Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Oljud pga ojämnt slitna bakdäck (vågformat mönster) på 9-5?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354

    Oljud pga ojämnt slitna bakdäck (vågformat mönster) på 9-5?

    Har samma irriterande fenomen på 9-5'an som på den förra 9000 att bakdäcken slits med ett vågformat mönster på insidan av däcken. Detta medför ett ganska påträngande oljud i kupén efter ett tag.

    Vad jag förstått har detta med cambervinklar/toe in att göra.

    Kan man göra något för att minska detta slitage?

    Är det samma fenomen på nyare 9-5'or (03-04) eller har SAAB gjort något åt problemet? (har själv en -00'a)

    mvh
    //H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Vet inte hur 9-5 ser ut men om den har samma typ v bakaxel som 9K...
    Kanske nån som lyft bilen med donkraft på "mitten" av bakaxeln och därmed lyckats stuka den och fått felaktiga hjulvinklar bak..
    Borde iof ge mönster på utsidan av däcket men fundering bara..

    Kan ju va några bussningar som är trötta också..

    Det är ju lätt konstaterat av en verkstad som har 4-hjulsmätning.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Tjena.

    Var nere på däckverkstan häromdagen och fick då känna på backdäcken på min bil när de satt i balanseringsmaskinen...

    Enligt killen där så måste man skifta fram<-->bak var 700-800 mil för att inte fenomenet med vågform och otrevligt ljud ska uppstå. Enligt honom berodde det på att däcken e så breda(225) och att bakhjulen slits på ett helt annat sätt än fram....då uppstår det där otrevliga ljudet...

    Inte vet jag men ljudnivån bak sjönk iaf...
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Så här är det:

    Ett vanligt fel på 9-5'orna, speciellt sänkta sådana... Eller såna som går mycket med last. Även orginal 9-5'or har samma problem med vissa däck.

    Sänker man får den fel hjulvinklar bak, thats fact. Man kan schimsa cambern, men toe-in'en går inte gör nåt vettigt åt.

    Men det finns en enklare lösning.

    Först.
    Var noga med belastningsindexet, många lågprofilare har aningen för lågt belastningsindex. Teorin (o gummihandlarna) sägar att det inte borde spela roll, om man nu inte belastar dem med full last jämt, men erfarenheten visar att däck med rätt index (94) rullar längre bak utan problem.

    Men det viktigaste:
    Om man undviker att köra med däck med solfjäderformat mönster ända ut i kanten:



    Utan håller sig till mer traditionellt däcks-mönster på kanten:


    Så minskar detta fenomen rejält.

    Med däck enl första bilden så kommer man som du säger 7-800 mil innan det bullrar som faan, och kanske 12-1500 mil innan däcket är slut.
    (Jag vet)

    Med däck enl bild två (jag kör dunlop sp9000) så åker man ledigt 16-1800 utan nämnvärt sned slitage. Man jag brukar vända dem ändå när de rullat så pass...

    Har nu snart de sista 5 åren kört 20.000 mil i tre Nordic-sänkta 9-5'or, så jag börjar få kläm på däckslitaget bak.. Många däck blir det...

    (Slitaget fram verkar hänga ihop med högerfoten, kan det va så illa?? )
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Så här är det:

    Ett vanligt fel på 9-5'orna, speciellt sänkta sådana... Eller såna som går mycket med last. Även orginal 9-5'or har samma problem med vissa däck.

    Sänker man får den fel hjulvinklar bak, thats fact. Man kan schimsa cambern, men toe-in'en går inte gör nåt vettigt åt.

    Men det finns en enklare lösning.

    Först.
    Var noga med belastningsindexet, många lågprofilare har aningen för lågt belastningsindex. Teorin (o gummihandlarna) sägar att det inte borde spela roll, om man nu inte belastar dem med full last jämt, men erfarenheten visar att däck med rätt index (94) rullar längre bak utan problem.

    Men det viktigaste:
    Om man undviker att köra med däck med solfjäderformat mönster ända ut i kanten:



    Utan håller sig till mer traditionellt däcks-mönster på kanten:


    Så minskar detta fenomen rejält.

    Med däck enl första bilden så kommer man som du säger 7-800 mil innan det bullrar som faan, och kanske 12-1500 mil innan däcket är slut.
    (Jag vet)

    Med däck enl bild två (jag kör dunlop sp9000) så åker man ledigt 16-1800 utan nämnvärt sned slitage. Man jag brukar vända dem ändå när de rullat så pass...

    Har nu snart de sista 5 åren kört 20.000 mil i tre Nordic-sänkta 9-5'or, så jag börjar få kläm på däckslitaget bak.. Många däck blir det...

    (Slitaget fram verkar hänga ihop med högerfoten, kan det va så illa?? )
    Mycket bra beskrivit. Vill bara tillägga att lufttrycket är mycket viktigt också. 17" skall ha 2,8-3,0.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Djupt imponerad
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Hej - och tack för svaren.

    Kör också Dunlop SP9000 och har väl kört runt 1500-2000 mil med däcken på nuvarande positioner. Skall in med bilen och byta skivorna bak, får väl passa på att be dem att skifta framdäcken med bakdäcken samtidigt.

    Men hur är det med de nyare 9-5'orna? Hörde nu att SAAB ändrat bakvagnen för att komma runt problemet. Stämmer det?

    mvh
    //H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Hej - och tack för svaren.

    Kör också Dunlop SP9000 och har väl kört runt 1500-2000 mil med däcken på nuvarande positioner. Skall in med bilen och byta skivorna bak, får väl passa på att be dem att skifta framdäcken med bakdäcken samtidigt.

    Men hur är det med de nyare 9-5'orna? Hörde nu att SAAB ändrat bakvagnen för att komma runt problemet. Stämmer det?

    mvh
    //H
    Stopp nu!!
    För att slippa detta skall man inte byta:
    fram <-> bak

    utan:
    bak höger <-> bak vänster

    Och precis, man får då kränga av däcken från fälgen o montera dem på nytt, så att rullriktningen blir rätt.
    Då får man nämligen den "vågiga" kanten utåt på däcket, och där gör den ingen skada...

    Gör man så rullar bakdäcken oxo mycket längre andra gången (vete faan hur det går till.. ) innan de blir "lika vågiga" igen. Minst tills de är slut...

    Lägger du "vågiga" däck fram kan man få problem med vibrationer i ratten + buller även framifrån...

    Gör man så går bakdäcken mycket längre än framäcken, som på min förra med 18'' SP9000 där fram däcken rullade över 2500 mil, fortfarande med lagligt mönster. Bak var inget fel på alls....
    Detta TROTS nordic's "däck-förstörar-trim"..
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Om man inte upplever dessa vibrationer ska man ändå bara skifta bakdäcken med varanndra? En till fundering, ibland så står det outside på däcket, skiftar man däcken så kommer ju den på insidan.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Johan M>>

    Citat Ursprungligen postat av perr

    bak höger <-> bak vänster

    Och precis, man får då kränga av däcken från fälgen o montera dem på nytt, så att rullriktningen blir rätt.
    Då får man nämligen den "vågiga" kanten utåt på däcket, och där gör den ingen skada...


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Om man inte upplever dessa vibrationer ska man ändå bara skifta bakdäcken med varanndra?
    Näe, det tycker jag inte. Men kolla när du tar av hjulen hur insidan bakdäcken ser ut...

    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    En till fundering, ibland så står det outside på däcket, skiftar man däcken så kommer ju den på insidan.
    outside? Det har jag aldrig sett (eller tänkt på) kan det ha med vad som står "skrivet" på däcksidan? Eller kanske däcket har ett "fälg-skrapar-skydd" bara på ena sidan, eller??

    Nån som vet? Inte fasen kan det vara skillnad på däckens bärighet eller liknande?
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av perr
    bak höger <-> bak vänster

    Och precis, man får då kränga av däcken från fälgen o montera dem på nytt, så att rullriktningen blir rätt.
    Detta blir inte bra om däcken på höger och vänster sida är olika, dvs de har både rotationsriktning och bestämd utsida.

    Vänsterdäck har text "LEFT OUTSIDE --->"
    Högerdäck har text "RIGHT OUTSIDE --->"

    Å andra sidan har jag inte haft några problem med vågiga kanter/buller trots att däcken har pilmönster.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Hej !

    Upptäckte idag att mitt vänstra bakhjul har konstigt slitage på insidan. Vågformigt kan man säga eller typ 20-kantigt. Har även tyckt att det brummat bakifrån i landsvägsfart. Vid låg fart har jag ibland hört nån floff floff floff floff ljud i takt med hjulens hastighet. Måste väl vara nått fel på hjulvinkeln när de bara är det ena bakhjulet som blivit så här..?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Grabbar->

    Lösningen heter nivåreglering Och däck av typen Perr visade.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av perr
    bak höger <-> bak vänster

    Och precis, man får då kränga av däcken från fälgen o montera dem på nytt, så att rullriktningen blir rätt.
    Detta blir inte bra om däcken på höger och vänster sida är olika, dvs de har både rotationsriktning och bestämd utsida.

    Vänsterdäck har text "LEFT OUTSIDE --->"
    Högerdäck har text "RIGHT OUTSIDE --->"

    Å andra sidan har jag inte haft några problem med vågiga kanter/buller trots att däcken har pilmönster.
    Precis så verkar det vara i mitt fall, de har bestämd utsida av någon anledning (Michelin Pilot Sport). Men jag kan tänka mig att det funkar att byta Dunlop SP9000 eftersom det är "homogent" om ni förstår vad jag menar

    Ska bli intressant att montera vinterdäcken och se hur sommardäcken har slitits.

    Ett annat problem är ju att framdäcken slits mycket snabbare än bakdäcken. När man sedan köper nya däck fram så har man ju en felaktig uppsättning på ett annat sätt. De bästa däcken ska ju sitta bak för bästa balans och stabilitet. Någon som har löst den ekvationen med tanke på att man tydligen inte ska skifta fram och bak?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Ett annat problem är ju att framdäcken slits mycket snabbare än bakdäcken. När man sedan köper nya däck fram så har man ju en felaktig uppsättning på ett annat sätt. De bästa däcken ska ju sitta bak för bästa balans och stabilitet. Någon som har löst den ekvationen med tanke på att man tydligen inte ska skifta fram och bak?
    Jag byter fram <--> bak varje 500 mil. Lite bökigt, men slitaget blir jämnt och däckens livslängd blir maximerad.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan M":1r24t3l8
    Ett annat problem är ju att framdäcken slits mycket snabbare än bakdäcken. När man sedan köper nya däck fram så har man ju en felaktig uppsättning på ett annat sätt. De bästa däcken ska ju sitta bak för bästa balans och stabilitet. Någon som har löst den ekvationen med tanke på att man tydligen inte ska skifta fram och bak?
    Jag byter fram <--> bak varje 500 mil. Lite bökigt, men slitaget blir jämnt och däckens livslängd blir maximerad.[/quote:1r24t3l8]

    Okay, det verkar ju endo enklare än att kränga av däcken och montera om dem bak.

    Behöver man göra samma sak med vinterdäcken i dimension 205/55-16? Det kanske är lika bra så de är sämnslitna hela tiden?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Behöver man göra samma sak med vinterdäcken i dimension 205/55-16? Det kanske är lika bra så de är sämnslitna hela tiden?
    Jag byter vinterdäcken fram <-> bak också. Annars blir framdäcken mer slitna och nästa vinter så måste de bästa däcken fortfarande sitta bak. Resultatet blir att bakdäcken har många mil kvar när framdäcken är utslitna. Detta resulterar antingen i slöseri om jag köper fyra nya däck eller minskat urval om jag bara köper två nya däck (blandar ogärna däcktyper/fabrikat).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Hej, jag jobbar på däckutveckling,

    så några saker kan jag tlllägga:

    1) Det är faktum att de extremt *riktade' mönster är känsligare till fenomenet. Orsaken till det slitagebild ni får ligger i grunden inte i sänkningen alls. Det är Eigenfrequenser i själva däcken som tyvärr kommer i resonans med bilens konstruktiva frequenser. Det dyker bara upp tidigare eftersom genom sänkningen däckens belastningszon blir flyttad till en sida.
    I klassiska däckmönster är det så många individuella block på profilen att man kann styra däckens frequenser mycket bättre. Det ger bättre kontroll på buller och slitage.

    2) Om ni vill uppnå bra köregenskaper ska ni satsa på asymmetriska däck (inside outside) hellre än de med extrem pilmönster. De sista ger bara looks. Handlingegenskaper som vi alla upplever är bättre med däck som har den styva utsidan för att svänga. Lite pil är bra i regn och slask.

    3) Vist ska de bästa däck finnas där bak eftersom det är referenspunkten till dina styrkommandos. Ändå skulle jag rekommendera att du kan lugnt sätta lite (ner til 5mm) slitna däck där bak eftersom i regnet framdäck plogar bort vattnet åt bakdäck.
    I snön samma sak eftersom den maximal mögligt kraftöverförning på marken är vektoriell. DVS vid en framhjulsdriven bil finns altid lite driv/bromskraft på framhjulen. Den tar ju bort en del av mögligt sidoförningskraft vilken normalt är bättre med mer mönsterdjup.
    På tor asfalt gäller samma men det är inte så kritiskt där i vardagen. Slitnare bakdäck ger mer understyrningstendens.
    På en bakdriven bil gäller det här inte!!!

    Så der är inte att rekommendera de där blickfångarna. De finns faktiskt nästan aldrig på originalmontering. Gissa varför???
    Det är ingen skillnad med det här mellan tillverkare. allakämper med det här.

    Geert
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Hej, jag jobbar på däckutveckling,

    så några saker kan jag tlllägga:

    1) Det är faktum att de extremt *riktade' mönster är känsligare till fenomenet. Orsaken till det slitagebild ni får ligger i grunden inte i sänkningen alls. Det är Eigenfrequenser i själva däcken som tyvärr kommer i resonans med bilens konstruktiva frequenser. Det dyker bara upp tidigare eftersom genom sänkningen däckens belastningszon blir flyttad till en sida.
    I klassiska däckmönster är det så många individuella block på profilen att man kann styra däckens frequenser mycket bättre. Det ger bättre kontroll på buller och slitage.

    2) Om ni vill uppnå bra köregenskaper ska ni satsa på asymmetriska däck (inside outside) hellre än de med extrem pilmönster. De sista ger bara looks. Handlingegenskaper som vi alla upplever är bättre med däck som har den styva utsidan för att svänga. Lite pil är bra i regn och slask.

    3) Vist ska de bästa däck finnas där bak eftersom det är referenspunkten till dina styrkommandos. Ändå skulle jag rekommendera att du kan lugnt sätta lite (ner til 5mm) slitna däck där bak eftersom i regnet framdäck plogar bort vattnet åt bakdäck.
    I snön samma sak eftersom den maximal mögligt kraftöverförning på marken är vektoriell. DVS vid en framhjulsdriven bil finns altid lite driv/bromskraft på framhjulen. Den tar ju bort en del av mögligt sidoförningskraft vilken normalt är bättre med mer mönsterdjup.
    På tor asfalt gäller samma men det är inte så kritiskt där i vardagen. Slitnare bakdäck ger mer understyrningstendens.
    På en bakdriven bil gäller det här inte!!!

    Så der är inte att rekommendera de där blickfångarna. De finns faktiskt nästan aldrig på originalmontering. Gissa varför???
    Det är ingen skillnad med det här mellan tillverkare. allakämper med det här.

    Geert
    Intressant info, thanx..
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Ojämnt slitna framdäck, 9-5, -07.
    Av peppelito i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 12:01
  2. sned slitna bakdäck
    Av progge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 13:59
  3. P-As Nya Monster!
    Av B-motor i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •