Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Kostnad för byte av luftmassemätare?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    46

    Re: Kostnad för byte av luftmassemätare?

    Hur beter sig bilen när det är strul med lmm??
    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  2. #22

    Re: Kostnad för byte av luftmassemätare?

    I mitt fall ryckte bilen otroligt mycket och efter några dagar började bilen att ryka vitt (det behöver den inte göra). Felet blev värre och värre för mig och till slut så började tomgången att svaja mellan 500 rpm till 1200 rpm för att tillslut inte ha någon tomgång längre. MEN bilen behöver inte bete sig exakt såhär utan det kan tex vara så att bilen rycker enbart vid accelaration också. Finns nog många olika symptom beroende hur kass LMM är.

  3. #23
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Kostnad för byte av luftmassemätare?

    På min tände sig bara CE-lampan, ev kändes den något tröttare på gasen men det kan lika gärna vara inbillning. Felkoderna sa att det var lmm
    /Johan

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13

    Re: Kostnad för byte av luftmassemätare?

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Till och börja med så tackar jag Kilin och moderatorn Garfield för upprättelse i tidigare korrespondens i tråden.

    För att sedan kommentera tråden vidare så tycker jag att Kilin ska provbyta med en kompis eller "provhyra" en Luftmassamätare innan man antingen köper tjänst eller hårdvara.

    Just detta har jag erfarnhet utav när det gäller T7, så bara för en verkstad säger att det är givarfel (baserat på ex. P0101) så är det OFTAST INTE givaren det är fel på, utan luftläckage.

    Mitt stående råd är: Ja...provbyt LMM med någon kompis eller i värsta fall "provhyr" från någon privatperson eller verkstad. Försvinner inte problemet så börja söka luftläckage.

    I 95 fall av 100 handlar det om läckage.

    /Lufto

    Min Saab 9-3 185hk -01 har börjat rycka vid acceleration då turbon går i (gula fältet) motorlampan tändes vi en långkörning men självslocknade. Kollade med OBD kabel och fick fram kod P0101 alltså nått med luftmassemätaren. Men som Lufto skriver så är det ju troligt med luftläckage, har haft inne bilen för vevhusventilations slangbyte, är det troligt att nån slang nått med detta å göra så jag ska reklamera detta eller något tips på var jag kan börja felsöka eventuellt luftläckage?

    Tack på förhand

Liknande ämnen

  1. Kostnad för byte av kam- & balansaxelkedja?
    Av Bob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 10:21
  2. [LÖST] Byte av bränslefilter? NG900 2.0t
    Av slippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 14:02
  3. Kostnad för byte av kamkedja 9-5 2,3t -98?
    Av AnteMatt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 01:27
  4. Kostnad för kopplings byte...
    Av Mackan_vaxjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 1970-01-01, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •