Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Efter lite gamla missöden med skivbromsar bak har jag tagit för vana att stanna bilen med hjälp av handbromsen då och då så kolvar m.m. i bakoken får röra sig lite. På Saaben har jag upptäckt att det smäller till rätt ordentligt i bakvagnen om jag gör det, åker man inte så fort påminner ljudet om ett par backar som fastnat mot skivorna dagen efter en tvätt, lite fortare så är det nästan obehagligt.

    Är det normalt att backarna bak har så stort spel plus ev. antiskrikgummibeläggning att det blir sådana smällar när man drar i handbromsen (får vänta ett tag innan det smäller igen om man upprepar handbromsbromsningen)? Bilen har bara rullat 50mil, så det borde ju inte vara någon bussning.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    är det inte bättre att använda de olika systemen som det är tänkt? Dvs pedalen i mitten aktiverar bromsarna när du kör och spaken handbromsen när du står still. Använder du det som tänkt så motioneras det alldeles tillräckligt, de som oftast har problem med just handbromsen är såna som typ aldrig använder den.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Är du säker på att det smäller i framvagnen?

    På min får jag ganska rejäla smällar/hugg om bilen rullar när jag drar i handbromsen men då i bakvagnen... Den är ju designad för att dras åt när bilen står still dock.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Efter lite gamla missöden med skivbromsar bak har jag tagit för vana att stanna bilen med hjälp av handbromsen då och då så kolvar m.m. i bakoken får röra sig lite. På Saaben har jag upptäckt att det smäller till rätt ordentligt i bakvagnen om jag gör det, åker man inte så fort påminner ljudet om ett par backar som fastnat mot skivorna dagen efter en tvätt, lite fortare så är det nästan obehagligt.

    Är det normalt att backarna bak har så stort spel plus ev. antiskrikgummibeläggning att det blir sådana smällar när man drar i handbromsen (får vänta ett tag innan det smäller igen om man upprepar handbromsbromsningen)? Bilen har bara rullat 50mil, så det borde ju inte vara någon bussning.
    Visst låter det obehagligt, har observerat det själv, har skapat mig en egen teori om att det är backarna som slår mot sina fästen i o med att dom vill greppa tag om skivan när den roterar vilket resulterar i ett snabbt rörelsemoment innan dom tar stopp mot fästet samt börjar slira mot den "trumman" på insidan av bromsskivan!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Är du säker på att det smäller i framvagnen?
    vi pratar bakvagn iallafall vad trådskaparen nämde


    mvh /j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Är du säker på att det smäller i framvagnen?
    vi pratar bakvagn iallafall vad trådskaparen nämde


    mvh /j
    Jag hade fel ögon med mig, självklart står det ju BAKvagn enligt TS.
    Mitt fel.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    är det inte bättre att använda de olika systemen som det är tänkt? Dvs pedalen i mitten aktiverar bromsarna när du kör och spaken handbromsen när du står still. Använder du det som tänkt så motioneras det alldeles tillräckligt, de som oftast har problem med just handbromsen är såna som typ aldrig använder den.
    Min högst personliga uppfattning är att kolvar, belägg mm behöver röra sig i bromsarna för att det inte skall bli problem och fastna. Har fått för mig att det inte räcker med att dra åt handbromsen heller och med pedalen i mitten rör sig knappt bakbromsarna om du inte kör som en biltjuv. Har sett så många bilar med skivor bak som är helt sönderrostade och själv blivit tvungen att byta pga kärvande ok. Om det beror på för lite rörelse eller helt enkelt trasiga/läckande damasker låter jag vara osagt dock. Har fått för mig att det verkar hålla bättre om man ser till att bromsa hårt (känner du ABSen slå in tryck lite till, bak finns mer friktion att hämta) och använda handbromsen emellanåt. Tänker inte köra Saaben på det viset dock, så det blir till att bromsa med handbromsen ibland för att se till att bakbromsarna får jobba lite också.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    är det inte bättre att använda de olika systemen som det är tänkt? Dvs pedalen i mitten aktiverar bromsarna när du kör och spaken handbromsen när du står still. Använder du det som tänkt så motioneras det alldeles tillräckligt, de som oftast har problem med just handbromsen är såna som typ aldrig använder den.
    Min högst personliga uppfattning är att kolvar, belägg mm behöver röra sig i bromsarna för att det inte skall bli problem och fastna. Har fått för mig att det inte räcker med att dra åt handbromsen heller och med pedalen i mitten rör sig knappt bakbromsarna om du inte kör som en biltjuv. Har sett så många bilar med skivor bak som är helt sönderrostade och själv blivit tvungen att byta pga kärvande ok. Om det beror på för lite rörelse eller helt enkelt trasiga/läckande damasker låter jag vara osagt dock. Har fått för mig att det verkar hålla bättre om man ser till att bromsa hårt (känner du ABSen slå in tryck lite till, bak finns mer friktion att hämta) och använda handbromsen emellanåt. Tänker inte köra Saaben på det viset dock, så det blir till att bromsa med handbromsen ibland för att se till att bakbromsarna får jobba lite också.

    Men vänta lite här nu. Rätta mig någon om jag har fel (igen) men bromsbackarna till handbromsen har ingenting med bromsoken i bak att göra?
    Vad pratar vi om för bil?
    På 9-5 är ju konstruktionen som så att handbromsbackarna sitter i "trumman" (skivans centrum) och klämmer utåt, precis som en gammal trumbroms.
    Färdbromsen (pedal) påverkar oken och i sin tur beläggen som klämmer om skivans "utsida".
    Att motionera dina bromsok med att dra handbromsen under färd blir väldigt märklig i så fall...

    Vill du motionera handbromsen, se till att alltid dra i den när du parkerar.
    Vill du motionera färdbromsen, se till att göra lite hårdare inbromsningar med pedalen någon gång ibland för att på så sätt rensa skivor och trycka ut kolvarna i oken rejält.


    För... Visst är det väl så denna funktion är?
    Senast jag renoverade bromsar var på min Opel Omega -96 och då såg det ut på detta vis.
    Ska dock plocka mina egna skivor, belägg och ok inom en månad...


    Mvh Johan

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    För... Visst är det väl så denna funktion är?
    Jodå.
    Till skillnad från en Saab 9000, Audi 100 mfl andra där en mekanisk anordning påverkar skivbromsklossarna.
    På Saab 9000 fungerar det åtminstone till skillnad från Audis urusla kosntruktion dör det läcker in saltvatten genom axeltätningarna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    För... Visst är det väl så denna funktion är?
    Jodå.
    Till skillnad från en Saab 9000, Audi 100 mfl andra där en mekanisk anordning påverkar skivbromsklossarna.
    På Saab 9000 fungerar det åtminstone till skillnad från Audis urusla kosntruktion dör det läcker in saltvatten genom axeltätningarna.

    Tack LM! Var tvärsäker på min sak när jag började skriva men blev mer och mer osäker ju längre jag skrev. Hade för mig att konstruktionen var snarlik min gamla Omega jag hade. Där ser man, tack för den bekräftelsen.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Jamen jisses vad man får för sig dumheter, var så helt säker på att handbromsen går på samma belägg som färdbromsen, som gamla bilen gör.

    Jaja, då skall jag ge sjutton i spaken och trycka mer på pedalen istället då.

    dags att ta semester och lägga sig och sova känns det som.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Smällande bakvagn pga bromsbackar?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Jamen jisses vad man får för sig dumheter, var så helt säker på att handbromsen går på samma belägg som färdbromsen, som gamla bilen gör.

    Jaja, då skall jag ge sjutton i spaken och trycka mer på pedalen istället då.

    dags att ta semester och lägga sig och sova känns det som.

    Så kan det gå, själv tog det mig en bra stund att komma på hur det funkade nu när jag läste din tråd.
    Så, dra inte i handbromsen under färd, gör det när du parkerar istället.

    Trevlig semester!
    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. är det svårt att byta bromsbackar på en 9-3a
    Av turbo_alex86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 19:30
  2. Smällande ljud ng900
    Av jonne_M3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 19:48
  3. Smällande ljud vid belastning!
    Av Witting i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •