Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Rassel i 9-5..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    30

    Rassel i 9-5..

    för kring 1200 mil sedan så märkte jag att min 98as 9-5 2.0t var helt beige geggig i oljan. en mekaniker bytte till senaste vevhusventilation samt olja + filter. sen dess har den funkat bra, inte dragit någon olja vad jag märkt samt att oljan sett fin ut. bytte olja nu igen för ca 100 mil sedan.

    den har under en tid haft ett rasselaktigt ljud som kommer ibland, varmr som kall. kommer och går lite som de känner för. har inte orkat ta i tu med det, hoppats på att de kanske är nått remhjul eller något som inte spelar någon roll.

    Hur pass avancerat är det att kolla spännaren till kamkedjan?
    behöver man byta balanskedja samtidigt om man ska byta kamkedja?
    hur lång tid tar det en erfaren mekaniker?
    kan det kanske vara något annat som lever om eftersom det inte är ett regelbundet ljud?

    tack för alla svar,
    calan.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Rassel i 9-5..

    Citat Ursprungligen postat av Calan
    Hur pass avancerat är det att kolla spännaren till kamkedjan
    Avgör själv: http://www.geocities.com/ng900set/TC...tensioner.html

    Tror inte om jag hittat någon tydligare instruktion för att kolla kamkedjesträckaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Rassel i 9-5..

    Citat Ursprungligen postat av Calan
    behöver man byta balanskedja samtidigt om man ska byta kamkedja?
    hur lång tid tar det en erfaren mekaniker?
    kan det kanske vara något annat som lever om eftersom det inte är ett regelbundet ljud?

    tack för alla svar,
    calan.
    Man bör byta balansaxelkedjan samtidigt ja.... den är troligen lika slut som den andra, dessutom är det ju så att du kan bara kolla spännaren till kamkedjan, balanskedjan kan ju va kass även om kamkedjan är ok!

    När bilcity (saabåterförsäljare) bytte på min ville dom ha bilen två dagar, men jag antar att det bara var för att kunna garantera att den skulle va klar när jag kom för att hämta den! Vet inte vad det bör ta för en erfaren mekaniker!

    Det du kan göra är att lätta på spännaren till remmen för att kolla om det är nåt av spännhjulen/lagren som låter till tex vattenpump generator osv! Tystnar det när spänningen släpper är det ju bara att ta reda på vilket lager som är slut!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Rassel i 9-5..

    har bilen gått mer än 12000mil o rasslar i kedjetrakterna hade jag iaf bytt, har du tummen rätt placerad kostar det bara 1600kr och så vet du att det är gjort iaf.
    Har du ingen tvåpelarlyft hemma så är det lite omständigt och tar säkert sina två dagar med motorn i bilen.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    30

    Re: Rassel i 9-5..

    Okej, provade lätta på remsträckaren med halvtums skaft men blev tyvär ingen skillnad. Har väl mekat en del, men dock inte haft upp motorn tidigare.
    Har tillgång till ett bra garage men tyvär varken bil eller motorlyft.

    hur pass mycket "lättare" blir det med en lyft? ska ta och läsa igenom haynes.. tid har jag och skulle kunna tänka mig att prova, men man vill ju få det riktigt och inte heller ha sönder någonting annat under loppet.

    är det två i stort sett olika operationer, kamkedjan och balansaxel kedjan, eller är det så att när man väl har öppet för att byta kamkedjan så kan man passa på och ta balanskedjan också?

    tack för alla tips.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    30

    Re: Rassel i 9-5..

    ingen som vet nån guide eller så på hur man byter kedjer med motorn i bilen? eller som annars orkar förklara. skulle behöva se över en guide så man vet vad man ger sig in på.

    behöver byta olja kort efter byte eller något sådant?

  7. #7
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Rassel i 9-5..

    Tar du ur transm.kåpan för att byta kam så måste du byta balans kedjan åxå. Den sitter nämligen utanför kamkedjan. Alltså närmast transm.kåpan.
    Tar du ut kedjesträckaren och det rasslar så är det så här:
    Är sträckaren utspänd mer än 15mm då är det kamkedjan
    Är sträckaren utspänd mindre än 15mm så är det troligen ramlager
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Rassel i 9-5..

    Citat Ursprungligen postat av Calan
    ingen som vet nån guide eller så på hur man byter kedjer med motorn i bilen?
    Har ingen guide, men det man måste göra för att överhuvudtaget lyckas är att lossa på motorfästen & flytta motorn så långt det går till vänster, annars kommer du inte åt att lossa transmissionskåpan! Själva bytet av kedjor, drev & släpor är en lätt sak, inget konstigt alls, det jävliga är att det är så trångt!

    Här har du en bild som kanske kan va lite till hjälp för att se hur det ser ut innanför kåpan! Kamkedja innerst & balanskedja ytterst!


  9. #9

    Re: Rassel i 9-5..

    Kan va balansaxelkedjan som är slut medans kamkedjan ennu e ok! va så på min saab 9-5 med 11000mil.
    hade den inne o dom kolla spännaren men den va ok o dom börja diskutera andra fel då tog jag bilen till en mindre mek på landet, han öppna huven o sa direkt jasså ennu en dålig balanskedja,
    enligt honom ett prob saab har dragits med i all tid!
    dvs att balanskedjan går långt innan kamkedjan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    30

    Re: Rassel i 9-5..

    okej, tack för alla tipsen.
    Har inte kunnat ha loss kedjesträckaren än men ska förbi toyota och se om de har packningen hemma. saab här har ju gått i kk nu sköter toyota servicen så får hoppas de har vissa grejjer hemma iaf..

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    37

    Re: Rassel i 9-5..

    det er en ok jobb å gjøre selv, men det tar tid, spesielt dersom du skal gjøre det med motoren i bilen. Det går minst 2-3 dager dersom du ikke har jobbet mye med saab motorer tidligere. Belønningen er at motoren får en mye finere og bedre lyd når du er ferdig
    saab 9-5 2L LPT 2001 2,5" cat back exchaust yellow koni with lesjofors, pipercross filter, diesel air intake pipe, uprated dumpvalve, 18" ace tyson with 225/40-18 h.k ventura tyres.uprated ecu.sp stg 1. Poly gearbox mount.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Staffanstorp / Sweden
    Inlägg
    46

    Re: Rassel i 9-5..

    Jag har bytt allt ovanstående på min 9-5a tog ca 5 timmar med motorn i bilen. Utan avbrott.

    Man kommer åt ganska så fint om man har en motorlyft och lyfter upp motorn enbart lite grann. Annars så kan man ju ställa en domkraft under. Men hissa inte upp mer än nödvändigt. Själv så tog jag den på tvåpelarlyften och satten en pallbock under. precis som jag gör med Kamremsbyten till andra bilar.

    Hoppas det hjälpte lite.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Rassel i 9-5..

    Citat Ursprungligen postat av zonander
    Jag har bytt allt ovanstående på min 9-5a tog ca 5 timmar med motorn i bilen. Utan avbrott.

    Man kommer åt ganska så fint om man har en motorlyft och lyfter upp motorn enbart lite grann. Annars så kan man ju ställa en domkraft under. Men hissa inte upp mer än nödvändigt. Själv så tog jag den på tvåpelarlyften och satten en pallbock under. precis som jag gör med Kamremsbyten till andra bilar.

    Hoppas det hjälpte lite.

    5 TIMMAR

    Ring Guinness rekordbok nästa gång! Då lär du komma med där i
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Rassel i 9-5..

    5 timmar med allt som krävs?? från det bilen rullar in i garaget????
    Tviveltåget åkte precis förbi o det var fullsatt.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. Rassel
    Av malm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 21:50
  2. Rassel :(
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 02:00
  3. rassel, rassel....
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 12:26
  4. Rassel i motorn 93 2,0t
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •