Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ersätta elantenn med annat i og9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170

    Ersätta elantenn med annat i og9-3

    Om man vill byta ut elantennen med något annat, vad finns det för alternativ på en og9-3?

    Byta till Viggen-antenn eller finns det något annat inbyggt så man kan skippa elantennen och täppa till hålet? Behöver man dra nåt i taket om vill att radion ska få signal från takantenn?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Mölltorp
    Inlägg
    33

    Re: Ersätta elantenn med annat i og9-3

    tja! jag har hört av en kompis att man kan lägga antennen inne i själva stolpen ibak, vet inte om det funkar men hans radio spelar bra även på rix fm som brukar vara svårt att få in där han bor.
    Saabs don't drive fast, they fly low
    SAAB 9³ Vector 2.0T Biopower -08
    SAAB 900 T16 Aero -86

  3. #3

    Re: Ersätta elantenn med annat i og9-3

    Jag har min på taket, bytte ut orginal hajfena mot en som har fm motagare i, dock ej lika bra mottagning som orginal men det funkar.

    Mottagningen beror även på vad du har för radio, med min saab orginal radio var det kass och med en Kenwood blev det betydligt mycke bättre.
    Finns även antenner som man kan sätta i bakrutan som du sa, men jag har ingen aning om det är bättre än att ha den på taket eller om den är lika bra som orginal antenn.

    Om du vill ha den på taket måste du byta ut den mot en som har radiomottagare som finns på Speedparts. Sen drar du upp orginal antenn på taket via dörrstolpen på samma sida. En sak man bör veta är att antennen man köper från Spedparts har han-kontakt och orginal antennkabeln är också har han-kontakt så där får man ha en skarv med 2 hon-kontakter.
    Plugg till hålet finns också på Speedparts.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    170

    Re: Ersätta elantenn med annat i og9-3

    Tack så mycket för svaren. Jag får se hur jag gör. Många idéer men alldeles för lite tid tyvärr.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 187
    Medlem#
    4714

    Re: Ersätta elantenn med annat i og9-3

    Jag körde med takantenn som liknade den på viggen och det fungerade utmärkt, tror jag köpte den på biltema...

    Plugg till antennhålet finns på saab...

  6. #6

    Re: Ersätta elantenn med annat i og9-3

    Någon som testat med Viggenantennen från Speedparts? ha kopplat hankontakten till den gamla elantennen som ha en Hankontakt också med en 2 hon skarv men funkar inte :S

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163

    Re: Ersätta elantenn med annat i og9-3

    Jag hade oxå lite tid ( = lat) när elantennen gick sönder på min förra bil...
    Jag köpte en "vanlig" antenn och la i kofångaren bak och satte fast den med ett par buntband om jag inte minns fel.
    Det finns en genomförning i form av gummiplugg under elantennen.
    På elantennen sitter det en hane och kabeln som kommer från stereon är en hona... Lätt som en plätt !
    Dock orkade jag inte ta bort elantennen så den fick sitta kvar, bara att dra ur kabeln så den inte får en "åk-upp-signal"
    när man sätter på stereon (skönt att slippa hackandet).
    Blev faktiskt BÄTTRE mottagning med en vanlig jämfört med elantennen.

    Uppskattar "jobbet" till max 20 min !

  8. #8

    Re: Ersätta elantenn med annat i og9-3

    om De är en hona på stereon är de inte bättre att dra den till stereon direkt? fan inte sugen på riva taket igen, Hon skarvarna är de ngn speciell modell av hon kontakt jag måste köpa ?? köpte en från mekonomen men den verka ju inte funka eftersom jag inte få in ngn mottagning

    MVH

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ersätta airbag med motstånd 9000
    Av linn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •