Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 161 till 163 av 163

Ämne: FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Medlem#
    -
    Tjena. Mitt första inlägg här då jag blivit saabägare. Saab 9-5 -03 Aero.
    Bilen laddar dåligt och när jag rycker R-slangen så kör den som den ska. Jag antar att det har med dessa blå backventiler att göra efter att ha läst i tråden.
    Det är ju 2 backventiler på denna och jag köpte dessa https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html
    Det lär väl funka ändå? Jag ser att anslutningarna till dom är 10mm. Spelar det någon roll? Tänkte köra med raka kopplingar från do88 till 6mm slang som jag antar att det är original?

Tacksam för svar av en snubbe med tummen mitt i handen.

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Medlem#
    10863
    Lånar tråden lite.

Har sedan en tid tillbaka börjat uppleva starkare bensindoft inne i kupén när bilen körts varm och jag misstänker att EVAP-systemets eller rättare sagt dess slangar är boven i dramat. Bilen har ju rullat 21xxx mil och slangarna till EVAP är med största sannolikhet original.

Nu till frågan. Krävs det specialslang som är bensinbeständig för bensinångorna som återvinns eller kan man använda samma sorts silikonslangar som jag själv använt till vakuumsystemet runt spjällhuset? (blåa silikonslangar från Speedparts). Sitter på 4, 6 och 8mm slangar i nuläget om någon av dessa passar.
    SAAB Vector 2.0t M02

Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Så har många löst det, ja.
    Hur beständig en silikonslang är mot petroleum är väl enklast att kolla med leverantör.

Se till att hålla korrekt innerdiameter på ersättningsslangarna.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

1. [LÖST] Köra utan tankurluftning? OG9-5
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 13:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •