Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 93

Ämne: Så här fort slits min kamaxelkedja B2x5

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Jag hängde också upp min gamla och min nya kedja likadant som du gjort. På min bild ser jag att min gamla kedja är klart längre än din (säg 30-40% mer förlängd än din). Då hade min bil gått 16500 mil och kedjesträckaren var ute 16,5 mm. Min kedja var alltså mer sliten på långt mindre än hälften av milen. Kvalitén på min kedja torde därmed vara betydligt sämre.

    Om man antar att kedjedimensionen varit lika under lång tid på SAAB-motorer och vissa motorer klarat sig mycket länge medan andra mycket kort tid så är min gissning den inte helt ovanliga att inköpsavdelningen fått för mycket att säga till om. "Här skall prutas" resulterar "ofta" inte bara i ett lägre pris utan också, om man inte vet vad man gör, i en lägre kvalitet. Detta upptäcks i värsta fall inte förrän det är "för sent" dvs när kunderna får problem.

    GM har ju varit kända för att vara tuffa inköpare. SAAB:s inköpschef var, om jag inte missminner mig, så duktig att han blev ansvarig för GM:s inköp i hela världen. Måhända var han/dom duktigare på att pruta än att kvalitetssäkra sitt inköp av kedjor!?

    Per L

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Jag har precis köpt en 95 aero -01, som snart passerar 19k mil. Tänkte lämna in den och få kollat status på kedjan, men det verkar hyffsat enkelt att göra själv?
    Om någon orkar, förklara gärna. Typ steg för steg, utgå från att en idiot ska läsa det
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag hängde också upp min gamla och min nya kedja likadant som du gjort. På min bild ser jag att min gamla kedja är klart längre än din (säg 30-40% mer förlängd än din). Då hade min bil gått 16500 mil och kedjesträckaren var ute 16,5 mm. Min kedja var alltså mer sliten på långt mindre än hälften av milen. Kvalitén på min kedja torde därmed vara betydligt sämre.

    Om man antar att kedjedimensionen varit lika under lång tid på SAAB-motorer och vissa motorer klarat sig mycket länge medan andra mycket kort tid så är min gissning den inte helt ovanliga att inköpsavdelningen fått för mycket att säga till om. "Här skall prutas" resulterar "ofta" inte bara i ett lägre pris utan också, om man inte vet vad man gör, i en lägre kvalitet. Detta upptäcks i värsta fall inte förrän det är "för sent" dvs när kunderna får problem.

    GM har ju varit kända för att vara tuffa inköpare. SAAB:s inköpschef var, om jag inte missminner mig, så duktig att han blev ansvarig för GM:s inköp i hela världen. Måhända var han/dom duktigare på att pruta än att kvalitetssäkra sitt inköp av kedjor!?

    Per L
    Klart, de stämmer bra vad du skrev.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    I detta inlägg påstår någon insatt att den direkta orsaken inte är oil-sludge:
    viewtopic.php?f=3&t=298941&p=2054261&hilit=Kamkedj a#p2054261
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  5. #25
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Jag tror faktiskt inte heller att det har med oilsludge att göra.
    I min 9-5 var kedjan sopslut vid 9000 mil, spännaren ute 18mm. Fick rådet av Saab att lämna bilen där och gå hem när dom mätt spännaren.
    Tog dock hem bilen och lät en mekaniker jag litar på riva den. Det fanns inte minsta lilla antydan till oilsludge någonstans, men kedjan var likväl helt slut.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Inlägget i den andra tråden om att oil sludge inte är huvudorsaken till kamkedjeproblematiken är mycket intressant eftersom det är DrBoost som gjort det.

    Utan att veta säkert så har jag en känsla av att DrBoost brukar veta vad han pratar om.
    Tyvärr har jag inte så stor nytta av hans synpunkter eftersom han sällan förklarar varför så att jag har en möjlighet att själv förstå bakgrunden till det han pratar om.

    Per L

  7. #27
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Om det inte är relaterat till den "vanliga" B2x5 problematiken (oilsludgeproblematiken) så är det ju en väldigt mystiskt sammanträffande att B2x5 motorerna är överrepresenterade i kedjebyten och kedjehaverier också?

    Om det inte har med det att göra så måste det ju i så fall snarare innebära att man byggde den motorn så genomgående helruttet (kartong, ståltråd och tuggummi) att den BÅDE har allvarliga bristfälliga komponenter OCH konstruktionsfel?

    Jösses vad glad jag är att inte ha den rovan i någon av mina bilar i så fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Jag tror många olika parametrar kan avgöra kamkedjans slitage, En kompis 9-3a (01) med 27k mil har slitits ca 15mm, iallfall när vi mätte i våras. Min 9-5a (04) slets 14mm på 22k mil. Styvfarsan bytte först vid 40 på sin 9000-97, vill minnas att jag läst siffran 35000mils livslängd på kedjan, sedan kan jag tro att det finns olika kvaliteter på kedjan i tillverkningen. Förvisso så finns det säkert tolleranskrav vid tillverkningen men ena batchen till den andra kan säkert variera. Det är väl bland annat därför man alltid även byter dreven i samaband just för toleranser etc..
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #29
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Verkar ju vara rent lotteri med dessa kedjor, den ena klarar bara 9k mil medans en annan är helt ok efter 40k mil helt SJUKT!

    Är det någon som luskat i och försöka hitta en kedja som har samma storlek med är kraftigare?
    Bör ju gå och köpa kedja på löpmeter om man vill?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #30

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Verkar ju vara rent lotteri med dessa kedjor, den ena klarar bara 9k mil medans en annan är helt ok efter 40k mil helt SJUKT!
    Jag har kört Saab sedan 1978 och har aldrig bytt kedja på någon av mina bilar. Den som gick längst innan jag sålde den var en 9000 turbo 1988 som såldes efter 310 000 km.

    Är det lotteri eller körstil?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #31
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Pja.

    Nu är ju mina mil ingenting i jämförelse men -87,an i signaturen såldes vid runt 30000 mil utan minsta ljud från kedjan. Antagligen gick den många mil till...
    Ng900,an har gått lite drygt 31100 mil nu utan kedjerassel med originalkedja och og9-3,an har gått runt 23000 mil utan missljud från kedjan.

    Jag skulle tro de flesta Saabar normalt sett går långt över 30000 i alla fall innan det är dags för kedjebyte så det skulle ju vara intressant att veta vad det är för annorlunda med de Saabar som får byta kedja efter 7000 mil?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Olika batcher på Kamkedjorna som varierar i stålkvalitet från leverantör? Dom verkar sträcka sig olika mycket, sedan kanske körstil varierar. Om Kedjan generellt har blivit sämre så skulle ju alla få byta betydligt tidigare, men man har ju reagerat lite extra över att det handlar idag om allt mer om nyare Saabar. Kanske man börjar justera kvaliteten för att få ner tillverkningspriserna? Något måste ju ha skett, för friktionen bör ju vara mindre i dagens motorer vilket medför mindre belastning för kedjedrivningen!

    BMW har ju i vissa motorer, hur ser det ut där? Jag har Kedja i min Passat, skall bli kul att se om ja klarar mig på 12k mil Den ligger iallafall inte inom någon serviceintervall!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #33
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "_oxygene_":zshwkkbc
    Verkar ju vara rent lotteri med dessa kedjor, den ena klarar bara 9k mil medans en annan är helt ok efter 40k mil helt SJUKT!
    Jag har kört Saab sedan 1978 och har aldrig bytt kedja på någon av mina bilar. Den som gick längst innan jag sålde den var en 9000 turbo 1988 som såldes efter 310 000 km.

    Är det lotteri eller körstil?[/quote:zshwkkbc]

    Min 9000 sålde jag vid 29.000 mil, fortfarande med originalkedja.
    Min 9-3 har gått 17.000 mil och inga missljud.
    9-5'an däremot var som sagt helt slut efter 9000 mil.

    Jag tycker det i princip alltid är 9-5 man hör som kedjorna är slut i. Frågan är varför, det är ju samma motor som i andra modeller?
    Jag tror som någon redan sagt att det är varierande kvalite på batcharna, och dom som hamnade i tidiga 9-5 var rent ut sagt värdelösa.
    Kan ju nämna att 9-5'an efter bytet vid 9000 mil nu har rullat ytterligare 8000, och den här kedjan visar inga som helst tecken på att börja bli dålig, så körstil tror jag inte mycket på.

    Slarv med oljebyten och service bör givetvis påverka, likaså kallstarter och korta körsträckor. Men ändå är 9-5 klart överrepresenterade. Är 9-5 ägare generellt sämre på att sköta om sin bil? Jag vet att jag inte är det, men min kedja var likväl slut.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #34
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    sedan kanske körstil varierar.
    Visst borde det skilja något om bilen konstant får gå på varvstop eller om den får puttra fram på max 1500 varv.

    Men samtidigt... Det finns ju väldigt gott om exempel där bilen verkligen INTE är "kärringkörd", har många mil och kedjan är i gott skick så jag tror inte att körsätt ger sådana fantastiskt stora skillnader vi pratar om här. Några tusen mil, kanske. 30.000; knappast.

    Vad gällande att oljeproblemen kan påverka, har vi redan avskrivit det?

    Några tankar:

    * Att motorer som inte evakuerar vevhusgaser nog effektivt kan få problem med att oljan förlorar sina egenskaper att smörja vet vi med ganska hygglig säkerhet, eller hur?

    * Är det rimligt att anta att en kedja som får smörjning via motoroljan, påverkas av förändringar i motoroljan?

    * Är det rimligt att anta att en kedja med dålig smörjning slits snabbare än en kedja med bra smörjning?

    * Om man svarar "ja" på ovan nämnda funderingar, hur kan man då avskriva oil-sludgeproblemet som en bidragande orsak till kamkedjans livslängd undrar jag?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Det är säkert som du beskriver att oil sludge påverkar kedjan negativt.

    Fast jag tycker att sunda förnuftet (åtm. mitt) säger att kedjan knappast kan vara den konstruktionsdetalj i en motor som är känsligast för dålig smörjning. I alla fall så länge den inte är för klent dimensionerad eller att den är inte gjord av för dåligt material.

    Borde inte tex turbolagren och kamnockarna vara känsligare för dålig olja?
    Kolvringarna vet jag inte mycket om men att smörjningen längst upp i cylindern, där det är varmast, borde vara känslig verkar rimligt.
    Vev- och ramlager är stabila grejer så länge dom får tillräckligt med olja. Fast lägger man sig på den lägre "marginalen" med oljeflödet och/eller oljekvalitén så kan katastrofen komma desto snabbare.

    Om BMW kan jag säga att min gamla 3.0S med M30-motorn i princip har oändlig livslängd på kamaxelkedjan. Troligen skulle man klara sig uppåt 100.000 mil utan problem (min har gått 74.000 mil). Den har en kedja med länkar i mycket grövre dimension än vad SAAB:en har. Och dessutom en dubbelkedja. Fast på min 635-motor (också M30) som är av nyare årsmodell har man gått över till enkelkedja. Och på BMW-forum kan man läsa att på modernare BMW-motorer förekommer det olika former av problem med kamkedjor då och då.

    Per L

  16. #36
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad gällande att oljeproblemen kan påverka, har vi redan avskrivit det?

    Några tankar:

    * Att motorer som inte evakuerar vevhusgaser nog effektivt kan få problem med att oljan förlorar sina egenskaper att smörja vet vi med ganska hygglig säkerhet, eller hur?

    * Är det rimligt att anta att en kedja som får smörjning via motoroljan, påverkas av förändringar i motoroljan?

    * Är det rimligt att anta att en kedja med dålig smörjning slits snabbare än en kedja med bra smörjning?

    * Om man svarar "ja" på ovan nämnda funderingar, hur kan man då avskriva oil-sludgeproblemet som en bidragande orsak till kamkedjans livslängd undrar jag?
    Givetvis kan oilsludge påverka, det tvivlar jag inte på en sekund. Men samtidigt tvivlar jag på att det är den enda anledningen.

    Min 9-5'a har aldrig visat minsta tecken på oilsludge. Den servas enligt bok med extra filter- och oljebyten däremellan. Jag kollar oljenivån om inte varje vecka så åtminstone varannan. Oljetråg och pickup har skruvats isär flera gånger för att kontrolleras för oilsludge, men det har aldrig funnits minsta spår. Den drar lite olja, det gör den, men det verkar alla moderna bilar göra.
    Min första kedja var totalt slut vid 9000 mil. Den andra kedjan har nu med marginal passerat 8000 och närmar sig 9000 och visar inga som helst tecken på att ens vara sliten. Jag kan bara inte få ihop det med annat än att det är varierande kvalite på kedjorna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #37
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad gällande att oljeproblemen kan påverka, har vi redan avskrivit det?

    Några tankar:

    * Att motorer som inte evakuerar vevhusgaser nog effektivt kan få problem med att oljan förlorar sina egenskaper att smörja vet vi med ganska hygglig säkerhet, eller hur?

    * Är det rimligt att anta att en kedja som får smörjning via motoroljan, påverkas av förändringar i motoroljan?

    * Är det rimligt att anta att en kedja med dålig smörjning slits snabbare än en kedja med bra smörjning?

    * Om man svarar "ja" på ovan nämnda funderingar, hur kan man då avskriva oil-sludgeproblemet som en bidragande orsak till kamkedjans livslängd undrar jag?
    Givetvis kan oilsludge påverka, det tvivlar jag inte på en sekund. Men samtidigt tvivlar jag på att det är den enda anledningen.

    Min 9-5'a har aldrig visat minsta tecken på oilsludge. Den servas enligt bok med extra filter- och oljebyten däremellan. Jag kollar oljenivån om inte varje vecka så åtminstone varannan. Oljetråg och pickup har skruvats isär flera gånger för att kontrolleras för oilsludge, men det har aldrig funnits minsta spår. Den drar lite olja, det gör den, men det verkar alla moderna bilar göra.
    Min första kedja var totalt slut vid 9000 mil. Den andra kedjan har nu med marginal passerat 8000 och närmar sig 9000 och visar inga som helst tecken på att ens vara sliten. Jag kan bara inte få ihop det med annat än att det är varierande kvalite på kedjorna.
    Mm. Fast mina funderingar var ju inte att oilsludge (alltså koksad olja) som sådan förstör kedjorna utan oilsludge är ju ETT av problemen som den här lågfriktions-kolvar/sämre kolvringstätningar/mer vevhusgaser-konstruktionen har.

    Vad jag menade är att om det nu är så att mycket vevhusgaser som inte kan evakueras förstör oljans egenskaper i förtid på olika sätt så kanske en av dessa egenskaper är just de egenskaper som kedjan måste ha för att hålla länge (om det är anti-wear-additiver, EP tillsatser eller vad det nu är som kedjan tycker är viktig).

    Jag funderar alltså på om det inte kan vara så att det inte ENBART är de motorer som är fullständigt igen-koksad med lera i motorn istället för olja som kan slita hårdare på kedjan utan alla motorer som har undermålig vevhusventilation. (oilsludge-problem syns, men du kan ju ha andra problem som är vevhusventilations-relaterade som inte syns lika tydligt)

    Det vore ju annars ett oerhört märkligt sammanträffande att det verkar vara just bensin-fyrorna i 9-5,or mellan -98 och -2003 som drabbas mer än vanligt av kedjetrassel. Av någon anledning verkar dessa vara mer drabbad av allt vad gällande motortrassel.

    2004 och framåt verkar inte lika ofta drabbade av kedjeproblem.
    Varför i så fall, om det nu är kvaliteten på kedjorna i sig som blivit sämre?

    fast absolut, det kan ju vara så att det var en period med dålig kedjekvalitet. Absolut. Lite lustigt bara att den sammanfaller med att allt annat i motorn i så fall också hade dålig kvalitet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #38
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Min 9-3 -02 har ju i princip samma motor som min 9-5 -00.
    OK, 9-3'an är 2.0 med TD04 och 9-5'an 2.3 med GT17, men block och kedjor bör ju vara av ungefär samma batch tycker man.
    Ändå har 9-3'an inte minsta tendens till att slita kedjor och drar ingen olja överhuvudtaget, medan 9-5'an dödade sin första kedja på 9000 mil och drar en hel del olja.

    Jag vet ärligt talat inte var felet ligger, känns som om det är väldigt individuellt från bil till bil. 9-5'or är klart överrepresenterade men samtidigt verkar inte alla 9-5'or drabbas. Finns ju massor med 9-3'or som åker omkring med samma motor men jag tycker inte alls man hör om lika mycket krångel där.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #39
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag vet ärligt talat inte var felet ligger, känns som om det är väldigt individuellt från bil till bil. 9-5'or är klart överrepresenterade men samtidigt verkar inte alla 9-5'or drabbas. Finns ju massor med 9-3'or som åker omkring med samma motor men jag tycker inte alls man hör om lika mycket krångel där.
    Nej, helt rätt. Och dessa brukar man heller inte höra om drabbas lika ofta av just oil-sludge relaterade problem heller.

    Detta har ju diskuterats i någon tidigare tråd när det var mer på tapeten och där funderade och studerade vilt på varför det är skillnader mellan olika modeller med samma motor, om det har att göra med att katalysatorn sitter närmre på 9-5,an och att temperaturen påverkar, att 9-5,an är större och tyngre och därför sliter hårdare på delarna osv, osv.

    Tror inte man kom fram till något konkret i den tråden (heller).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266

    Re: Så här fort slits min kamaxelkedja

    Hur kollar man slitaget på kamkedjan? Är det samma tillvägagångssätt på OG900 16V?

    Bara skruva ut kedjespännaren och se hur många hack den hoppat eller? Känns lite riskabelt, inget som kan hoppa fel när man släpper spänningen på kedjan?

Liknande ämnen

  1. Kamaxelkedja & Balanskedja B207
    Av valpen001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-11, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •