Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Skum koppling 9000

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    En enda vad jag kommer ihåg är att slaven, urtr- lager, tryckplatta och lamellen har inte varit köpta på Biva.
    Tror att de var Jacobs bildelar.

    PS! Om du skulle trots allt ta ner låda TESTA om slaven (ingen O ring) sjunker lätt in i lådans spår hela vägen innan du monterar den med O-ring. På min, yttre ringen på slaven kantrade mot V-låda kanske 0,1mm men vi tog bort ca 1mm i diameter. Sen dess har fungerat perfekt.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Testade att lufta kopplingen igår.
    Först kom det lite luft, sen kom det svart bromsvätska med en del gummirester i.
    Efter luftningen blev kopplingen klart mycket bättre, även vid varm motor. Jag har nu luftat kanske fem gånger till för att försöka få ur så mycket skräp och svart bromsvätska som möjligt och vid den senaste luftningen ikväll såg bromsvätskan riktigt fin ut.

    Testar väl att köra såhär ett tag så får vi se om jag känner att jag behöver rota i fler saker.

    Ett tips till alla som får för sig att röra något i kopplingshydrauliken på en bil som har originaldetaljerna kvar är väl att göra rent ALLT (slav, rör, rör-slang, huvudcylinder & slang) för att unvika problem.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Jag fick tillbaka mitt "tryck" i pedalen igår igen... Suck...
    Bytte sedan slangen, så jag får se vad som händer...
    Den gamla och den nya kunde man blåsa genom utan problem...
    Annars får jag kolla huvudcyl... Kan fjädern vara brusten???
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Citat Ursprungligen postat av NRT
    Bytte sedan slangen, så jag får se vad som händer...
    Den gamla och den nya kunde man blåsa genom utan problem...
    Problemet med slangarna med materialfel brukar ju inte vara att de blir täta utan att de släpper ifrån sig gummi som lägger sig på ställen där man inte vill ha gummirester.

    I ren nyfikenhet klöv jag min gamla slang. I änden mot slaven var det inga fel men i andra änden var den väldigt mjuk och kletig.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    BMW 318 till en kompis har haft brusten fjäder, och den är bra klenare än Saabfjäder.
    Hans H-cylinder är kvar i min garaget inkl.fjäder. Teoretiskt är allt möjligt och hans fel var att kopplings tryck var bra 5ggr och 6 inte, dvs vid stopp skylten och växel i ettan bilen gick framåt trots att han frikopplade.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Plockade ner min huvudcylinder igår och denvar full avskit...
    Såg utsom grus... Rengjorde väldigt noga men fick trycket igen...
    Sen plötsligt efter några mils körning så släppte trycket helt....
    Snacka om att jag blev paff
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Hjälpte en bakant med en koppling som verkade vara värmeberoende och ALLT var nytt.

    Det enda som behövdes var luftning!
    I detta fallet använde jag en Luftman och vacumsög direkt i behållaren under några minuter.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Har precis samma problem i min bil, värt att skriva är kanske att jag har bytt precis allt i hela hydrauliken också men får inte bukt med problemet!

    Problemet uppstod efter ett kopplingsbyte, kopplingen är lätt vid kall bil och efter några mils körning blir den stum och hård.

    Eftersom jag inte har tillgång till verkstad och lyft så fick jag lämna in min bil för kopplingsbytet som kostade ca 8000kr så har ingen större lust att lämna in bilen igen för att slaven kanske läcker!
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Efter en tid började kopplingen slira. Jag trodde att detta berodde på att jag helt enkelt "eldat upp" den då kopplingen gått tillbaka alldeles för långsamt.

    För ett par veckor sedan tröttnade jag på slirande koppling och trögt tillbakagående pedal och rev därför ner lådan för att inspektera.

    Det som mötte mig var en dyngsur sprängkåpa och en lamell som på ena sidan var dränkt i bromsvätska. Problemet var alltså att slavcylindern som jag monterade i somras läckte som ett såll. Rätt tråkigt när man bytte den för att slippa just den här problematiken.

    Nu har bilen rullat några veckor med ny slavcylinder (Saab-original den här gången) och koppling och nu verkar det fungera som det ska. Tycker mig inte ha riktigt rätt känsla i pedalen men det löser sig förhoppningsvis om jag bara tar mig i kragen och luftar en gång till.

    Så, dagens tips! Köp inte piratslavcylindrar!
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero skum på 3an och 5an
    Av AeroPata i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •