nere i hjulhuset, ganska lågt monterat.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7

    Re: genomblöt motor?

    njae det var så pass djupt att det kom in lite vatten genom dörren på höger passagerarsida! nehe så det finns ingen fördelardosa ens? nej elektroniken verkar helt kosntig iaf, centrallåset fungerar inte, och ibland kommer antennen upp av sig själv och en lampa börjar blinka mm! :/ ja check engine lyser

  8. #8

    Re: genomblöt motor?

    Citat Ursprungligen postat av anthoon
    njae det var så pass djupt att det kom in lite vatten genom dörren på höger passagerarsida! nehe så det finns ingen fördelardosa ens? nej elektroniken verkar helt kosntig iaf, centrallåset fungerar inte, och ibland kommer antennen upp av sig själv och en lampa börjar blinka mm! :/ ja check engine lyser
    Har du kollat Limp Home som nämdes tidigare i tråden ? Den brukar ticka ca 5gånger
    när man slår på tändningen då har den slagit i. Läs mer om hur du kollar och åtgärdar detta på http://forum.saabturboclub.com/viewt...02111#p1702111

    mvh Fabbe

  9. #9

    Re: genomblöt motor?

    tack så mycket för de snabba svaren! ska kika på det

  10. #10

    Re: genomblöt motor?

    gick precis ut till bilen, då hörde jag samma ljud som jag beskrev förut, "tickticktick" men det låter jättesnabbt efter varandra hur länge som helst, jag öppnade motorhuven och det verkar som det låter från lådan där säkringarna sitter, jag tror det är den lådan iaf, längst upp till höger? vad betyder detta? :/

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: genomblöt motor?

    Vatten och ström är ju roligt Kolla jordkabeln till motorn. Solinoiden i startmotorn kan ticka sådär om den tycker det kommer för lite kräm i kablarna. Kolla även om....var det finns nån jord i kaross/chassit.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: genomblöt motor?

    Gå igenom alla säkringar, kolla om batteriet fungerar som det ska. Någonting i elektronikväg som har pajjat.

    Om du har möjlighet så är det ett plus att läsa ut felkoden som har skapats. Det kanske skulle kunna ge en liten ledtråd.

    Mvh
    -Faen

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: genomblöt motor?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Du har ingen "fördelardosa" in din 9-3-99 så den kan du sluta leta.

    Lysande "Check Engine"?

    Kan det vara spjällhuset som gått i "Limp Home" du hör ticka?

    Vad jag kan utläsa står det ingenstans att det sitter en turbomotor i bilen, om det är en sugis så har den fördelare. Såvida det inte är en Viggen har den ej heller elektroniskt spjällhus.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: genomblöt motor?

    Har du redig osis har du lite krökta stakar....

    Har sett en og9-3 som damp ner i en vattenpöl, vilket resulterade i 4st krökta stakar...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: genomblöt motor?

    Det låter ju som ett elfel, men går motorn runt när du drar på starten överhuvud taget? Men före du testar så ta bort tändstiften innan du drar runt den, har den tagit in vatten blir det ju tvärstopp & det är ju inte alls bra!

  16. #16

    Re: genomblöt motor?

    när jag vrider om nyckeln så låter det nästan som att den är på väg att gå igång men sen dör den och då kommer det där klickandet igen! funderar på om det kan vara för att den fortfarande är blöt då jag inte har haft möjlighet att ställa in den i garage. kan startmotorn vara helt paj?

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: genomblöt motor?

    Citat Ursprungligen postat av anthoon
    när jag vrider om nyckeln så låter det nästan som att den är på väg att gå igång men sen dör den och då kommer det där klickandet igen! funderar på om det kan vara för att den fortfarande är blöt då jag inte har haft möjlighet att ställa in den i garage. kan startmotorn vara helt paj?
    Och du har skruvat ur stiften när du provar startmotorn??
    OM det är vatten i nån av cylindrarna så kommer startmotorn inte dra runt, men tar du ut stiften så kan ju vattnet fara ur genom stifthålet.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: genomblöt motor?

    LimpHome pga spjällhus kan det inte vara eftersom elektroniska spjällhus kom först -00.

    Fördelare kan du ha om du har en 2,0i t.ex. Men eftersom du besöker ett turboforum antar jag att det är en turbomotor i bilen.

    Det snabba tickandet låter som om du har problem med batteriet. När batteriet är nästan slut så brukar motorn försöka dra runt något varv, sen sjunker spänningen så mycket att solenoiden på startmotorn släpper, och då stiger spänningen så den slår till igen, osv osv. Låter som en hackspätt ungefär.

    Så mitt tips är att kolla batteriets kondition och att jordpunkter och alla anslutningar till batteriet sitter fast och inte är skadade. Kolla även igenom så vatten inte kommit in i luftburk och andra känsliga områden.

  19. #19

    Re: genomblöt motor?

    hehe jag kollade motoroljan precis, och den var senapsfärgad! så jag antar att det kommit in vatten där? vilket inte kan vara bra...

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: genomblöt motor?

    Har du skruvat ur tändstiften och försökt dra runt motorn än?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. 93 Viggen motor & 95 aero motor(99-00)= samma?, eller in
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •