Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Varmluft Bak

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    32

    Varmluft Bak

    Hejsan, Vet inte om jag postar tråden under rätt underrubrik men det är bara flytta på den om den skulle hamnat fel!
    Mitt bekymmer är relaterat till AC:n nu på sommaren när man kyler så blåser det varmluft i mittconsolen, alltså varmluft till baksätet trots att Ac:n är inställd på 20 grader.. det är inte så störande vintertid men nu på sommaren är det inte så skönt i baksätet
    Tack tack /Micke

  2. #2

    Re: Varmluft Bak

    Hej
    så gör det på min me.. Varför e det så?

    Tacksam för svar
    under uppbyggnad

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Varmluft Bak

    Känn om det blåser varmluft på passagerarsidan också , gör en ACC kalibrering och kolla om ni får fram några felkoder.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Varmluft Bak

    Jag upptäckte samma sak i min i våras.

    Dock så upptäckte jag av en slump att de enda gångerna den sprutar varmluft är när sambon helt eller delvis har stängt utblåsen på passagerarsidan (i fram).

    Har testat rätt så mycket och det kommer ut kall luft bak så länge passagerarutblåsen är helt öppna. Börjar de slutas så försämras kvaliteten bak och stängs de helt så sprutar det i 100% av fallen bara varmluft i bak.

    Vet inte om det är min bil som är unik eller om detta är något "medbyggt".

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5

    Re: Varmluft Bak

    Nej inge varmluft på p.sidan, men jag ska kolla hur det blir med stängda utblås.
    E
    under uppbyggnad

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Varmluft Bak

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Vet inte om det är min bil som är unik eller om detta är något "medbyggt".

    /Anders
    Din bil är inte unik då det drabbar vissa bilar!

    Finns ett enkelt sätt att åtgärda detta fel, men minns inte hur tyvärr!

    Man skulle borra hål in nån slang, kommer inte ihåg mer än så!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    32

    Re: Varmluft Bak

    Det där är nog lösningen, min sambo är alltid frusen och brukar stänga ventilationen på passagerarsidan, skall testa nästa sväng jag är ut med bilen! om nån vet en permanent lösning på problemet så säg gärna till

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Varmluft Bak

    Fenomenet ar valkant och uppstar om man stanger det vanstra utblaset framfor passageraren. Nagon givare far da fel info. Det finns en fix som innebar att man borrar ett hal i en luftkanal sa att det i praktiken inte gar att stanga namnda utblas.
    Fredrik J

  9. #9

    Re: Varmluft Bak

    Någon som har en beskrivning på denna fix?

    Hur gör de på verkstaden, borrar de också eller fixar med givaren?
    Kenneth B

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Varmluft Bak

    Bumpar en gammal tråd.

    Borrar jag hål i kanalen till utblåset så lär jag väl om jag gör ett lite hål få ett jobbigt vinande ljud i bilen och om jag gör ett stort hål så kommer väl flödet att försämras i utblåset?
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11

    Re: Varmluft Bak

    Hade min bil på verkstad för detta problem och enligt serviceprotokollet så satt en kamskiva för luftfördelningen i fel läge. Lösningen var att lägga rätt denna och kalibrera om AC:n.

    Funkade några månader men nu har det börjat igen. Sliten kamskiva?
    Någon som vet var denna sitter så att man kan kolla själv?
    Kenneth B

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Varmluft Bak

    Citat Ursprungligen postat av Slim Shady
    Någon som vet var denna sitter så att man kan kolla själv?
    Tycker jag har hyfsad koll på hur systemet fungerar i en 9-5 & har aldrig hört talas om någon kamskiva

    Men jag har inte 100% koll på allt så vem vet, den sitter kanske någonstans!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Varmluft Bak

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Bumpar en gammal tråd.

    Borrar jag hål i kanalen till utblåset så lär jag väl om jag gör ett lite hål få ett jobbigt vinande ljud i bilen och om jag gör ett stort hål så kommer väl flödet att försämras i utblåset?
    Fixen har utförts på tusentals bilar genom åren och ska, så vitt jag vet, vara utan bieffekter.
    Fredrik J

  14. #14

    Re: Varmluft Bak

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Slim Shady":24eeqhpi
    Någon som vet var denna sitter så att man kan kolla själv?
    Tycker jag har hyfsad koll på hur systemet fungerar i en 9-5 & har aldrig hört talas om någon kamskiva

    Men jag har inte 100% koll på allt så vem vet, den sitter kanske någonstans![/quote:24eeqhpi]

    Rörelsen från motorn måste ju föras över till spjällen på något sätt så en kamskiva kanske inte är så orimlig. Någon som vet var motorn sitter så borde man hitta resten också.

    BTW, någon som har bilder på hur "borrfixen" ska utföras ifall man behöver ge sig på detta också?
    Kenneth B

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Varmluft Bak

    [quote=Slim Shady][quote="Börne":3szg8veb]
    Tycker jag har hyfsad koll på hur systemet fungerar i en 9-5 & har aldrig hört talas om någon kamskiva

    Men jag har inte 100% koll på allt så vem vet, den sitter kanske någonstans![/quote]

    Rörelsen från motorn måste ju föras över till spjällen på något sätt så en kamskiva kanske inte är så orimlig. Någon som vet var motorn sitter så borde man hitta resten också.

    BTW, någon som har bilder på hur "borrfixen" ska utföras ifall man behöver ge sig på detta också?[/quote:3szg8veb]
    Hur motorn sitter ihop med axeln till spjället vet jag, motorn sitter ihop med en liten växel & från växeln går en axel in i axeln på spjället... möjligt att dom menar kuggväxeln då den kan hoppa lite i sidled!

    Var motorn till luftfördelningspjället sitter ska jag nog kunna hjälpa dig med, den nedre bilden i mitt inlägg här... [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1737238#p1737238"]viewtopic.php?p=1737238#p1737238[/url]

  16. #16

    Re: Varmluft Bak

    [quote=Börne][quote="Slim Shady":1sxk9ev6]

    Rörelsen från motorn måste ju föras över till spjällen på något sätt så en kamskiva kanske inte är så orimlig. Någon som vet var motorn sitter så borde man hitta resten också.

    BTW, någon som har bilder på hur "borrfixen" ska utföras ifall man behöver ge sig på detta också?[/quote]
    Hur motorn sitter ihop med axeln till spjället vet jag, motorn sitter ihop med en liten växel & från växeln går en axel in i axeln på spjället... möjligt att dom menar kuggväxeln då den kan hoppa lite i sidled!

    Var motorn till luftfördelningspjället sitter ska jag nog kunna hjälpa dig med, den nedre bilden i mitt inlägg här... [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1737238#p1737238"]viewtopic.php?p=1737238#p1737238[/url][/quote:1sxk9ev6]

    Stort tack. Det var väl ungefär där jag trodde det skulle sitta men det är alltid skönt med lite vägledning innan man börjar skruva. Kanske bäst att jag får felkoderna avlästa först också.
    Kenneth B

  17. #17
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Varmluft Bak

    Citat Ursprungligen postat av Slim Shady
    Kanske bäst att jag får felkoderna avlästa först också.
    Det är bara att trycka in Auto & Off samtidigt så görs en kalibrering & eventuella felkoder kommer att visas efter c:a en halv minut, finns det lagrade koder så står det en siffra till vänster & en till höger, om inga finns återgår den bara till att visa vald temperatur igen! Skiv vad du får fram så kan jag kolla vad den betyder om jag inte redan vet!

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Varmluft Bak

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Slim Shady":3qsv3z6m
    Kanske bäst att jag får felkoderna avlästa först också.
    Det är bara att trycka in Auto & Off samtidigt så görs en kalibrering & eventuella felkoder kommer att visas efter c:a en halv minut, finns det lagrade koder så står det en siffra till vänster & en till höger, om inga finns återgår den bara till att visa vald temperatur igen! Skiv vad du får fram så kan jag kolla vad den betyder om jag inte redan vet![/quote:3qsv3z6m]
    http://saab9-5.com/faq_acc.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19

    Re: Varmluft Bak

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Slim Shady":2h3nqban
    Kanske bäst att jag får felkoderna avlästa först också.
    Det är bara att trycka in Auto & Off samtidigt så görs en kalibrering & eventuella felkoder kommer att visas [/quote:2h3nqban]

    Tack igen för engagemanget.

    Jag har redan testat kalibreringen - inga felkoder. Jag trodde dock att det kanske inte var alla felkoder som visas med denna metod.

    Det innebär alltså att det har hänt något som inte kontrollsystemet känner av. Jag får väl börja riva i grejerna och se vad jag hittar.

    I servicepappret så stod det ju något om kamskivan till luftfördelningen. Det låter ju som den du hänvisar till i den undre bilden. Styr denna även luftflödet fram/bak? Är det en kuggaxel på denna så att det kan vara den som menas? Det verkar ju vara många som har problem med att denna går av eller hoppar ur läge (vilket ger felkod). Om det är så och denna på något sätt kuggat över så skulle man kanske kunna få effekten att den försöker kyla bak men med resultatet att mer och mer varmluft släpps på (utan felkod).

    Någon kommentar på denna idé?
    Kenneth B

  20. #20
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Varmluft Bak

    Citat Ursprungligen postat av Slim Shady
    Styr denna även luftflödet fram/bak?
    Det sitter en arm med en reglagestång ansluten i änden på axeln till luftfördelningsspjället som går ner till det bakre distributionsspjället som styr luftfördelningen bak!

Liknande ämnen

  1. Fläktproblem - varmluft ena sidan
    Av JohannaGbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 18:38
  2. Bara Varmluft i 9000 CSE 1998
    Av Henrik-2236 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •