Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

  1. #1

    Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

    Var på väg hem nu ikväll då bilen hackade till,TCS kopplas ur och CE tändes. Limphome samt något med spjällhuset är en het kandidat då det har hänt en gång innan. Jag undrar dock vad de 9 klicken betyder när man vrider på tändningen? Och finns det någon möjlighet att man kan rengöra spjällhuset och ta bort CE lampan bara? 7000kr känns mastigt när jag servade i förrgår(5000kr)

    BIlen är en 9-3:a
    Saab 9-3 Aero Biopower -02

    I am the wilderness locked in a cage.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757

    Re: Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

    Hej, har läst igenom ditt problem 2ggr nu, men blir inte klok på vissa uttalanden.

    Att Check Engine tänds är ju "normalt" vid ett fel. Att Traction Control System kopplas ur är inte lika självklart.
    Den typen av reaktion har jag själv inte upplevt.

    Men dessa "9 klick" fattar jag inte alls.

    Sen förstår jag inte att du rakt av vill rengöra spjällhus???

    Att "ta bort CE-lampa" (dvs att släcka felkoder mjukvarumässigt) reparerar inget.

    Du kanske bör beskriva problemet mer ingående.

    /Lufto

  3. #3

    Re: Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

    DÅ ska jag försöka beskriva det bättre då. Jag ligger och kör i 90 km/h, Bilen hackar till lite och Check Engine lampan samt TCS Off tänds, Jag kan fortfarande köra med bilen men gasen tar längre ner samt GLT(Grundladdtryck) och har ingen tomgång. Väl hemma lyfter jag bort skyddskåpan till insuget för att kolla om gasspjället är i limp home läge vilket det är.

    När jag vrider till tändningen så klickar det 9 gånger nånstans under huven,ungefär som blinkersljudet nästan. Då bilen har hamnat i limp home läge vid ett tillfälle innan och Maptun var snälla och körde ut för att läsa felkoder fick dom fram att det var något med spjällhuset.

    Därför fattade jag misstanke om att de skulle kunna vara samma sak även denna gång och undrade därför vad "klicken" innebär och om det kan funka att rengöra spjällhuset,återställa limp home läget på spjällhuset och på så vis slippa pröjsa 7000kr(som ett nytt kostar).
    Saab 9-3 Aero Biopower -02

    I am the wilderness locked in a cage.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

    Kan du inte testa att själv återställa:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...02111#p1702111 ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

    7000kr för nytt spjällhus, hrms..

    På speedparts tar dom drygt 4000kr, och du kan väl gott handla ett fungerande på skroten. Jag fick ett fungerande spjällhus på skroten för 1500kr...
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  6. #6

    Re: Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

    Bil: Saab 95 Kombi - 2000
    Motor: 2.0T Automat helt original

    Måste kapa tråden lite nu när jag hittade en som verkar liknande till mitt problem.

    har en Saab 95 Kombi årsmodell 2000, som precis genomkick denna behandling ( viewtopic.php?f=6&t=258915 )

    Igår när jag var ute och skulle köra för att handla lite, svängde av från en avfart mot parkeringen gasar upp till ungefär 30-40 km/h, när bilen skall växla (Det är automat) så stannar den bara, ungefär som att tändningen bara skulle upphöra och man rullar vidare... det är som att det skulle ske när motorn går lite under 1000 varv, den har varit lite grinig på tomtgång ibland men det har avhjälpts med lite extra gas i början.

    Detta hände även före byte av Tändlås botten ( Se länkad tråd ) Och verkstaden trodde att detta symptom skulle försvinna på samma gång, men tydligen inte, dom kunde heller inte se några fel när jag var in och klagade på att den dog av ibland, före bytet av Tändlås botten.

    Har även för mig att Check Engine lampan tänds när detta händer, måste kolla noga nästa gång det händer, men har inte sett någon felkod dyka upp i alla fall.

    Sorry för kapad tråd! om mera info behövs kanske jag skapar en ny tråd med mera ingående beskrivning av problemet, tänkte bara att någon känner igen detta och kanske har ett snabbt svar i förbifarten

    Tack på förhand!

    *edit*

    Felet uppstår helt på random, kan gå bra flera dagar sedan bara händer det, har även hänt när jag stått stilla vid rödljus och väntat att bilen bara dött av på tomgång

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757

    Re: Bilen dör på tomgång och CE lampan tänds

    Från början var bilen en 9-3 -02.
    Någonstans längs vägen blev den en 9-5.......

    /Lufto

Liknande ämnen

  1. ABS lampan tänds ibland
    Av jgranath i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 08:32
  2. batteri lampan tänds
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 19:41
  3. ABS-lampan tänds vid kraftig acc (9k M/98)
    Av Angus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •