Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: FAQ: Byta Saab-emblem utan att repa lacken

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    FAQ: Byta Saab-emblem utan att repa lacken

    Jag tänkte visa hur jag bytte emblemet på motorhuven på vår Saab 9-5 från 2002. Även om du har en annan bil tror jag att de flesta emblemen sitter fast på liknande sätt. Denna metod är helt säker och kommer inte repa lacken. Följer man däremot WIS och använder en metallspackel är det stor risk att man skadar något.

    Tidsåtgång: Kanske 30 minuter per emblem om man gör det noga.

    Verktyg som behövs:
    Tandtråd (eller fiskelina, men då behöver du nog handskar)
    T-sprit
    2st microfiberdukar
    Mild avfettning eller såpvatten

    Så här såg det gamla, fula emblemet ut, nästan 13 år gammalt:



    Det första steget, borttagandet, är det som brukar orsaka mest problem. Använd inte skruvmejsel, kniv, brytverktyg etc. även om du skyddar lacken med t.ex. tyg. Det finns fortfarande risk för lackskador på grund av den stora kraften som krävs för att slita loss limmet. I stället använder du tandtråd som du för in bakom emblemet. Använd en sågande rörelse och gå runt hela emblemet. Tänk på att det är ganska mycket lim som sitter, du måste såga tills tandtråden kommer nästan till mittpunkten. Det kommer komma ut en del äckligt, gammalt lim som kletar så byt tandtråd efter ett tag. Det känns precis som när man använder tandtråden på tänder, eller hur?

    Tandtråd är ofta belagt med någon slags fluor-liknande klet som lämnar lite kladd på lacken, men det är ingen fara eftersom vi torkar rent med t-sprit senare.
    När du till slut sågat rent bör du kunna ta tag i emblemet och dra rakt ut. Går inte detta ska du försöka såga mer och se till att du tagit dig igenom allt lim (det sitter förvånansvärt mycket).

    När du drar bort emblemet ser det ut så här:




    Nu ska vi tvätta rent på lacken. Använd en ren microfiberduk, inte papper eller något som repar. Spreja på lite såpvatten eller mild avfettning och tvätta försiktigt utan att gnugga. Du kommer bara få bort smuts i detta steg, inte gammalt lim. Efter detta steg ser det ut så här:


    Nu ska vi ta bort det gamla limmet. Ta en ny ren microfiberduk och häll på lite T-sprit. Nu börjar du försiktigt lösa upp limmet genom att gnugga sprittrasan mot limmet. Detta kommer ta ett tag, så stressa inte. Sakta men säkert kommer du att lösa upp resterna. Till slut kommer du landa i detta:


    Nu är det bara att klistra på det nya emblemet. Dra bort skyddsplasten och klistra fast. Färdigt!


    Njut av ditt nya emblem och repfria lack


    Kommentera gärna nedan om du har förslag på förbättringar eller om du följt denna FAQ. Glöm inte bort att jag nyligen skapat en youtube-kanal där jag lägger upp sådan här reparationstips på engelska. Följ även min projekttråd

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Etnoy den 2015-03-09 klockan 13:06.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Låter bra. Klassiskt gammalt knep med att använda fiskelina för att "såga sig igenom" emblem tejp.

    Det du kallar lim är dubbelhäftande tejp av skum typ.

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Japp, det blev väldigt skonsamt. Sedan tycker säkert bilen om att få lite fluor på motorhuven, får man hoppas att det motverkar karies (rost)?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Tjena!

    Jag fick mitt emblem utbytt på Holmgrens gratis idag och gubben där hade ett smidigt sätt att få bort det gamla emblemet på.

    Han tog en vanlig skruv och skruvade in i emblemet med skruvdragare. Bara så det satt fas. Man får vara försiktig så man inte går emot huven under emblemet. Sedan tog han en tång och drog uppåt i skruven så hela emblemet följde med.

    Torka bort limrester med ett papper dränkt i T-Röd.

    Tog cirka 5 minuter.

    MVH

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Perfekt! Ett mycket bra tips.

    Citat Ursprungligen postat av TommyHaage Visa inlägg
    Tjena!

    Jag fick mitt emblem utbytt på Holmgrens gratis idag och gubben där hade ett smidigt sätt att få bort det gamla emblemet på.

    Han tog en vanlig skruv och skruvade in i emblemet med skruvdragare. Bara så det satt fas. Man får vara försiktig så man inte går emot huven under emblemet. Sedan tog han en tång och drog uppåt i skruven så hela emblemet följde med.

    Torka bort limrester med ett papper dränkt i T-Röd.

    Tog cirka 5 minuter.

    MVH
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Det är gratis att byta emblemen här i Umeå också just för tillfället. (På Carstedts).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Även ibak? Och även på äldre än 93? Finns det någon i sthlm som har samma erbjudande? Eller är det saab / orios club erbjudande du menar?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Även ibak? Och även på äldre än 93? Finns det någon i sthlm som har samma erbjudande? Eller är det saab / orios club erbjudande du menar?
    Det undrar jag också, om man kan få ett nytt bakemblem istället? Jag antar att det är Saab Original Clubs erbjudande han syftar på, även om vissa ÅF kanske marknadsför det mer som att det är av dem man får det.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Är det samma metod för att byta emblemet bak? Jag har ett sprillans nytt till huven är det samma?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Demonteringsverktyget i Wis är ingen metallspackel. Det är tillverkat i hårdplast. http://forum.saabturboclub.com/showt...verktyg-linjal

    Biltema säljer liknande kallade "demonteringsjärn i plast"

    Emblemen fram och bak är olika på ng9-3. Emblemet fram har 3 styrstift medan det bak har 2 styrstift. Under emblemet fram på ng9-3 ser det ut precis som på 9-5:an på bilden ovan.

    Enligt Wis måste emblemen ha en temperatur på ca. 28-38 grader C innan emblemen kan monteras. Bilen ska vara rumstempererad, ca 20 grader C.

    Det ges ingen förklaring till kravet på temperatur men det handlar säkert om att limmet ska fungera som avsett. Inga problem att åstadkomma önskad temperatur med stektermometern i den vanliga hushållsugnen.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Angående verktyg så kan man smyga in i köket och norpa en smörkniv i plast annars....eller i trä om man är ekologisk.

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Själv kör jag värmepistol och stekspade i plast, byter emblemet på noll-tid :-)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    bra tips!

    men är det olika fram o bak på og9-5 då?

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Japp, det är olika emblem bak och fram. Där bak skiljer de sig också mellan sedan och kombi.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och OG9-5 facelift från -06 är det ett mindre än fram

    Fast innan facelift har jag för mig att det är samma storlek fram och bak, ialla fall på själva "dekalen" för den har jag bytt på gamla -00'an.
    Kan ju hända att den "kromade" plasthållaren skiljer sig åt.
    Får väl hem ock mäta lite, har ju lite av varje av 9-5 utbudet genom åren
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Emblemet på huven går även att trycka på bakifrån om man öppnar huven, finns ett litet hål för det.
    Värmer man emblemet så lossnar det lätt och man kan enklare komma åt med något plats föremål på ovansidan.

    Bak får man värma och använda fiskelina lr bända försiktigt.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Enligt speedparts är det samma storlek (kombi, 99-05) men loggan är 2mm mindre bak. Så det borde funka(?)
    Just nu är det mitt emblem bak som är risigt, det på huven är faktiskt rätt fint. I övrigt tycker jag 300kr är bra saftigt... är det värt o köpa "klisterlapp" på ex Ebay o klistra över?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  18. #18
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    En update till emblemsbytet. De billiga eBay-emblemen jag satte på förra året har bleknat ordentligt och det var dags för riktiga Saab-emblem denna gång.

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Jag bytte på min NG9-3 2008 för någon vecka sen, tog de när bilen stått i solen ett tag så limmet va "uppvärmt"
    Sen bara ett "demonteringsjärn" från biltema i plast och bände försiktigt upp de
    Inga skador alls för 5 öre, sen lite polish för att få bort alla limrester. tog knappt 5 min

  20. #20
    Originalemblemen är väl sådär? eller? Flagnar det inte av efter ett tag? Jag har ett huvemblem på min og9-5a som jag bytte för många år sen. Det ser fantastiskt ut fortfarande (ej original).. minns inte varifrån det kommer!

Liknande ämnen

  1. byta/repa trasig ABS-pump Saab 9000 1991
    Av montecarlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-20, 23:33
  2. Ta bort repa i lacken
    Av cokeisit i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 11:15
  3. Dubbla pipor på en 9³ aero og/ Repa i lacken-> hur fixa
    Av TaNKeRPiDDe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 19:04
  4. Gra rent slutrör, utan att repa?
    Av shoei i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 17:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •