Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vilken tändstiftshylsa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Vilken tändstiftshylsa?

    Vilken hylsa passar NGK BCPR7ES-11?

    Är lat och frågar här så kan jag ta med en från jobbet på en gång..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Måste innebära att jag ska ha en 21mm hylsa då, eller...?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Citat Ursprungligen postat av LM

    Måste innebära att jag ska ha en 21mm hylsa då, eller...?
    21mm? Jag utläser 16mm....
    BC = 14mm gänga och nyckelvidd 16mm

    Eler tänker jag fel nu?

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    16mm skall du ha, glöm inte heller en förlängare!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Ja 16mm måste det vara. Jag kollade bara på B - 20,8mm.

    Tack för hjälpen!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    16mm, med minst 15cm förlängare

    btw, bytte stift för 40minuter sen
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Och dra stiften ordentligt. NGK;s bricka ska som bekant komprimeras. Jag drar först åt ordentligt, sen tar jag en vända till och brukar få dra 1/4 varv till för det mesta.

    Och en 16mm tändstifthylsa ska det alltid va sen 16-ventilaren började leva nån gång på 80-talet.

    Har tappat räkningen på hur många tändstift jag dragit åt efter service hos verkstan. Både på egna och andras kärror.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och dra stiften ordentligt. NGK;s bricka ska som bekant komprimeras. Jag drar först åt ordentligt, sen tar jag en vända till och brukar få dra 1/4 varv till för det mesta.

    Och en 16mm tändstifthylsa ska det alltid va sen 16-ventilaren började leva nån gång på 80-talet.

    Har tappat räkningen på hur många tändstift jag dragit åt efter service hos verkstan. Både på egna och andras kärror.
    Du behöver inte dra för kung och fosterland. Jag drar 3/4 varv funkar klockrent. För drar du åt som bara fään så kan du ha oturen att dra sönder gängorna i toppen. Lite onödigt att göra de.

    Sen så kan man också dra tändstiften med momentnyckel. Då skall dom dras med 25-30Nm.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och dra stiften ordentligt. NGK;s bricka ska som bekant komprimeras. Jag drar först åt ordentligt, sen tar jag en vända till och brukar få dra 1/4 varv till för det mesta.

    Och en 16mm tändstifthylsa ska det alltid va sen 16-ventilaren började leva nån gång på 80-talet.

    Har tappat räkningen på hur många tändstift jag dragit åt efter service hos verkstan. Både på egna och andras kärror.
    eftersom du efterdragit så många så undrar man ju lite varför du inte reflekterar över att det kanske är du som drar för hårt? Tändstift i synnerhet behöver inte dras så man känner att det är stumt.........och de skall inte dras stumt heller.
    Tar du en momentnyckel och drar en M8 skruv med nominellt momen på ca 22Nm och sen känner med en vanlig fast nyckel så lovar jag att du hajar till hur löst du tycker den sitter men mer än så behöver det inte vara.

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Vad ska det vara för tändstifthylsa till og900? 16mm eller 18mm?
    21 mm som jag hade funkade inte.

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Vad ska det vara för tändstifthylsa till og900? 16mm eller 18mm?
    21 mm som jag hade funkade inte.
    16mm om du har rätt stift.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Normalt brukar det finnas 3 olika stl. 16, 19 och 21.

    /Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Tack tack. Köper båda.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och dra stiften ordentligt. NGK;s bricka ska som bekant komprimeras. Jag drar först åt ordentligt, sen tar jag en vända till och brukar få dra 1/4 varv till för det mesta.

    Och en 16mm tändstifthylsa ska det alltid va sen 16-ventilaren började leva nån gång på 80-talet.

    Har tappat räkningen på hur många tändstift jag dragit åt efter service hos verkstan. Både på egna och andras kärror.
    Tillhör du gruppen som drar oljepluggen för kung och fosterland med?

    Inte behöver man dra stiften sådär våldsamt hårt, finns ju värden för hur hårt dem ska dras, är ju bättre att följa vad som är rekommenderat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och dra stiften ordentligt. NGK;s bricka ska som bekant komprimeras. Jag drar först åt ordentligt, sen tar jag en vända till och brukar få dra 1/4 varv till för det mesta.

    Och en 16mm tändstifthylsa ska det alltid va sen 16-ventilaren började leva nån gång på 80-talet.

    Har tappat räkningen på hur många tändstift jag dragit åt efter service hos verkstan. Både på egna och andras kärror.
    eftersom du efterdragit så många så undrar man ju lite varför du inte reflekterar över att det kanske är du som drar för hårt? Tändstift i synnerhet behöver inte dras så man känner att det är stumt.........och de skall inte dras stumt heller.
    Tar du en momentnyckel och drar en M8 skruv med nominellt momen på ca 22Nm och sen känner med en vanlig fast nyckel så lovar jag att du hajar till hur löst du tycker den sitter men mer än så behöver det inte vara.
    Skrev EFTER SERVICE PÅ VERKSTAD. Och dom bilarna har gått "lite ojämnt" efteråt. Även blivit några skjutna kassetter som verkstäderna vägrat ersätta trots att stiften knappt suttit alls.
    NGK;s stift har brickor som ska komprimeras, så det där med åtdragningsmoment är lite vanskligt. Och det står faktiskt på tändstiftets förpackning att man ska dra ca 1/2 varv efteråt.
    Dra man bara 30Nm o inte tar det lilla extra lossar dom alldeles för lätt. Baj baj kassett också om man har normal otur.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug

    Skrev EFTER SERVICE PÅ VERKSTAD. Och dom bilarna har gått "lite ojämnt" efteråt. Även blivit några skjutna kassetter som verkstäderna vägrat ersätta trots att stiften knappt suttit alls.
    NGK;s stift har brickor som ska komprimeras, så det där med åtdragningsmoment är lite vanskligt. Och det står faktiskt på tändstiftets förpackning att man ska dra ca 1/2 varv efteråt.
    Dra man bara 30Nm o inte tar det lilla extra lossar dom alldeles för lätt. Baj baj kassett också om man har normal otur.
    Du har nog missuppfattat texten på förpackningen. Där står det att man skall dra 1/2varv till 3/4varv. Sen så står det på NGK´s hemsida 25-30Nm. Saabs verkstadshandbok säger 27Nm. Så drar man 30Nm så räcker det. Eller ett 3/4 var räcker också.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vilken tändstiftshylsa?

    Va bara tvungen å pröva "skolboksexemplet" igårkväll när de ändå va dags å byta. Nu e min gamla momentnyckel inget under av precision, men ställde in på ca 27 och kunde då efterdra 3/4 varv. Sen va jag nöjd, faktiskt.

    Och jag vill ändå peka på verkstadsslarv när stiften går att lossa bara genom att stoppa ner hylsan o lossa utan att ens ta i. Då är alltid sätena kladdiga/sotiga också.

    Vad jag mena med vanskliga åtdragningsmoment, så gäller dessa typ första eller andra bytet. Sen blir det alltid lite nötningar och smuts som vid handen ger ett högre moment för att det ska sitta rätt. Jag vet ingen som polerar upp nere i hålet innan montering av nya stift. Ser alltid till att torka rent med en luddfri trasa på en mejsel innan.

    Tack lööf för uppdateringen. Gör kanske lite mycket på väl inövade rutiner, men har man meckat bil sen tidiga tonår, alltså snart i 30 år så får man upp ett visst handlag. Har aldrig sett en erfaren och duktig verkstadsmupp dra stift med momentnyckel, faktiskt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken sorts automat i vilken modell av NG900/OG9-3?
    Av Robban_C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 18:24
  2. Vilken storlek på tändstiftshylsa?
    Av turbo_erik_ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 02:32
  3. Tändstiftshylsa !!
    Av Christer AERO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •