Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

  1. #1

    Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Hej!

    Hur tror folk att det skulle bli med steg 3, 3" downpipe, racekat och ett 2,5" sportsytem på en 9-5 2.0t -98?

    Jag vill inte att bilen ska väsnas onödigt mycket då det är en familjebil/vardagsbil, samtidigt som jag inte vill strypa motorn. Systemet jag tittat på är ett rostfritt från autoexperten: http://www.autokatalogen.se/afw/skovde/ ... leNo=99366. Anledningen till att jag köper från autoexperten är att jag känner en kille där som ger mig bra rabbat på deras delar.

    Hur tror ni att det skulle bli bra eller är det 3" hela vägen som gäller?

    Tacksam för hjälp!

    /D

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat

    Citat Ursprungligen postat av Lindstén
    Hur tror folk att det skulle bli med steg 3, 3" downpipe, racekat och ett 2,5" sportsytem på en 9-5 2.0t -98?

    Jag vill inte att bilen ska väsnas onödigt mycket då det är en familjebil/vardagsbil, samtidigt som jag inte vill strypa motorn. Systemet jag tittat på är ett rostfritt från autoexperten: http://www.autokatalogen.se/afw/skovde/ ... leNo=99366. Anledningen till att jag köper från autoexperten är att jag känner en kille där som ger mig bra rabbat på deras delar.

    Hur tror ni att det skulle bli bra eller är det 3" hela vägen som gäller?

    /D
    Hej

    Nej det är inga problem alls att köra med 2,5" om du ser på bsr så kör ju dom 2,5" på alla deras satser. så det gör nog ingen skillnad alls skulle jag tro med 2,5" bara att köra på och angående hur mycket det väsnas så väsnas det inte mycket om du kör med 2 dämpare men kör du med 1 väsnas det ju betydligt mer.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Tack för svaret!

    Kommer ett "otränat öra" höra en stor skillnad på bilen vid "normal vardagskörning" eller kommer den bara mullra lite dovare än vanligt på tomgång?

    Skulle vilja se sambons reaktion när hon tar bilen till jobbet på morgonen och det helt oväntat sitter nästan 100 kusar extra under huven

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Citat Ursprungligen postat av Lindstén
    Tack för svaret!

    Kommer ett "otränat öra" höra en stor skillnad på bilen vid "normal vardagskörning" eller kommer den bara mullra lite dovare än vanligt på tomgång?

    Skulle vilja se sambons reaktion när hon tar bilen till jobbet på morgonen och det helt oväntat sitter nästan 100 kusar extra under huven
    Nej det är inte så jättestor skillnad har en polare på jobbet med 3" ifrån katten och jag kör orginal och inne i bilen är det samma ljudnivå men utanför mullrar det lite mera om man nu kör med 2 dämpare kör man med 1 blir det mer muller. jo 100 hk mer känns riktigt mycket
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Borde jag köpa något annat system än det från autoexperten? Downpipe och kat tänkte jag köpa från streetgear. Luftfilter får bli jt i orginalburk. Mjukvaran fixar två kunniga bekanta till mig med T7Suite.. Är det något mer jag bör skaffa till bilen? Spridare m.m.?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Ja en ny koppling!
    Byt även oljan i lådan men någon annan hårdvara än en ny koppling för den lär ju dör efter ett tag om du tar ut samma effekt som ett steg3 som ligger på ca 380Nm i vrid. Aerokoppling passar rakt på.

    Om turbon sedan skulle rasa skulle jag om jag vore du skaffa mig en aerosnurra.

    Om du har råd skulle jag även beställa en bättre IC. Org är hyfsat bra men med vår lilla turbo får jobba hårt om det blir varmt. Lycka till.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Ska jag söka mig till skroten och köpa begagnade orginal-aero-delar eller titta efter nya ej orginal? Vad är vettigt att ge för turbo respektive koppling respektive IC? 1000:-, 10000:- per del?

    Skulle en bättre IC ge någon märkbar effektökning?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    En bult on IC har du här för en vettig peng!
    http://www.streetgear.se/index.php?page ... &Itemid=53

    Koppling köper du naturligtvis en ny

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ling.shtml

    Turbo kanske du kan hitta en beg Td04 15t för 3000? Glöm inte slangarna!

    Spridare får du leta upp beg med om du inte vill punga ut 2500:-

    MVH Bacon

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Turbo+IC+spridare är ju inga krav för det du har nu. Dock kommer kopplingen att ge sig. Köp en ny aerokoppling på speedparts eller kolla med din polare på autoexperten vad han kan ge dig för pris. Det som sätter stopp för högre effektuttag är ju turbo+insugsrör. Kolla på Maptuns hemsida får du se vad du behöver mer.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  10. #10

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Trimma bilen mer kommer förhoppningsvis bli aktuellt lite senare, jag får förmodligen mersmak av 250hk. Hur mycket vrid klarar min koppling som den är? Ska man köra tills den rasar (om den rasar) eller byta direkt? Kan det vara aktuellt att strypa vridet för att klara kopplingen via mukvaran och T7suite?

    Jag är mycket tacksam för svaren!

    /D

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Citat Ursprungligen postat av Lindstén
    Mjukvaran fixar två kunniga bekanta till mig med T7Suite..
    Hej!

    Försäkra dig innan trimning att dessa personer har någorlunda koll på vad dom sysslar med. Jobbar dom professionellt med T7 så är det troligtvis inga problem, men jag skulle aldrig låta någon "mixtra" sig fram, det är rätt mycket att hålla koll på.

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  12. #12

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    De är två goda vänner till mig. De har några års erfarenhet inom mjukvara till saab. De har trimmat sina egna och några andra vänners utan några problem (än så länge). De har lärt sig på högskolan (automatiseringsingenjörsprogrammet med ruskigt mycket kurser i diverse styrsystem och jag vet inte allt), av guider och speciella forum för programmet.

    Jag har inte betalt speciellt mycket för bilen och de gör det gratis åt mig mot några öl på krogen så jag får tar den eventuella risken.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Trimfirmor stryper vridet en aning till typ 350-380Nm. Jag ligger på dryga 400Nm men har också en aerokoppling som tål uppemot 450Nm
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  14. #14

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    En bult on IC har du här för en vettig peng!
    http://www.streetgear.se/index.php?page ... &Itemid=53

    Koppling köper du naturligtvis en ny

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ling.shtml

    Turbo kanske du kan hitta en beg Td04 15t för 3000? Glöm inte slangarna!

    Spridare får du leta upp beg med om du inte vill punga ut 2500:-

    MVH Bacon
    Behövs det någon mer del än tryckplatta och lamell eller kommer jag undan med 2850 kr om jag köper aerokoppling från speedparts?


    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Trimfirmor stryper vridet en aning till typ 350-380Nm. Jag ligger på dryga 400Nm men har också en aerokoppling som tål uppemot 450Nm
    mao kan jag räkna med att en aerokoppling tål 450Nm? Hur mycket klarar då min orginalkoppling?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Lindstén:

    Ok, lite tips blir:

    Spec 3 koppling hos Henrik/EXD.SE är nog en bra investering.

    Söker man sen över 1300-1400 mg/c i luftmassa ligger man inte bara nära, utan förmodligen över gränsen av vad motor/transmission klarar av. En T5 2,3 liters maskin klarar nog detta, men en T7:a kan få kolvhaveri.

    Det är väldigt "lätt" att göra sina egna "trimprogram" i huvudsak genom att begära mer luftmassa, men det är potentiellt farligt.
    Dessa "überautomationskillar" kanske inte har full koll.....

    Att lära sig "data" och tex T7 Suite innebär INTE att man vet någonting.
    Man bör vara j-ligt ödmjuk och försiktig angående "hemtrimning".

    /Lufto

    p.s.
    Den största marginalen för att få något att hålla sitter
    fortfarande i huvudet och högerfoten på föraren.
    d.s.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Citat Ursprungligen postat av Lindstén
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    En bult on IC har du här för en vettig peng!
    http://www.streetgear.se/index.php?page ... &Itemid=53

    Koppling köper du naturligtvis en ny

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ling.shtml

    Turbo kanske du kan hitta en beg Td04 15t för 3000? Glöm inte slangarna!

    Spridare får du leta upp beg med om du inte vill punga ut 2500:-

    MVH Bacon
    Behövs det någon mer del än tryckplatta och lamell eller kommer jag undan med 2850 kr om jag köper aerokoppling från speedparts?


    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Trimfirmor stryper vridet en aning till typ 350-380Nm. Jag ligger på dryga 400Nm men har också en aerokoppling som tål uppemot 450Nm
    mao kan jag räkna med att en aerokoppling tål 450Nm? Hur mycket klarar då min orginalkoppling?
    Tror det ska räcka. Ingen expert direkt.
    Den tål ju 450nm längre än en "vanlig" iaf

  17. #17

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Lindstén:

    Ok, lite tips blir:

    Spec 3 koppling hos Henrik/EXD.SE är nog en bra investering.

    Söker man sen över 1300-1400 mg/c i luftmassa ligger man inte bara nära, utan förmodligen över gränsen av vad motor/transmission klarar av. En T5 2,3 liters maskin klarar nog detta, men en T7:a kan få kolvhaveri.

    Det är väldigt "lätt" att göra sina egna "trimprogram" i huvudsak genom att begära mer luftmassa, men det är potentiellt farligt.
    Dessa "überautomationskillar" kanske inte har full koll.....

    Att lära sig "data" och tex T7 Suite innebär INTE att man vet någonting.
    Man bör vara j-ligt ödmjuk och försiktig angående "hemtrimning".

    /Lufto

    p.s.
    Den största marginalen för att få något att hålla sitter
    fortfarande i huvudet och högerfoten på föraren.
    d.s.
    Vad jag har kunnat läsa mig till verkar 300 hk vara en gräns för t7 kolvarna, och om jag ska komma upp i de krafterna räcker det förmodligen inte att bara med att mappa och byta avgassystem, så jag är inte speciellt rädd för kolvhaveri i dagsläget.. Och om jag mot förmodan blir sugen på mer effekt och slänger i en ny turbo som är bättre än aerons, nya spridare och ny ic så kan jag kosta på mig ett par t5-kolvar för 1500 kr också....

    Och på tal om "überautomationskillar" så sitter de läser och laborerar i styrsystem och elektronik hela dagarna och på nätterna sitter de på trionic 7 forum och i t7suite och optimerar mappar som de sedan testar i sina och andras bilar, vilket iaf en av killarna har gjort sedan fyra år tillbaka

    Anledningen till att jag ställer diverse frågor angående trimning är att jag vill ha en bil som håller och som dessutom går att använda till vardags.

    Här på forumet finns det många kunniga personer som är beredda att dela med sig av sina kunskaper, vilket leder till att jag lättare kan skapa mig en uppfattning om vad som behövs göras/kan göras med bilen och hur tuning fungerar i största allmänhet

    Du tror inte att en ny aerokoppling skulle räcka till steg 3 eller?

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Citat Ursprungligen postat av Lindstén
    Behövs det någon mer del än tryckplatta och lamell eller kommer jag undan med 2850 kr om jag köper aerokoppling från speedparts?



    mao kan jag räkna med att en aerokoppling tål 450Nm? Hur mycket klarar då min orginalkoppling?
    Tror det ska räcka. Ingen expert direkt.
    Den tål ju 450nm längre än en "vanlig" iaf
    Det är lite så jag tänker också

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Hade inte årsmodellerna 98-99 klenare kolvar o stakar? Dessa byttes väl till "bättre" diton då Aeron introducerades till -00.
    Eller är jag ute o cyklar nu?

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Jo gränsen går vid 300Hk men om du ska byta till T5-kolvar behöver du andra stakar också. Finns trådar om detta. Annars kan ju smidda kolvar vara ett alternativ och då behöver du ju knappast vara rädd för oilsludge.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  20. #20

    Re: Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?

    Bra, då vet jag vart gränsen går om jag vill slippa ett kolvbyte. Anta att jag stannar vid 280hk för att vara på den säkra sidan om det nu skulle gå så långt utan att lägga ut alltför mycket pengar.....

Liknande ämnen

  1. Placering av racekat på 3" downpipe OG9-3
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •