Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: SAAB3 - felkonstruerad?

  1. #1

    SAAB3 - felkonstruerad?

    Jag m.fl får bara ut bas på en kanal mha SAAB3. Nån annan som haft detta problem? Vill minnas att jag läste en tråd (hittade inte nu), om nån som själv fick fixa sin SAAB3.

    What's up with this...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Vad är "SAAB3"? Menar du "AS3" som i ett av audiosystemen i 9-5?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Jag går rakt på sak istället för att "Bike Shed":a mig igenom nåt som inte underlättar för den/de som sitter på svaret, när frågeställningen samt svaret är tillräckligt specifikt. Känner man till problemet, vet man vad "SAAB3" är.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Jag går rakt på sak istället för att "Bike Shed":a mig igenom nåt som inte underlättar för den/de som sitter på svaret, när frågeställningen samt svaret är tillräckligt specifikt. Känner man till problemet, vet man vad "SAAB3" är.
    Ett i mina ögon oförskämt svar. Här på forumet hjälper vi varandra efter bästa förmåga, det bör du omgående få klart för dig.

    Varför vägrar du svara på min fråga om vad "SAAB3" är då jag inte vet men vill lära mig?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Då ber jag verkligen om ursäkt.

    Insåg att rubriken inte var den bästa kanske, för nån som sitter på allmän information. Varpå en förväntad halvsarkastisk tillrättavisning inte vore helt otänkbart. Drog förhastade slutsatser. Sen lägger jag inte in några värderingar i raka besked. Vad jag ville ge som svar. Men klumpigt av mig. Förstår hur det kan tolkas.

    Japp! SAAB3 används för att få ut lågnivå från AS2/AS3 på 9-5:an.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Finns inte mycket du kan fixa i en Saab3. Det är bara kablar som är ihoplödda. Inget som kan liknas vid ett filter. Du kan möjligen kolla att alla kablar sitter rätt i iso-kontakterna. Vet inte vad som händer om det är ihopblandat där.
    Själv använde jag bara front-kanalerna när jag körde den och hade inga problem.

    Antar att ni har kollat att det inte är något lågnivåfilter aktivt på det ni kopplar in? Att ni har kastat om kontakterna och ringat in problemet?

    Funkar originalsystemet som tidigare?
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Problemet med den adaptern är att den bara är en fysisk adapter för kablaget och inte omvandlar från balanserad till ej balanserad signal.

    Finns mängder med trådar i ämnet och en del info här, kolla tipsen om galvanisk isolator.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  8. #8

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    GubbNicke: Förlorar du bas när du balanserar över ljudet till höger och vänster?

    Jag har 1) bara bas när jag skickar signal till frontsystemet (precis som du),
    samt 2) när jag spelar på vänstra kanalen. Så när jag jag skiftar över allt ljud till höger, försvinner basen. Med andra ord, en kanal funkar inte på SAAB3.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Har den inte längre inkopplad, men hade inga sådana problem när jag hade det.
    Däremot så var det, som väntat, en hel del trassel runt den balanserade signalen men detta låter ju som något annat.

    Kolla att allt är rätt kopplat i adaptern. Det är "högtalardelen" av iso:n som är intressant. Kolla att de genomgående kablarna går mellan motsvarande platser.
    Det kan ju vara svårt att se hur RCA-honorna är lödda, men det kan du ju mäta fram med en multimeter eller bara en strömkälla/lampa. Kolla att samtliga kanaler är kopplade på samma sätt. Kan ju vara nån som har placerat något fel. Kort sagt, kolla om något avviker.

    Kan du beskriva mer vad du föröker göra?
    Ska du bara ha in en baslåda och ett steg till denna och resten original, eller är det något annat på g?
    Funkar originalsystemet som det ska med adaptern inkopplad men inget anslutet till den? Var försvinner basen? I originalsystemet eller i det du har kopplat in?
    Om det är i något som är inkopplat skulle det t.ex. kunna vara att ett externt steg förväntar sig en monosignal och endast tar emot den på en kontakt. Testas enkelt genom att skifta kontakter.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Jag misstänker att det har att göra med signaltypen från original stereon och till filtret vi använder för från stereon är det ju "balanserad" signal och som jag uppfattar det så är det svart + röd = en kanal gemfört med "vanlig" signal där svart= en kanal röd = en till kanal, Så jag tror man löser det hela med ett till filter så man får ut en till kanal så man får använda båda röda RCA kontakter från vardera filter för att få ut left + right

    //JiMMY
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  11. #11

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Tack ska ni ha!

    Lysmask, har en galvanisk avskiljare. Kör med den som många andra verkar ha köpt, på Kjell & Co;
    http://www.kjell.com/?item=39607&pat...0000,494060000

    Får klura mer imorgon, på om den bara ger en signal/ground-kanal ut från en +signal respektive -signal in.

    Jag har AS3 - original (kopplat ur hatthyllans högtalare) - med ett steg (monoblock från Gas) för att driva en dubbel tolva. Två RCA-ingångar. Antar att det måste gå att spela upp L och R samtidigt. Ska testa shifta lite mer.

    Godnatt

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Mailat med Backes nu, Och dem bad mig att flytta ena RCA kontakten till en annan på adaptern, mycket riktigt så får jag nu ljud på både höger och vänster och de går på den bakre kanalen, Men jag har fortfarande högre bas på högra kanalen än vänstra :S

    //Jimmy
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  13. #13

    Re: SAAB3 - felkonstruerad?

    Gött, Jimmy!

    Att det var så lätt. Felsökte på lunchen idag och kom fram till att mitt steg iaf läste både vänster och höger kanal. Då får man gräva fram åbäket igen och fixa

    Tack ska du ha,
    ses på IRC

Liknande ämnen

  1. hur kopplar man isokontakten (saab3) ?
    Av TheBlackBullit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 20:16
  2. SAAB3 lågnivåadapter manual/installation
    Av JohanW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 12:31
  3. SAAB3 Adapter, vad mer behövs?
    Av fto i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 11:43
  4. AS2 Backes Saab3
    Av Gotlanningen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •