Hej
Jag har en OG 9-3 Aero 2001 som jag tänkte byta dessa slangar och ventiler på. Men jag blir fundersam på dimensionerna, vad är det original? Om jag köper 8mm, blir det bra?
Hej
Jag har en OG 9-3 Aero 2001 som jag tänkte byta dessa slangar och ventiler på. Men jag blir fundersam på dimensionerna, vad är det original? Om jag köper 8mm, blir det bra?
8mm går säker alldeles utmärkt. Jag använde 6mm http://shop.speedparts.se/sv/prod/un...ng-vakuum.html
Tack för svaret Fredrik.
Någon som har en bild eller sprängskiss på vilken slang dessa ventiler sitter på i 9-3? Finns det fler blåa backventiler en två?
43369900.jpg
Är detta en av dom blå, nere västra sida av motorn? Den andra bakom vid oljelocket som man inte kan se.
Senast redigerat av stevO den 2016-09-12 klockan 20:24.
Vad är denna till för ?
..det är min 05'a, och den verkar bara ha en blå ventil, som är smått svår att få loss helt för att testa:
finns det nåt smart sätt ? kan jag använda serviceporten till coh med ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ingen som vet? Någon som vet vad detta rör kallas och vad det har för art nr?
Har bytt en av ventilerna nu, tillsammans med ny slang. Ska även byta den andra vid tillfälle. Tänkte först återanvända "slangen" som sitter på bef. ventil och "förlänga" med en kort silikonstump, men den är av stenhård PVC och behöver sågas sönder så jag bytta hela längan likt ursprungsidén i tråden. Så det är lika bra att byta ut hela vägen. Får se om det blir någon skillnad
Passar den även en 9-5 årsmodell 00?
Välkommen till STCS Moopith
Vad syftar du på med "den"
Att använda VAG eller andra backventiler istället för de blå, gäller även -00
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Min slang är sprucken precis vid t-korset så jag tänkte att istället för att skruva itu det så kan jag fråga här. Vad är det som sitter efter t-korset, är det en förminskning? Och är det 6,3mm storlek på slang?
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-09 klockan 20:35. Anledning: Död bildlänk borttagen
Ny slang finns färdig på DO88
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-09 klockan 14:33. Anledning: Länk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
På min 9-5a ser det helt annorlunda ut. Slangen som går från t-korset vid högerskärmen har ingen backventil. Vad är det för storlek jag ska ha om jag köper en backventil dit? 8 eller 10mm?
Senast redigerat av Greasyfat den 2016-11-28 klockan 16:54.
@Greasyfat:
Det ser olika ut beroende på årsmodell. Nyare modeller urluftar bara vid spjällhuset, vilket bara fungerar vid låg motorbelastning. Tidiga modeller kunde urlufta även vid högre motorbelastning (då det är övertryck vid gasspjället) genom att leda om till turbokompressorns sugsida. Har för mig att övergången till den nya varianten var årsmodell 2004.
Jag har en -00. Sitter endast en blå ventil mellan Evap-ventilen vid LMM och magnetventilen. Ska jag montera en backventil på slangen som går till spjällhuset? Har nämligen felkod P0455 och CE lyser. Läste någonstans att man kan köra utan ventil mellan Evap och Magnetventilen (är så på nyare modeller). Jag tänkte byta ut den blå ventilen mot en i aluminium, men vad är det för storlek?
På min -00 är det 2st blå ventiler på samma slang, säkert att du bara har en?
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det satt visst 2st blåa ventiler. Det var jag som inte tittade riktigt noga. Har nu beställt 2st nya i aluminium samt slang och t-kors för att se om det fungerar.
Nu har jag bytt slangarna mellan EVAP-spjällhuset-magnetventilen. Släckte motorlampan efter detta men den började lysa efter 10 mil igen. Har även upptäckt att det viner när man trampar svagt på gaspedalen.
Hoppar på denna tråden. Jag har en 9-5, Aero, 2002, automat. Tänkte som ett litet julprojekt byta alla vakuumslangar (4mm och 6,3mm). Till EVAP-slangarna funderar jag på om samma backventil jag har till vevhusventilationen (den vita) funkar även till EVAP-slangarna?
Nej för att den vita till vevhuset är 4mm och Evap är 6mm
Senast redigerat av Moderator den 2022-11-27 klockan 11:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Thomas och Pernilla heter frugan vars användarnamn är Brun3tt
DD: Saab 9-5 2,3t Kombi Vinterförvaring: Mitsubishi Galant 2,5L V6 Sedan
Har ägt: Mitsubishi Colt 1,3L,Ford Sierra Kombi 2,0L,Ford Escort Sedan 1,8i,Mazda 323 1,6L
Hur ser det ut på Biopower modellerna? En ventil?, flera ventiler?, slangdragningen lika som övriga modeller? Samma sort/typ av slang?
Jag har en 05'a 9-5 Biopower och funderar på att göra denna procedur.
Jag verkar ha något knas med EVAP, ska det inte vara något vakuum/tryck när man lossar på tanklocket? För mig finns ingenting, inte ens något motstånd i att lossa locket överhuvudtaget.
Sen en tid tillbaka tänds motorlampan efter ca 10 mil när man släckt den genom att lossa minuspolen (har inte gjort någon felkodsläsning och motorn går f.ö bra).
Sist men inte minst, det har rekommenderats silikonslang och frågan är om man ska använda det tillsammans med Etanol eller om man ska köpa de mycket billigare bränsleslangarna på typ Swedol som tål E85?
Tackar för svar.