Håller på att byta evap ventiler på saab 9-5 2009 års modell.
Har köpt maptuns ventil. Den evap nere vid luftmassemätaren. Åt vilket håll ska nya ventilen peka? Mot magnetventilen??
Håller på att byta evap ventiler på saab 9-5 2009 års modell.
Har köpt maptuns ventil. Den evap nere vid luftmassemätaren. Åt vilket håll ska nya ventilen peka? Mot magnetventilen??
Ser du inte markeringen på den gamla?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Vart sitter ventiler på en 9-5 06, kollade men jag kunde inte se?
Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
Kan inte så supermycket om bilar.
Hej! Tror att någon av mina blå ventiler är paj då bilen inte laddar in på det röda. Har flera blå liggandes, räcker det att blåsa/suga med munnen för konstatera om dom är paj?
Saab 9-5 Vector -03
Oftast räcker det.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Provade att rycka R slangen och det vart inte mkt skillnad, gick inte in på röda fältet ändå. Så nu vet jag inte om jag ska byta ändå eller hur man går vidare?
Har ju en 9-5 2006 med bara en svart ventil, går det att sätta hela det slangpaketet på en 9-5 med gamla systemet med 2 blåa ventiler? Någon som provat och vet om det fungerar?
Saab 9-5 Vector -03
Det är mycket möjligt att det behövs uppdaterad ECU för att undvika risk för felkoder om man kör längre stunder på konstant överladdning (typ fri fart på Autobahn), eftersom det finns en testslinga för bränsletankens vakuumtest, testslingan tar 5-10 minuter att snurra runt. Jag förväntar mig att den koden behövde en lätt modifiering för att undvika att testa när man saknar vakuum i insuget.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Du pluggade inte slangen samtidigt???
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nej gjorde inte det, kan prova det i morgon. Ja då är det ju bättre att göra en ny slang med 2 ventiler, man vill ju inte ha någon lampa eller felkoder
Saab 9-5 Vector -03
Har felsökt mer nu, pluggade slangen blev inte bättre. Men tog hela systemet från min nyare saab och då laddar den in på det röda..
Så i morgon blir det till att åka och köpa nya ventiler och slang. Den övre ventilen mot spällhuset verkar lite skum tät ibland och ibland inte när man blåser.
Hoppas nya ventiler och slang löser problemet. Skumt att den inte ladda på med pluggad slang.
Saab 9-5 Vector -03
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Bilen laddar inte på det röda fältet när man drar full gas, bara ungefär till mitten av det gula fältet på mätaren. Jag vet att mätaren inte är någon laddtrycks mätare men dom saabar jag har ägt förut har alla laddat in på röda fältet. Så du menar att det inte behöver vara något fel om bilen inte laddar in på röda fältet Har knåpat ihop ett nytt slangpaket nu återkommer med resultat..
Saab 9-5 Vector -03
Om jag inte minns fel så beror det även på vad det är för motor. En aero går kanske högre upp på mätaren för att visa att det är mer effekt än i t.ex. en lågtrycksturbo (2.0t/2,3t) även om den egentligen är proportionell mot effekten.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
In på det röda eller ej är en sak, halva eller hela gula fältet är något helt annat.
Som Vfr nämner kan det givetvis vaiera med motoralternativ, signaturen anger -03 Vector och i tråden nämns endast 9-5 -06.
Ltt/Lpt-varianter har väl i regel inte den instrumenteringen va?
Halva gula fältet låter inte rätt, du borde ha några felkoder?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Om bv är trasig så är min erfarenhet att det inte ger felkoder.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag har en 9-5 aero 2004, och en 9-5 2006. inga felkoder men alla vaccumslangar och evapsystemet är bytt även allt med vevhusventilationen på aeron. Har inte provkört än.
Saab 9-5 Vector -03
Nu verkar den ladda på som den ska äntligen... tack för tips och ideer
Saab 9-5 Vector -03