Jag hängde också upp min gamla och min nya kedja likadant som du gjort. På min bild ser jag att min gamla kedja är klart längre än din (säg 30-40% mer förlängd än din). Då hade min bil gått 16500 mil och kedjesträckaren var ute 16,5 mm. Min kedja var alltså mer sliten på långt mindre än hälften av milen. Kvalitén på min kedja torde därmed vara betydligt sämre.

Om man antar att kedjedimensionen varit lika under lång tid på SAAB-motorer och vissa motorer klarat sig mycket länge medan andra mycket kort tid så är min gissning den inte helt ovanliga att inköpsavdelningen fått för mycket att säga till om. "Här skall prutas" resulterar "ofta" inte bara i ett lägre pris utan också, om man inte vet vad man gör, i en lägre kvalitet. Detta upptäcks i värsta fall inte förrän det är "för sent" dvs när kunderna får problem.

GM har ju varit kända för att vara tuffa inköpare. SAAB:s inköpschef var, om jag inte missminner mig, så duktig att han blev ansvarig för GM:s inköp i hela världen. Måhända var han/dom duktigare på att pruta än att kvalitetssäkra sitt inköp av kedjor!?

Per L