Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Skum koppling 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Skum koppling 9000

    Bytte nyligen svänghjul, lamell, tryckplatta, slavcylinder och rör/slang mellan huvudcylinder & slavcylinder på min 9000.

    Direkt efter att jag hade skruvat ihop allt var kopplingspedalen lättrampad och och gick upp snabbt och fint. När jag tog bilen dagen därpå fungerade fortfarande allt som det skulle, men när bilen stått ett tag började kopplingspedalen gå lite trögare på nedvägen, men framförallt gick den upp väldigt sakta.

    Har testat lite fram och tillbaka, och kan bara konstatera att det verkar vara värmeberoende. Kall bil - fin koppling. Varm bil - trög koppling. Misstänkte ett tag att den nya slangbiten som sitter mellan huvudcylinder & slavcylinder inte tålde värmen under huven, men idag lät jag bilen stå och svalna tills slangen inte var varm längre (motor&låda fortfarande en aning varma) men problemet kvarstod.

    Börjar få slut på idéer. Någon som tror sig veta vart problemet sitter?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Vad kör du för olja i lådan om jag får fråga?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Har inte bytt den själv, så jag vet tyvärr inte. Vad har oljan i lådan med kopplingen att göra?

    Menar du vilken bromsvätska jag använder?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Har själv upplevt samma problem efter byte av låda + koppling + slavcyl så du är inte ensam Det finns nog fler trådar i ämnet också.

    Mitt problem är borta men jag minns inte vad som löste problemet. Minns inte ens att jag kom på vad som vara problemet Helt klart är att jag bytt ALLT till kopplingshyrauliken.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Tänkte såklart fel, ja. Bromsvätskan var det jag tänkte på, jag köpte en bil med biltema-vätska i - funkade inte speciellt bra. Seg i vissa tramp, även om jag luftat - tänkte tyvärr ej på om det var värmeberoende då jag snart därpå bytte vätskan i samband med byte av bromsar och kopplingen blev betydligt bättre iaf.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-03 klockan 18:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Anväder ett noname märke som uppfyller SAE J1703 och DOT 4.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-03 klockan 18:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Eftersom ingen annan verkar ha några teorier spånar jag väl på själv istället.

    Kan det vara så att det är väldigt tighta toleranser i den nya slavcylindern så att när den blir varm blir det något för tight och börjar gå trögt?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Jag har typ av samma problem fast min är kalasbra vid kall motor och sedan bygger den tryck och pedalen blir stenhård...
    Någon säger slangen men jag vet inte...
    Kan bromsvätskan expandera tro???
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Vad har du för spec på kopplingen och när började dina problem?

    I min bil sitter det Sachs 240mm lamell + tryckplatta (2,3T&Aero), ny slavcylinder och ny slang/rör mellan slavcylinder&huvudcylinder. Slavcylinder & slang/rör är köpt hos Speedparts och är väl förmodligen ScanTechprylar?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-03 klockan 18:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Jag kör en 2.0t och orginal koppling dvs 228mm...
    Förra sommaren var den som den skulle sen i vintras när jag hade den nerplockad såg jag att slangen såg dålig ut så en bättre beg hittades och efter det så har det blivit så...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Ok! Endast slang & luftning som skiljer från förra året alltså?

    Funderar på om jag kan ha haft skräp i huvudcylindern eller i sista rörbiten ner till slaven som sedan hamnat nere i den nya slavcylindern vid luftningen. Ser dock inte det värmeberoende i den teorin.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-03 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Du bytte aldrig huvudcylinder eller har jag missat? Finns rep sats på Mekonomen kostar ca 100 spänn.
    Skulle börjat med detta.
    En tips är att du tittar hur mycket slaven skjuter ut kolven när motor är avstängt och iakttar dennes rörelse längd. En sitter i bilen och trycker på kopplingen och den andra kollar och så kan man göra 30 ggr och se hur den säckar eller inte.
    Någon värme relaterat med olja tror jag inte på ty du är inte på banan och bromsar
    och bromsvätska skulle börja koka.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Det stämmer att jag aldrig bytte eller renoverade huvudcylindern. Eftersom jag aldrig tidigare haft problem med fastnande pedal el. dyl. bytte jag bara slaven i förebyggande syfte när lamellen gav upp.

    Vad skulle det vara tecken på för fel om slaven går ut mindre och mindre? Kass huvudcylinder?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-03 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Japp bara slangen som e bytt...
    Ska byta låda imorgon och kolla slaven och slangen när allt är nere...
    Skriver sen vad jag kom fram till...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas O
    Citat Ursprungligen postat av George
    Du bytte aldrig huvudcylinder eller har jag missat? Finns rep sats på Mekonomen kostar ca 100 spänn.
    Skulle börjat med detta.
    En tips är att du tittar hur mycket slaven skjuter ut kolven när motor är avstängt och iakttar dennes rörelse längd. En sitter i bilen och trycker på kopplingen och den andra kollar och så kan man göra 30 ggr och se hur den säckar eller inte.
    Någon värme relaterat med olja tror jag inte på ty du är inte på banan och bromsar
    och bromsvätska skulle börja koka.

    MVH George
    Det stämmer att jag aldrig bytte eller renoverade huvudcylindern. Eftersom jag aldrig tidigare haft problem med fastnande pedal el. dyl. bytte jag bara slaven i förebyggande syfte när lamellen gav upp.

    Vad skulle det vara tecken på för fel om slaven går ut mindre och mindre? Kass huvudcylinder?
    Huvudcylinder pressar olja till slaven vilken pressar ut sitt kolv vilken pressar solfjäder på tryckplatta.
    Om man antar att man inte har luft i systemet då ska olja pressas tillbaka i omvänd ordning.
    Om Huvudcylinder tätar inte då blir att olja pressas inte så mycket som de ska och omvänd pedalen åker inte tillbaka och kan fastna
    Ibland. Samma fenomen blir om man har luft i systemet och koppling förbli svampig.

    I Huvudcylinder finns en fjäder och dennes funktion blir åsidosatt vid sådana fel, dvs den räcker inte att backa pedalen.
    Kolven från slaven ska åka ut ca 10-15mm ALLTID för att solfjäder ska kunna fri koppla lamellen. Om den avstånd minskar det betyder att du har luft i systemet. eller utan att jag vill skrämma dig olja läcker vid slavens O –ring som tätar inte mot växelåda och luft åker in i systemet. Den sist nämna problem har jag haft, trots att allt var nytt. En ritning som jag ritat par års sen visar olja väg.


    Min tips är att lufta om koppling med tryck eller att suga med undertryck vid nippel. De är ganska svårt att få bort luft endast att pumpa i pedalen.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Jag har haft ca 1 kg tryck i behållaren när jag luftat... har gjort det två gånger med en veckas mellanrum..

    ska kolla idag så att inte slangen är kass
    slaven är renoverad för ca två år sen
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Usch och tvi...
    Bytt låda idag och det verkar som det var slaven som var problemet...
    Har bara bytt slav för att kunna lokalisera felet...
    Har inget tryck längre...
    Kan skriva igen om några dagar för att kolla om det återkommer...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Huvudcylinder pressar olja till slaven vilken pressar ut sitt kolv vilken pressar solfjäder på tryckplatta.
    Om man antar att man inte har luft i systemet då ska olja pressas tillbaka i omvänd ordning.
    Om Huvudcylinder tätar inte då blir att olja pressas inte så mycket som de ska och omvänd pedalen åker inte tillbaka och kan fastna
    Ibland. Samma fenomen blir om man har luft i systemet och koppling förbli svampig.

    I Huvudcylinder finns en fjäder och dennes funktion blir åsidosatt vid sådana fel, dvs den räcker inte att backa pedalen.
    Kolven från slaven ska åka ut ca 10-15mm ALLTID för att solfjäder ska kunna fri koppla lamellen. Om den avstånd minskar det betyder att du har luft i systemet. eller utan att jag vill skrämma dig olja läcker vid slavens O –ring som tätar inte mot växelåda och luft åker in i systemet. Den sist nämna problem har jag haft, trots att allt var nytt. En ritning som jag ritat par års sen visar olja väg.


    Min tips är att lufta om koppling med tryck eller att suga med undertryck vid nippel. De är ganska svårt att få bort luft endast att pumpa i pedalen.


    Med vänlig hälsning
    George

    Jag får testa att lufta igen och se om det blir någon skillnad. Faktum kvarstår dock att kopplingen fungerar bra när bilen är kall men inte när den är varm (har inte hunnit kolla om slaven säckar). Blir inte klok på varför, men som sagt, ska testa och lufta igen och hjälper inte det testar jag att renovera huvudcylindern. Hjälper ingen av dessa åtgärder är det väl bara att riva ner lådan och gå igenom slaven. O-ringen bakom slaven mot lådan var ju lite småpillig att få dit så den kan ju ha hamnat fel.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Jag vet vad du menar , har kört i tre månader under samma villkor/ fel som du kanske har idag.
    Även som kall motor utan att starta kunde jag provocera den fel om man tryckte på kopplingen sakta ca 30 ggr eller om man startade
    endast 1min och provade att lägga i backen…. Kunde köra flera mil utan att felet kom men plötsligt kom den ändå.

    PS! Vid tredje låda ner tagning ( efter tre mån) kom man fram att min nya slav ska svarvas på ut kanten vilken vi gjorde och då fungerade allt perfekt .Har skrivit om detta på forumen med bilder … kanske ett års sen.

    Lycka till
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Skum koppling. Värmeberoende?

    Vart köpte du din slavcylinder?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-03 klockan 18:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero skum på 3an och 5an
    Av AeroPata i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •