Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 140 av 140

Ämne: FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem

  1. #121
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Bild

    Min slang är sprucken precis vid t-korset så jag tänkte att istället för att skruva itu det så kan jag fråga här. Vad är det som sitter efter t-korset, är det en förminskning? Och är det 6,3mm storlek på slang?

  2. #122
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 167
    Ny slang finns färdig på DO88
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-09 klockan 13:33. Anledning: Länk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  3. #123
    På min 9-5a ser det helt annorlunda ut. Slangen som går från t-korset vid högerskärmen har ingen backventil. Vad är det för storlek jag ska ha om jag köper en backventil dit? 8 eller 10mm?
    Senast redigerat av Greasyfat den 2016-11-28 klockan 15:54.

  4. #124
    Steg 4 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    4 060
    Medlem#
    8924
    @Greasyfat:

    Det ser olika ut beroende på årsmodell. Nyare modeller urluftar bara vid spjällhuset, vilket bara fungerar vid låg motorbelastning. Tidiga modeller kunde urlufta även vid högre motorbelastning (då det är övertryck vid gasspjället) genom att leda om till turbokompressorns sugsida. Har för mig att övergången till den nya varianten var årsmodell 2004.

  5. #125
    Jag har en -00. Sitter endast en blå ventil mellan Evap-ventilen vid LMM och magnetventilen. Ska jag montera en backventil på slangen som går till spjällhuset? Har nämligen felkod P0455 och CE lyser. Läste någonstans att man kan köra utan ventil mellan Evap och Magnetventilen (är så på nyare modeller). Jag tänkte byta ut den blå ventilen mot en i aluminium, men vad är det för storlek?

  6. #126
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 167
    På min -00 är det 2st blå ventiler på samma slang, säkert att du bara har en?
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  7. #127
    Det satt visst 2st blåa ventiler. Det var jag som inte tittade riktigt noga. Har nu beställt 2st nya i aluminium samt slang och t-kors för att se om det fungerar.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #128
    Nu har jag bytt slangarna mellan EVAP-spjällhuset-magnetventilen. Släckte motorlampan efter detta men den började lysa efter 10 mil igen. Har även upptäckt att det viner när man trampar svagt på gaspedalen.

  9. #129
    Hoppar på denna tråden. Jag har en 9-5, Aero, 2002, automat. Tänkte som ett litet julprojekt byta alla vakuumslangar (4mm och 6,3mm). Till EVAP-slangarna funderar jag på om samma backventil jag har till vevhusventilationen (den vita) funkar även till EVAP-slangarna?

  10. #130
    Citat Ursprungligen postat av Trapper666 Visa inlägg
    Hoppar på denna tråden. Jag har en 9-5, Aero, 2002, automat. Tänkte som ett litet julprojekt byta alla vakuumslangar (4mm och 6,3mm). Till EVAP-slangarna funderar jag på om samma backventil jag har till vevhusventilationen (den vita) funkar även till EVAP-slangarna?
    Nej för att den vita till vevhuset är 4mm och Evap är 6mm
    Thomas och Pernilla heter frugan vars användarnamn är Brun3tt
    DD: Saab 9-5 2,3t Kombi Vinterförvaring: Mitsubishi Galant 2,5L V6 Sedan
    Har ägt: Mitsubishi Colt 1,3L,Ford Sierra Kombi 2,0L,Ford Escort Sedan 1,8i,Mazda 323 1,6L

  11. #131
    Hur ser det ut på Biopower modellerna? En ventil?, flera ventiler?, slangdragningen lika som övriga modeller? Samma sort/typ av slang?
    Jag har en 05'a 9-5 Biopower och funderar på att göra denna procedur.
    Jag verkar ha något knas med EVAP, ska det inte vara något vakuum/tryck när man lossar på tanklocket? För mig finns ingenting, inte ens något motstånd i att lossa locket överhuvudtaget.
    Sen en tid tillbaka tänds motorlampan efter ca 10 mil när man släckt den genom att lossa minuspolen (har inte gjort någon felkodsläsning och motorn går f.ö bra).

    Sist men inte minst, det har rekommenderats silikonslang och frågan är om man ska använda det tillsammans med Etanol eller om man ska köpa de mycket billigare bränsleslangarna på typ Swedol som tål E85?

    Tackar för svar.

  12. #132
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 327
    Medlem#
    8758
    Börja med att läsa ut felkoderna, din felkod kan vara nästan vad som helst. Har du EVAP-vakuum-fel så kommer felet normalt snabbare än 10 minuter. Om motorn går bra vet du inte förrän du tittat på felkoderna, det finns åtskilliga allvarliga fel som inte märks på gången, men i och med att Saab bedömt att lampan bör tändas så betyder det att det är ett fel som behöver åtgärdas, för de fel som Saab bedömt inte behöver åtgärdas tänds inte lampan.

    Om det är EVAP:en så går efter ett körschema, och om den ger fel kan det vara många olika saker där tanklocket är det vanligaste. Men det är troligen inte vad som tänder din felkodslampa.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #133
    Absolut kan det var ett allvarligt fel ändå. Men lampan tänds efter så lång tid som 10 mil, vilket känns som att det då krävs åtskilliga körcykler innan den hittar felet. Har dock enbart kört totalt 40 mil sedan lampan tändes första gången och nu står den still till problemet är åtgärdat.

    Men för att inte dra denna FAQ med för mycket annat, hur ser det ut med de andra frågorna jag ställde?

    mvh

  14. #134
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har lite problem med ryckningar i motorn och svajande turbomätare. Främst vid jämn belastning när turbomätaren är på gröna fältet men nära det gula.
    Funderar därför på att byta ut EVAP backventiler och slangar med T-kors som beskrivs i trådstarten. Kan det avhjälpa mitt problem?

    De nuvarande slangarna är hårda (antagligen armerade).
    Fungerar det verkligen att montera i mjuka oarmerade siliconslangar?

    Tillägg: Har en Saab 9-3 2001 (den gamla modellen)

  15. #135
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 015
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av redsaab Visa inlägg
    Har lite problem med ryckningar i motorn och svajande turbomätare. Främst vid jämn belastning när turbomätaren är på gröna fältet men nära det gula.
    Funderar därför på att byta ut EVAP backventiler och slangar med T-kors som beskrivs i trådstarten. Kan det avhjälpa mitt problem?

    De nuvarande slangarna är hårda (antagligen armerade).
    Fungerar det verkligen att montera i mjuka oarmerade siliconslangar?

    Tillägg: Har en Saab 9-3 2001 (den gamla modellen)
    Låter mer som att spjällhuset är en kandidat till felkälla med den symptomen.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  16. #136
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 167
    Medlem#
    12120
    ..Eller tändstiften.. om dom är slitna eller nåt annat än korrekta NGK-stift skulle jag försöka med det först.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #137
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Låter mer som att spjällhuset är en kandidat till felkälla med den symptomen.
    Tack för tipset! Har faktiskt varit inne på spjällhuset, ska försöka felsöka när det blir varmare ute.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Eller tändstiften.. om dom är slitna eller nåt annat än korrekta NGK-stift skulle jag försöka med det först.
    Tändstiften har jag precis bytt. Men kanske kan vara dålig tändkassett?

  18. #138
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av redsaab Visa inlägg
    Har lite problem med ryckningar i motorn och svajande turbomätare. Främst vid jämn belastning när turbomätaren är på gröna fältet men nära det gula.
    Funderar därför på att byta ut EVAP backventiler och slangar med T-kors som beskrivs i trådstarten. Kan det avhjälpa mitt problem?

    De nuvarande slangarna är hårda (antagligen armerade).
    Fungerar det verkligen att montera i mjuka oarmerade siliconslangar?

    Tillägg: Har en Saab 9-3 2001 (den gamla modellen)
    Det som är originalmonterat är egentligen inte slang, utan snarare ganska tunnväggiga plaströr med ett överdrag av någon form av gummi. Bränsleslang kan användas som ersättning.

    Silikonslang är bra där slangarna är utsatta för höga temperaturer, men ska inte användas för olja, bränsle eller kylarvätska. Fluorsilikon kan dock användas i sådana applikationer.

  19. #139
    Jag vill bara tillägga att denna slang med 2 backventiler, tkors samt gummioring kosta till min saab 9-5 2007 biopower 432:- på wafab i Karlstad.

  20. #140
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 133
    Medlem#
    6973
    Eftersom man bytte slangpaket 2004-2005 till enbart en backventil så har du förmodligen fått fel grejer. Har du artikelnummer på det du köpt?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Felsöka EVAP slangen
    Av dalcudia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 00:49
  2. köra utan tankurluftning
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 13:58
  3. Tankurluftning ur funktion.. hjälp...
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 16:39
  4. Tankurluftning og900, var sitter den?
    Av SaabAero i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •