Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 93

Ämne: Så här fort slits min kamaxelkedja B2x5

  1. #41

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Något som jag har hört, men inte sett i denna tråd, är att automatväxlade 9-5:or har mer problem med kedjan. Jag vet inte vad detta betyder (om det är sant).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Hur pass vanligt är det med ras pga av kedjehaveri?

    Kan det här kedjeproblemet blivit lite uppförstorat pga av oil-sludge problematiken?
    Hur yttrade sig oil-sludge problemet för de drabbade?

    Sen ska man inte glömma att man läser bara om de trasiga bilarna...
    Ingen skriver och berättar om hur hel bilen är.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  3. #43
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Hur pass vanligt är det med ras pga av kedjehaveri?
    Bra fråga. Jag tror inte att någon har fört statistik över det och kan svara på hur vanligt det är. Men det verkar ju ändå på antalet trådar, antalet folk man hör om att det kan vara så att det under en viss period/vissa modeller har varit så att det är vanligare med den här typen av problem än vad det har varit före och efter den perioden/de modellerna.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Kan det här kedjeproblemet blivit lite uppförstorat pga av oil-sludge problematiken?
    I den mån att folk, uppenbarligen då denna tråden är bara en i raden av bevis på det, springer och mäter sin kamkedjespännare nästan som om det vore en normal serviceåtgärd så kan det absolut vara så.

    Eller.. Uppförstorat och uppförstorat, jag tror folk "hittar" mycket mer fel och kanske även sånt som kanske normalt aldrig skulle räknas som ett fel på grund av att man oroar sig och springer på helspänn, mäter och lyssnar efter potentiella fel så blir det kanske i vissa fall snudd på blir lite bil-hypokondri, att man hittar fel som man normalt inte skulle beteckna som fel eller att man kanske hittar fel i ett väldigt tidigt skede som man annars kanske aldrig skulle hittat eller brytt sig om. (På gott och ont naturligtvis).

    Tidigare så var det väl knappast någon som sprang och kontrollerade kedjorna med mikrometerprecision utan man konstaterade att "någonting låter inte som det ska under huven, det rasslar" och därefter bytte man kedja.

    Däremot, även om jag inte har någon statistik att luta mig mot, så är det nog ändå så att det finns en överrepresentation av kamkedjeproblem (samt en massa andra fel/problem) på en viss motormodell under några årtal som inte funnits hos Saabar varken innan eller efter den motormodellen/årtalen. Så någonstans uppstår ju ändå den här oron från och ordspråket "ingen rök utan eld" stämmer nog tyvärr in ganska bra även här.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Hur yttrade sig oil-sludge problemet för de drabbade?
    Pja. Vi får nog hålla isär begreppen lite. Just "oilsludge" är ju helt enkelt ett annat ord för koksad olja. En del av oljan övergår från dess vanliga flytande form till en mer fast, klibbig sörja.

    Dels smörjer inte den klibbiga sörjan men kanske ännu viktigare är att där den fasta klibbiga sörjan fastnar så kan det förhindra att den vanliga oljan kan smörja riktigt (det täpper helt enkelt till de vanliga vägarna oljan ska transporteras för att kunna smörja det som är tänkt att oljan ska smörja).

    Detta drabbar många moderna bilar och olika märken och det i sig är inte något samlingsnamn för alla de motorproblem som vi har benämnt här i tråden.

    Att därför kalla problemen för "oilsludgeproblematiken" är egentligen lite fel, för det är inte oilsludge (koksad olja) som sådan som kanske är problemet utan egentligen mer problemet som vad man tror ORSAKAR oilsludge-problemen och potentiellt också många av de andra problemen som kan drabba motorerna vi pratar om.

    Orsaken till oilsludge (och kanske flera av de andra problemen) är det många som är övertygad om är en illa (eller olyckligt snarare) vald kombination av att Saab i och med lanseringen av EcoPower (notera Eco. Inte Bio.) motorer både gick över till lågkompressionskolvar (man byggde om kolvarna, gjorde de lägre och skippade ett par kolvringar för att kolvarna skulle glida lättare i loppen = bättre bränsleekonomi) samt ökade på serviceintervallen till 3000 mil.

    Ombyggnationen av kolvringarna gjorde dels att kolvarna i sig håller betydligt sämre än innan (de är ju helt enkelt tanigare) och dels också med största sannolikhet gjorde att mängden vevhusgaser som måste ventileras ut blev mycket större och vevhusventilationen (hädanefter benämnd "VVent") inte hängde med och kunde ventilera ut gaserna nog snabbt vilket är negativt för oljans egenskaper.

    Förenklat så är det så att när förbränningen äger rum så skapas det giftiga förbränningsrester och sot som "läcker" förbi kolvringarna ner i vevhuset. När man byggde om kolvringarna och gjorde de mindre tät (för att få bättre bränsleekonomi) så tillät man samtidigt att det läckte förbi mycket mer skit från förbränningsrummet ner i vevhuset.

    Tidigare hann VVent med att ventilera bort merparten av vevhusgaserna och skicka tillbaka det till insugsluften och förbränna bort det i förbränningsrummet. När inte VVent hinner med så fälls istället det giftiga "avfallet" från förbränningsrummet ut i vevhuset och i oljan vilket gör att oljan förstörs och förlorar sina smörjande egenskaper mycket snabbare.

    Vidare gjorde man som sagt också så att man förlängde serviceintervallet till 3000 mil, vilket tillsammans med grundproblemet att det är vanskligt att köra länge med samma olja SAMT ovan nämnda problem gjorde att oljan hann bli väldigt dålig "sliten" innan man bytte vilket i förlängningen innebär att motorn får gå med för dålig smörjning, vilket i sin tur naturligtvis är mycket negativt för alla saker i motorn som kräver smörjning.

    Som ytterligare en negativ effekt så innebar de "läckande" kolvringarna att det också blev vanligare att/att mer olja kunde ta sig förbi kolvarna (samt kanske också ökad mängd oljedimma som transporteras via de ökade vevhusgaserna) upp i förbränningsrummet och därför förbrännas. (Med andra ord så ökar oljeförbrukningen).

    En ökad oljeförbrukning i kombination med att folk efter många års bordskämdhet att aldrig behöva kolla oljan mellan servicetillfällena innebär också ett möjligt negativt bidragande orsak till möjliga problem då lite olja i motorn naturligtvis i sig självt är mycket negativt men också innebär att den oljan som är kvar i motorn får högre koncentration av förbränningsrester (som försämrar oljans smörjförmåga ännu mer) mot för om oljan fyllts på och hålls på oljestickans övre del. Kombinationen med att folk är vana att aldrig behöva kolla/fylla på olja mellan servicar och 3000 mila serviceintervall tillsammans med motorns lite problematiska konstruktion bidrar var och en till negativa konsekvenser för motorns smörjning.

    Det finns ju hur mycket som helst om ämnet och jag är ingen expert på det men det finns många trådar och många sidor på Internet om ämnet.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Sen ska man inte glömma att man läser bara om de trasiga bilarna...
    Ingen skriver och berättar om hur hel bilen är.
    Ja, visst är det så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Min undran var nog vilken typ av ras som var vanligast då det begav sig.
    Dvs när DN skrev spaltmeter och Saab sedan förlängde motorgarantin.

    Turboras?
    Kamkedjehaverier?

    Som jag förstått så protesterade till och med vissa försäkringsbolag?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  5. #45
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Min undran var nog vilken typ av ras som var vanligast då det begav sig.
    Dvs när DN skrev spaltmeter och Saab sedan förlängde motorgarantin.

    Turboras?
    Kamkedjehaverier?

    Som jag förstått så protesterade till och med vissa försäkringsbolag?
    Och som jag också försökte förklara/skriva så tror jag inte någon har någon statistik över exakt vilket fel som är vanligast utan problematiken med motorn kan ge många olika fel, där kamkedja bara är en av dem, som alla på ett eller annat sätt kan härledas till den ändring jag har beskrivit ovan.

    Men den sida som jag tror har följt problemet mest utförligt, ända sedan sen problemen visade sig är: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml. Det är den mest heltäckande beskrivande sida jag har sett som tar upp problemet i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #46
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Ytterligare en faktor att ta med i beräkningen är den ökända GT17, aka "pappersturbon". GT17 är inte direkt ett under av driftsäkerhet, utan har en förmåga att rasa utan någon större anledning.
    GT17 blir tyvärr inte mindre benägen att rasa när den hamnar på en bil som lider av oilsludge problematiken. Oilsludge kan i värsta fall hindra smörjningen till turbon, och i näst värsta fall kommer oljan fram men är så förstörd av avgaser att den ändå inte smörjer tillräckligt, vilket leder till turbohaveri.
    Nu ska inte alla turboras skyllas på oilsludge, då GT17 faktiskt är så pass dåligt konstruerad att den ibland havererar helt utan någon märkbar anledning, men saken blir ju inte bättre av att två onda ting förekommer på samma bil.

    Frågan är hur många haverier som hade undvikits med ett bättre turboaggregat? Kanske hade oilsludge problematiken bara blivit en parantes med ett fåtal haverier som försvunnit i statistiken, eller så hade alla möjliga motorproblem ändå tillskrivits oilsludge. Hur det än är så råder nu närmast panik över alla oilsludge problem, och allt möjligt skylls på den dåliga vevhusventilationen.
    Vilket inte heller är riktigt rätt då vevhusventilationen är precis lika bra som den alltid varit, det som ändrats är att kolvarna är sämre och släpper förbi mer avgaser/olja. Att försöka åtgärda underdimensionerade kolvar med en uppgraderad vevhusventilation känns som en nödlösning, men betydligt billigare än att byta ut alla kolvar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #47
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Som nämndes tidigare i tråden är det ofta bilar med automatlåda som har problem. Det jag kan tänka mig är att då automatbilar har obefintligt svänghjul (och de med manuell har ett betydligt tunnare och lättare än förr) så kommer det bli betydligt mer slitningar i kedjan än på äldre motorer.
    Dessutom är det ju väldigt vanligt när folk skall iväg med sin 9-5a, eller backa med den, att motorvarvet sjunker väldigt lågt med det klassiska skorrandet som följd (på manuella då) vilket troligen också skapar ryckningar i kedjan.

    Om detta stämmer skulle just "kärringkörning" och mycket stadskörning med lite för lätt högerfot vid trafikljusen starkt bidraga till ökat slitage på kedjan oavsett "oil-sludge-status" på motorn.

    Det skulle också kunna vara en anledning till att det inte är lika vanligt på 9-3, där är ju motorupphängningen en annan som gör att motorn inte hoppar runt lika mycket när varvet sjunker lite för lågt.

  8. #48
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Vilket inte heller är riktigt rätt då vevhusventilationen är precis lika bra som den alltid varit, det som ändrats är att kolvarna är sämre och släpper förbi mer avgaser/olja. Att försöka åtgärda underdimensionerade kolvar med en uppgraderad vevhusventilation känns som en nödlösning, men betydligt billigare än att byta ut alla kolvar.
    Precis. Vevhusventilationen är inte sämre mot för tidigare. Antagligen bättre; men fortfarande så belastade man den mycket mer än vad man kanske först räknade/trodde och att konsekvenserna blev mycket större.

    Att man inte körde på lösningen att byta kolvar (t ex gå tillbaka till T5 kolvar som ändå antagligen vore förhållandevis enkelt på åtminstone nya motorer som ännu inte var i trafik) var säkert mycket politik bakom.

    När en massa miljökrav osv som ska uppnås, oavsett om det inte är bästa lösningen varken tekniskt eller praktiskt, så valde man nog som man gjorde.

    Och med facit i hand så var det ju inte så tokigt. GT17 är ju fortfarande sisådär, men nu verkar ju motorerna hålla riktigt ok med de ändringar som gjorts.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    För ett par år sen bytte jag kedjor på 9-5or som gått 6-7000mil bara, helt rena innuti.

    En tanke är oljetempraturen, termostaten till oljekylaren öppnar vid 105grader på T7 motorerna istället för 85grader för dom gamla T5, och där kan man lägga till att katalysatorn sitter precis vid oljetråget, vilket skulle kunna leda till att oljan överhettas.

    En annan sak jag reflekterat är att Steg 3 trimmade bilar som har annat främre rör och racekatt ofta kör en bit in på 20K mil innan kedjan är slut, frågan är om det är en slump eller saklig grund för problemet.

    Turborasen på GT17 är nog 5 problem. Antingen för höga vevhustryck, så att den trycker ut olja i tätningarna, eller så ventilerar motorn olja via VV'n in i cobran och impellern får pumpa olja, eller så tvärnyper lagret i turbon utan fel på oljetillförsel eller efterkylningen av turbon.
    Och så även varianten att den inte får olja pga täppt oljesil eller igenkoxat oljerör pga av dålig efterkylning av turbon

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Aktuell kamkedespännarsituation på min bil sedan bytet av kedjor, glidskenor osv är:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm
    - 2300 mil, 10,5 mm
    - 3200 mil, 10,5 mm

    Nu har jag sålt min gamla BMW 3.0S -72 som jag under de senaste 33 åren kört som förstabil så nu kommer SAABen rulla något mer per år. De senaste 5 åren har jag bara kört i snitt 500 mil per år.
    Av statistiken att döma så kommer dock inga stora saker att hända med kamkedjespännarmåttet de närmaste milen.

    Per L

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Aktuell kamkedespännarsituation på min bil sedan bytet av kedjor, glidskenor osv är:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm
    - 2300 mil, 10,5 mm
    - 3200 mil, 10,5 mm

    Nu har jag sålt min gamla BMW 3.0S -72 som jag under de senaste 33 åren kört som förstabil så nu kommer SAABen rulla något mer per år. De senaste 5 åren har jag bara kört i snitt 500 mil per år.
    Av statistiken att döma så kommer dock inga stora saker att hända med kamkedjespännarmåttet de närmaste milen.

    Per L
    Hur långt hade BMW:n gått när du sålde den?

    Intressant med kamkedjan, hoppas du återkommer igen med mer mätdata om 1000-2000 mil.
    Slitaget verkar ju ha planat ut rejält.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #52
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Aktuell kamkedespännarsituation på min bil sedan bytet av kedjor, glidskenor osv är:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm
    - 2300 mil, 10,5 mm
    - 3200 mil, 10,5 mm

    Nu har jag sålt min gamla BMW 3.0S -72 som jag under de senaste 33 åren kört som förstabil så nu kommer SAABen rulla något mer per år. De senaste 5 åren har jag bara kört i snitt 500 mil per år.
    Av statistiken att döma så kommer dock inga stora saker att hända med kamkedjespännarmåttet de närmaste milen.

    Per L
    Hur långt hade BMW:n gått när du sålde den?

    Intressant med kamkedjan, hoppas du återkommer igen med mer mätdata om 1000-2000 mil.
    Slitaget verkar ju ha planat ut rejält.
    Det som har slitits först är glidskenorna skulle jag tro. Om dessa byttes i samband med kedjan.

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Rickard:
    Allt byttes! Kedjor, drev, plastskenor (och spännaren till balansaxelkedjan).

    Och det är säkert så att nu har kedjan slitit in sig i plastskenorna och därför ökar inte spännarmåttet så fort längre!

    CFATE2008:
    BMWn köptes 1979 då den gått ca 15.000 mil. När jag sålde den i höstas hade den gått ca 75.000 mil! Dvs 1800 mil per år i snitt under de 33 åren jag ägde den! Fast milen varierade kraftigt. Som mest körde jag den 18.000 mil på 3 år och som minst blev det inte många mil under året!
    Under alla år hade jag dessutom minst en ytterligare bil (tex BMW M5, BMW 630CS och så förstås SAABen og9-3).

    Per L

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Grymt att köra en sån bil, klassiker, så långt och länge... Kördes den även vintertid?
    Det måste vara bästa sättet att uppleva en bil... Riktig respekt för det...


    Kul med lite mätdata, fyll gärna på med fler mätningar...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    risig9000:

    BMW:n kördes året runt! Det var bara när det var som allra varmast på sommaren som det kändes bättre att köra en SAAB med ACC.

    Och det var ofta som känslan av att vara privilegierad dök upp! Andra tar ut sin veteranbil en solig sommardag och kör "runt kvarteret" och jag har förmånen att köra veteranbil varje dag året runt!

    Fast det var inte ovanligt med kommentarer från mindre bilintresserade i stil med "är du på väg till skroten", "du måste väl ha råd med en bättre bil" eller liknande.

    Per L

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Aktuell kamkedespännarsituation på min bil (9-3Aero 2000) sedan bytet av kedjor, glidskenor osv är:
    - 0 mil, 7,8 mm
    - 400 mil, 9,4 mm
    - 1450 mil, 10,5 mm
    - 2300 mil, 10,5 mm
    - 3200 mil, 10,5 mm
    - 5200 mil, 11,3 mm

    Per L

  17. #57
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Detta är verkligen intressant! Hur ofta gör du oljebyten på bilen?
    /Johan

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Mobil 1 5W/50 var 1000e mil eller 1 gång per år beroende på vilket som kommer först.
    Oftast försiktig körning och sällan över 3000 rpm (om det nu har någon betydelse).

    Per L

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Som jämförelse, mätte just på en B204E -97 som gått 24000mil, normal service: 13,0 mm
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #60
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Så här fort slits min kamaxelkedja

    Lite input b235 bp motor med smidda wössner som rullat 6300 mil, sträckaren ute 10,6 mm. En motor som går relativt hårt med höga varvtal men servad med olja filter var 510:e mil i snitt. Körs mestadels enbart på E85 (630 spridare). (GM dexos 5-30 olja de första 4800 milen och resterande mobil 1 0-40 new life). Gäller min 9-5:a som finns i signaturen/garaget.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2015-11-25 klockan 14:50.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Kamaxelkedja & Balanskedja B207
    Av valpen001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-11, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •