5W/50-olja är ju inte en direkt rekommendation från SAAB men läser man litet mellan raderna så borde det fungera! Och jag har kört många tusen mil med den oljan utan problem.
Citat ur min instruktionsbok:
- Grundrekommendationen ..... är 10W/30 eller 10W40
- 5W/30 kan även rekommenderas men då ......
- 0W/40/50 blir vanligare på marknaden och får användas om...
Man omtalar således både 5W och 50 fast i olika meningar och jag väljer att tolka det som att 5W/50 borde fungera.
Sedan har jag en oljetrycksmätare så jag har full koll på trycket.
Detta innebär bla att jag aldrig varvar motorn innan oljan blivit varm för jag kan se att trycket blir "högt" annars.
Sedan har jag kapat av fjädern till oljepumpens reduceringsventil 2,25 varv för att inte få ett oljetryck uppåt 10 bar vid kall motor.
Per L
- - - Uppdaterad - - -
Nej, jag var inte första ägaren till bilen (BMW 3.0S 1972). 2012 sålde jag den när den hade gått 75.000 mil. Jag köpte den när den gått 15.000 mil.
Per L
Senast redigerat av Per L den 2015-11-25 klockan 20:00.
Gillar skarpt att någon tar detta med bilunderhåll på allvar för att bibehålla driftsäkerheten.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag har tidigare fört en dialog här på forumet om mitt höga oljetryck vid kall motor och det var flera som trodde att det var Mobiloljans fel tillsammans med oljefilter från BILTEMA. Jag provade därför en gång att köpa båda olja och filter fån SAAB för att se om oljetrycket förändrades. Jag märkte ingen som helst skillnad på trycket varken vid kall eller varm motor. Så jag kör slut på min Mobilolja innan jag eventuellt fortsätter att köpa från SAAB igen.
Det höga oljetrycket fortsatte dock att oroad mig. Min BMW 635 från 70-talet fick en gång fel på reduceringsventilen så att den aldrig öppnade. Då hade jag också oljetryck uppåt och över 10 bar. Detta resulterade i att olja började tränga förbi O-ringar och det kan ju absolut inte vara bra.
Mitt mål med SAABen var att aldrig ha ett oljetryck över 6-7 bar vid kall motor även om man av misstag skulle varva 4-5000 rpm. Först när jag kapat av 2,25 varv på fjädern nådde jag detta mål. Oljetrycket vid varm motor och vid låga varvtal med kall motor påverkas inte alls (eller i varje fall inget jag kan se) av denna förkortning av fjädern
Skall man mäta sitt oljetryck i motorn och vara någorlunda säker på att man ser "rätt" oljetryck på mätaren bör man nog skaffa sig en kvalitetsmätare. Jag kör bara med VDOs fabrikat (kostar minst 1000-1500 kr). Sedan kollar jag hur den mäter jämfört med en kompressormanometer och trots priset är dom inget under av precision. Vid låga tryck får man räkna med att den inte visar mer rätt än +-0,5 bar och vid högre tryck visar den lätt +-1 bar fel. Det allra viktigaste tycker jag är att den visar någorlunda rätt nära 0 bar. Det är ju en viss skillnad om man har 0,1 bar eller 0,6 bars oljetryck på togmång.
Sedan har jag upptäckt att mätaren visar mer fel ju äldre den blir. Därför kollar jag upp hur den visar ungefär var 5e till 10e år och kalibrerar om mätaren om det behövs (och det brukar det behövas)
En annan fördel med VDO-mätaren är att den är "snabb". I vissa fall (på tomgång) kan man tom se att oljetrycket pulserar i takt med att oljepumpen pumpar fram oljan. En kugghjulspump pumpar ju inte med ett absolut jämnt flöde utan pumpar fram "en skvätt olja då och då"
Hur noggrannt en mätare från "BILTEMA" för 200 kr mäter kan jag bara föreställa mig.
Per L
Senast redigerat av Per L den 2015-11-27 klockan 09:54.
Klart intressant resonemang Per, det jag tycker är intressant om detta med för högt oljetryck vid kall motor inte är ngt omtalat problem eg. Då är frågan om det er ett stort problem eller inte. Känns som att motortillverkare har god koll på detta och på ngt sätt är det inget man fokuserat på i större utsträckning. Gillar att du har haft så god uppföljning på måttet på kamkedjesträckaren, vilket är intressant och ser hur det utvecklas över tid.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Mr_SunBear
Det höga oljetrycket vid kall motor är nog inget stort problen. Kanske inte ett litet heller för, som du säger, man läser ju aldrig om några problem som verkar vara förknippade med "för högt" oljetryck. I alla fall inga som man upptäckt än.
Fast jag tycker inte att det känns bra så jag gjorde vad jag kunde för att undersöka varför samt göra något åt det. Jag kollade tex om reduceringsventilens kolv löpte lätt i sitt lopp samt att både kolv och lopp var fina. Dessutom köpte jag en ny fjäder men det blev ingen skillnad.
Jag kör i alla fall vidare med min kapade fjäder så får jag se vad som händer i framtiden. Jag kan i dagsläget inte se att det skulle hända något speciellt negativt.
Per L
Liten uppföljning.
Silverpilens motor är demonterad sedan april 2018 (den i citatet) och hade rullat ca 9153 mil när den plockades ur. Johan H kollade sträckaren nu denna afton inför stundande genomgång och den var ute 12 mm. Så 1,4 mm på 3200 mil (lite mätosäkerhet finns alltid då mätningar gjort av olika personer).
17 oljebyten under den tiden. Medel 527 mil mellan byten. Längsta 950 mil kortaste 119 mil. Oftast runt 500-600 mil när byte skedde.
Kul o ha lite statistik iaf.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2018-12-27 klockan 21:50.
När man läser denna tråden känner jag ju att jag kanske borde kolla kedjespännaren på mina saabar.. eller så kanske det är bäst att inte veta
Silversaaben har ju iaf gått närmare 30k på originalkedjan, eller ja, jag utgår från det då jag fick med en FET packe med kvitton när jag köpte den, där en amssa saker var bytta, men aldrig kamkedja.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag glömde att uppdatera den här tråden 2015, efter 24000 mil med i stort sett enbart Shell Helix Ultra 5W-40 och oljebyten var 2000 mil/1 år så varr nu spännaren ute 14mm.
Detta var efter renoveringen vid 29000mil då spännaren var 19mm ute och JE-kolvarna åkte in:
http://forum.saabturboclub.com/showt...fter-29000-mil
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tittar man på speedparts/orio så finns det ju olika kedjor för våra motorer...
En kostar 400 en annan 800... Så det verkar ju skilja på kvalitet?
Dessa prylar ska man alltid välja original oem fabrikat. Gäller även sträckare mm.
https://www.maptunparts.se/motordela...b205-b235.html
På min Gröne og900 (B202) så blev det en eftermarknadskedja från Speedparts, vi får se hur länge den håller. Än så länge har det gått bra.
Du vill inte chansa med kedjorna, Saab har haft (och en del andra tillverkare har fortfarande) problem med bristande hrdning av kedjor, det är fel ställe att spara pengar.
Men utöver det behöver du de andra komponenterna som finns i Maptun-satsen Mr_SunBear länkade till, drev och styrskenor slits också och behöver normalt bytas samtidigt precis som balansaxelkedjan, samt att Saabs sats har ett så konkurrenskraftigt pris (beroende på Saabs gatlopp i pressen rörande oilsludge runt 2005) att pirater har svårt att matcha det utan att fuska på kvalitén. (Det är också så att om man ska byta på en 94-97 B2x4-motor köper man även då den satsen och de två balansaxeldreven som skiljer mellan B2x4 och B2x5 separat - billigast så).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Senast redigerat av Farbror skum den 2019-01-05 klockan 09:06.
... men eftersom man ändå är tvungen (om man ska göra ett byte som håller) att byta drev m.m. så är den färdga kedjan att föredra - vilket är vad som ingår i den kompletta satsen.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Vem är OEM tillverkare av dessa Saab Original satser?
Aktuell kamkedespännarsituation på min bil (9-3Aero 2000) sedan bytet av kedjor, glidskenor, drev osv är:
- 0 mil, 7,8 mm
- 400 mil, 9,4 mm
- 1450 mil, 10,5 mm
- 2300 mil, 10,5 mm
- 3200 mil, 10,5 mm
- 5200 mil, 11,3 mm
- 8100 mil, 12,5 mm
Per L