Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 163

Ämne: FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem

  1. #41
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    484
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Min slang satt också hårt mot insuget. Jag tog en tång runt slangen & en platt skruvmejsel emellan tång & insug, på så sätt lirkades den loss. Men det är trångt där.
    Satt ju med sådan slangklämma i metall som punkterar hud när man försöker klämma ihop dom, när jag väl fick bort dom så gled ju slangen av fint. Men man bör räkna med 2 timmars jobb, och skadar inte att ta sig en titt ner i spjällhuset, se hur det ser ut där i, kanske försöka rengöra om det behövs. En annan blev förvånad över hur rent och fräscht allt var i spjället, såg nästan nytt ut, med tanke på 13 år gammal bil.
    Men väldigt bra tips och trix Fredrik. Kul att köra bilen nu.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #42
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 363
    Medlem#
    1941
    Min originalklämma har två "öron", som går att klämma ihop med en tång, så den expanderar. Så den klämman tog jag först bort.

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9308
    Kan denna backventilen fungera tro? http://www.maptunparts.se/motordelar...9-5-04-10.html

    Är ju till för vevhusventilationen 04-10 men den borde väl klara av EVAP också? :P
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #44
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 340
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Kan denna backventilen fungera tro? http://www.maptunparts.se/motordelar...9-5-04-10.html

    Är ju till för vevhusventilationen 04-10 men den borde väl klara av EVAP också? :P
    Jag använde dessa istället för dom "blåa".
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #45
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9188
    Jag har beställt två sånna här

    http://www.ebay.com/itm/370590794968...84.m1439.l2649

    Förhoppningsvis funkar dom lika bra.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  6. #46
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 363
    Medlem#
    1941
    Ja det är ju sådana 058905291K jag har använt mig av i den ursprungliga posten. Så de ska lira.

  7. #47
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    484
    Medlem#
    10056
    Nu har jag dock fått efter en vecka P0455 Pending Fault med nya slangsatsen. Kan det finnas ett läckage någon annanstans som påverkar EVAP?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Jag använde dessa istället för dom "blåa".
    Gött då blir det till att beställa två såna. Nu har ju slangsatsen legat bak i bilen sen i somras utan backventiler så det börjar väl bli dags att byta. Har dock inga problem med det som sitter där nu men i förebyggande syfte kan man ju byta. ^^
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #49
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 340
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Gött då blir det till att beställa två såna. Nu har ju slangsatsen legat bak i bilen sen i somras utan backventiler så det börjar väl bli dags att byta. Har dock inga problem med det som sitter där nu men i förebyggande syfte kan man ju byta. ^^
    Men då bytte jag även ut alla slangarna också.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Men då bytte jag även ut alla slangarna också.
    Jo det tänker ju även jag göra eftersom att dom ligger bak i bilen. Går väl inte ens att återanvända originalslangarna då dom är i plast och krympta på backventilerna. :P
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #51
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 363
    Medlem#
    1941
    Man kan ju klippa bort originalventilerna & skarva på de nya ventilerna med en kort stump flexibel slang, som går över originalslangpaketets hårda plastslang samt backventilens nippel. Sen några buntband på det som slangklämmor.

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Man kan ju klippa bort originalventilerna & skarva på de nya ventilerna med en kort stump flexibel slang, som går över originalslangpaketets hårda plastslang samt backventilens nippel. Sen några buntband på det som slangklämmor.
    Det var ju nästan smartare! :o Har jag inte ens tänkt på. Då slipper jag leta efter slangens slut mot insuget, ser ju inte vart skiten tar vägen och verkar sitta hårt som fan också. ^^
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 507
    Om jag förstått rätt så ska man inte kunna blåsa i slangen till evap som sitter på insuget? Jag monterade en vit backventil som egentligen ska vara mellan ventilkåpa och insug, borde väl funka lika bra eller blir det för dåligt flöde genom en sån?

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 647
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn Visa inlägg
    Om jag förstått rätt så ska man inte kunna blåsa i slangen till evap som sitter på insuget? Jag monterade en vit backventil som egentligen ska vara mellan ventilkåpa och insug, borde väl funka lika bra eller blir det för dåligt flöde genom en sån?
    Du har förstått det rätt. Jag tror den backventilen är lite väl klen.

    Nu har det äntligen hänt lite grejer för mig. Hade av toppen för ett tag sen för att byta diverse saker och då hade jag ju hela slangpaketet lätt tillgängligt så jag tänkte att jag kan ju skära bort originalslangarna och montera dit mitt slangpaket på mina gamla backventiler för att underlätta sen när det blir dags att byta backventilerna (mina fungerade fortfarande). Råkade dock bryta av T-stycket vid kobran (28 jävla kr på mekonomen!!!!). Nu är iaf slangpaketet bytt så är det bara backventilerna kvar sen när det väl behövs. Har dock ett motorras på halsen nu så det blir inte mycket körande för tillfället.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #55
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    132
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Inte VAG ventiler, men dessa säljs som fungerande för EVAP:
    http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... -valve-kit
    med dessa ventiler är det bara byta ut på orginal slangarna ?

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej. Kan man använda

    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...s1523a198162sv

    Istället för dom blåa backventilerna?

  17. #57
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 363
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Alex9-5 Visa inlägg
    Hej. Kan man använda

    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...s1523a198162sv

    Istället för dom blåa backventilerna?
    Det där ser ut som en backventil till vevhushentilationen uppe vid insuget
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...03/511313.html
    Förmodligen ingen bra ide att använda till EVAP.

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar. Då testar jag dom från VAG.

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej. Jag har en 9-5 2.0 -98 med väldigt dåligt laddtryck.Laddar runt 0.3-0.4
    Problemet uppstod ca 1 vecka sedan
    Bilen är chippad/mapad och har en TD04 17 snurra.

    Men när jag rycker R slangen från magnetventilen så tokladdar den.
    Vad kan vara felet?

    Är inte alls hemma med saab ännu så var gärna så specifik så möjligt.

    Uppskattar all hjälp jag kan få.

    Jag Har bytat båda backventilerna och slangarna på samma sätt som Fredrik. Men utan resultat

  20. #60
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 340
    Medlem#
    2555
    Vänt dom rätt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Köra utan tankurluftning? OG9-5
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 14:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •