Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 93

Ämne: Så här fort slits min kamaxelkedja B2x5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Så här fort slits min kamaxelkedja B2x5

    Har bytt komplett sats kam- och balansaxelkedjor (skenor, drev mm) på min 9-3Aero -00. Så här långt ute har min kedjespännare varit sedan dess:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm

    Har därför redan köpt en ny sats grejor att ha i beredskap inför nästa byte! SAAB vill ju att man byter vid 15 mm men jag väntar nog till 17,5-18 mm (min spännare går ut till ca 19 mm).

    Per L

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Hej !

    Nu är det väl inget direkt mått på hur fort kamkedjan slits?
    Men, hur orkar du mäta skiten så ofta???
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Det var ju en bra fråga, nog för att det är jäkligt mycket lättare på en og9-3:a än på 9-5:an men nog finns det roligare saker att skruva med.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-26 klockan 17:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Vadå orkar?
    Dels är det ju bara ett 10-minutersjobb och dels gillar jag att veta vad som händer med min bil.

    Det är kanske därför jag hittills kunnat köra 73.000 mil med min BMW 3.0S -72 utan några egentliga problem. Jag har hållit kontinuerlig koll på den och fixat till potentiella problem innan dom blivit verkliga problem.

    Per L

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Självklart är det underbart att du har koll, det DrBoost troligen ville få fram är att sträckaren enbart talar om en del av skicket på kedjan.

    Även tror jag att han vill påpeka att kedjan inte slits linjärt efter miltalen utan påverkas mer av andra faktorer. Att den sedan troligen går ur sig lite fortare i början för att sedan "sätta" sig.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-26 klockan 17:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    hahaha! man får alltid samma stora leende på läpparna när man läser DR:BOOST inlägg och sedan PLUPP's kontrainlägg

    Plupp! Skriver Dr:Boost direkt från hjärnbarken om vad han tycker så kommer du för att fylla i den mer pedagogiska biten

    Haha härligt grabbar, kul att läsa!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Har bytt komplett sats kam- och balansaxelkedjor (skenor, drev mm) på min 9-3Aero -00. Så här långt ute har min kedjespännare varit sedan dess:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm

    Har därför redan köpt en ny sats grejor att ha i beredskap inför nästa byte! SAAB vill ju att man byter vid 15 mm men jag väntar nog till 17,5-18 mm (min spännare går ut till ca 19 mm).

    Per L
    Om du inte kör ruggigt mycket, så är mitt tips att du inte behöver byta nån mer gång......
    Om du ändå kommer att mäta upp sträckaren till 15mm nån gång, så byt då! Vänta inte längre. Kamkedjan klarar det nog, men värre är det med balanskedjan som tar slut tidigare.

    Fortsätt mät vettja, kul med uppföljning....

    //Mr MEP

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nu är det väl inget direkt mått på hur fort kamkedjan slits?
    Men, hur orkar du mäta skiten så ofta???

    Det var ju en bra fråga, nog för att det är jäkligt mycket lättare på en og9-3:a än på 9-5:an men nog finns det roligare saker att skruva med.
    Vad är det som du tycker är så mycket jobbigare med bytet på en 9-5 jämfört med 9-3?

    Bara lite nyfiken eftersom jag själv föredrar 9-5 i det fallet.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Återkom gärna med resultat om du fortsätter mäta med jämna mellanrum. Alltid intressant att se. Tror dock precis som det påpekats tidigare i tråden att den inte slits linjärt

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    I början slits ju glidskenorna en aning där av det snabba slitaget i början skulle jag tro.

    Hade inte accepterat att behöva byta kedja så fort, de skall hålla 7000+ mil i a f.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson

    Vad är det som du tycker är så mycket jobbigare med bytet på en 9-5 jämfört med 9-3?

    Bara lite nyfiken eftersom jag själv föredrar 9-5 i det fallet.
    Det gäller inte byte utan enbart kontrollen av kedjespännaren som är lättare att komma åt på en og9-3.

    Byte är 9-5:an en dröm jämfört med en 9-3:a.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Aktuell kamkedespännarsituation på min bil sedan bytet av kedjor, glidskenor osv är:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm
    - 2300 mil, 10,5 mm

    Nu har säkert kedjan slitit in sig i plastskenorna som den skall. I fortsättningen hoppas jag att ökningen av kedjespännarens mått skall gå avsevärt långsammare än i början.

    Per L

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Kul med återkoppling o uppföljning.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Har du bara kört 850 mil på 2 år och 1 månad?

    RadarBoy

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Aktuell kamkedespännarsituation på min bil sedan bytet av kedjor, glidskenor osv är:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm
    - 2300 mil, 10,5 mm

    Nu har säkert kedjan slitit in sig i plastskenorna som den skall. I fortsättningen hoppas jag att ökningen av kedjespännarens mått skall gå avsevärt långsammare än i början.

    Per L
    Grymt intressant!
    Hur mycket motsvarar ett "hack" på spännaren?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    RadarBoy:
    Ja, jag kör bilen i princip bara på sommaren och när det är "ACC-varmt ". I övrigt åker jag BMW 3.0S -72. Den har gått desto mer (74.000 mil)

    CFATE2008:
    Hur mycket det är mellan varje hack vet jag inte. Men det är ju intressant så det kollar jag upp nästa gång.

    Per L

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    I början slits ju glidskenorna en aning där av det snabba slitaget i början skulle jag tro.

    Hade inte accepterat att behöva byta kedja så fort, de skall hålla 7000+ mil i a f.

    Pff, saabmecken tycker till....

    Kamkedjan skall väl hålla bilens livslängd, eller åtminstone 25k+ mil som på T5-motorerna. Håller inte kedjorna mer än 7000 mil kan man ju lika gärna börja med kamrem igen. Många bilar har ju över 10k mils intervall på remmarna. Finns liksom ingen anledning att ha kedja då, blir bara ruggigt mycket dyrare att byta en kedja till tredubbla priset istället för en rem.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Självklart skall en kamkedja hålla lika länge som motorn i övrigt! 50.000 mil tycker jag är ett minimum förutsatt att man sköter om motorn.

    Varför SAAB haft så stora problem med sina kedjor vet nog bara konstruktörerna. Oil sludge säger en del! F-n tro´t säger jag!
    På min motor var kedjespännaren ute på 15 mm gissningsvis vid runt 10-12.000 mil. Den hade inte minsta tillstymmelse till oil sludge. Rent och fint överallt i motorn och bilen hade i princip bara gått långa sträckor. Den hade körts 13.500 mil på 3 år av en försäljare.

    Per L

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Självklart skall en kamkedja hålla lika länge som motorn i övrigt! 50.000 mil tycker jag är ett minimum förutsatt att man sköter om motorn.

    Varför SAAB haft så stora problem med sina kedjor vet nog bara konstruktörerna. Oil sludge säger en del! F-n tro´t säger jag!
    På min motor var kedjespännaren ute på 15 mm gissningsvis vid runt 10-12.000 mil. Den hade inte minsta tillstymmelse till oil sludge. Rent och fint överallt i motorn och bilen hade i princip bara gått långa sträckor. Den hade körts 13.500 mil på 3 år av en försäljare.

    Per L
    Jag är också väldigt nyfiken på varför kedjorna håller så dåligt.
    Ingen som har någon teori?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Instämmer med Rickard.
    Min åsikt är att din kamkedjan är inte sliten alls.
    Först slits( trycks in) belägg där hydraul- dämpar kolven träffar vänstra skena och sedan slits belägg på resterande skenor.
    ---

    ---

    ---
    Resumé: sämre kvalitet i belägg ger upphov att man drar den slutsats som du gjorde.

    Tillägg: spännare var ute 18mm innan byte.
    Kamdrev slitage har jag inte tagit hänsyn, fokuserade mig endast på kamkedjan o skenor.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Kamaxelkedja & Balanskedja B207
    Av valpen001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-11, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •