Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Halloj.

    Tänkte höra med er 9-5 Aero ägare hur mkt era bilar drar osv?

    Jag har en steg3 trimmad 9-5 Aero 2002 med Mackan's program som ska ge ca 300hk/450Nm med E85 i tanken, lite mindre med BF98.

    Kan någon nämna på ett ungefär hur mkt en sådan borde dra både i stads- samt motorvägskörning?

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Citat Ursprungligen postat av tiger8080
    Halloj.

    Tänkte höra med er 9-5 Aero ägare hur mkt era bilar drar osv?

    Jag har en steg3 trimmad 9-5 Aero 2002 med Mackan's program som ska ge ca 300hk/450Nm med E85 i tanken, lite mindre med BF98.

    Kan någon nämna på ett ungefär hur mkt en sådan borde dra både i stadskörning samt motorvägskörning?

    Mvh
    Hur långt är ett snöre?

    Skämt å sido, det är sjukt svårt att säga men snitt förbrukning brukar ligga runt 1.1l/mil nu på sommaren när jag har räknat ut det vid pumpen för en hel tank.
    Glöm inte att däck, däcktryck, vind och en massa annat påverkar förbrukningen.

    Motorväg 110km/h enligt SID: 0,75-0,80. Skulle tro att det är 0,90 i verkligheten då den inte verkar stämma vid förbrukning under 1l/mil.

    Stadskörning enligt SID: 1,25-1,45l/mil. Stämmer mycket bättre enligt SIDen då jag har kört hela tankar inne i stan.

    Vad drar din?

    Snygg logga BTW

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Citat Ursprungligen postat av tiger8080
    Halloj.

    Tänkte höra med er 9-5 Aero ägare hur mkt era bilar drar osv?

    Jag har en steg3 trimmad 9-5 Aero 2002 med Mackan's program som ska ge ca 300hk/450Nm med E85 i tanken, lite mindre med BF98.

    Kan någon nämna på ett ungefär hur mkt en sådan borde dra både i stadskörning samt motorvägskörning?

    Mvh
    Hur långt är ett snöre?

    Skämt å sido, det är sjukt svårt att säga men snitt förbrukning brukar ligga runt 1.1l/mil nu på sommaren när jag har räknat ut det vid pumpen för en hel tank.
    Glöm inte att däck, däcktryck, vind och en massa annat påverkar förbrukningen.

    Motorväg 110km/h enligt SID: 0,75-0,80. Skulle tro att det är 0,90 i verkligheten då den inte verkar stämma vid förbrukning under 1l/mil.

    Stadskörning enligt SID: 1,25-1,45l/mil. Stämmer mycket bättre enligt SIDen då jag har kört hela tankar inne i stan.

    Vad drar din?

    Snygg logga BTW
    Med E85 i tanken:

    Motorvägkörning 110km/h drar den ca 1,2l/mil, med Eco mode på så drar den ca 1,0l/mil.

    Stadskörning drar den ca 1,4l/mil.

    Med fulltank körde jag ca 70 mil (110km/h) med E85 i tanken och Eco mode på, då lyste lampan och strax efter det tankade jag igen ca 70 liter.

    Med BF98 i tanken:


    Motorvägkörning 110km/h drar den ca 0,85l/mil.

    Stadskörning drar den ca 1,0-1,1l/mil.

    Med fulltank körde jag ca 85 mil (110km/h) med BF98i tanken, då lyste lampan och strax efter det tankade jag igen ca 72 liter.


    Verkar mina siffor rimliga? Jag har nog räknat rätt enligt mig

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Låter väl rimligt, Har precis själv kört upp en hel tank E85, tankade dock inte fullt så kan inte räkna på det. Men tripmätaren stod på 60mil när jag tankade och då var mätaren i botten. Lite blandadkörning men mest landsväg.. Blir ju nånstans runt 1,1-1,2

    Min Sid säger runt 1,4. Men den är väl inte helt överens med dom nya spridarna misstänker jag.

    Men som sagt att tanka för 9,34kr / L känns ju bättre. Sen om det går på ungefär jämt ut. Har inte orkat räkna på det
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Gäller bilen i signaturen nedan. Original, förutom dieselsnok och 3"dp.
    Rullar på 225/45-17. BF98 i tanken.

    Blandad körning litern lite drygt, bor i Västerås så en del stadskörning. Men gasar en del. Långkörning är "rekordet" hittills 0,73/mil (dubbdäck). Då går det lite över tillåtet när det är 90/110 annars hålls det inom lagligt.
    Med sommardäck så under 0,8 med inspirerade omkörningar o lite högre tempo på motorväg.

    Tycker inte det är svårt att få bilen att gå snålt på långkörning med tanke på storlek o vikt. Men stadstrafik då drar den mera. Skall man köra snålt i stan då skall man köra en Smart el lik.

    Allt mätt vid pumpen mellan tankningar, bara jag i bilen med en del packning.
    Nollställer man SIDen när man tankar och sedan gör en långkörning så är den nära sanningen när man tankar upp igen. Iaf på min bil.

    Lite off topic men har lyckats få i 77,52 liter i tanken vid ett tillfälle.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Gäller bilen i signaturen nedan. Original, förutom dieselsnok och 3"dp.
    Rullar på 225/45-17. BF98 i tanken.

    Blandad körning litern lite drygt, bor i Västerås så en del stadskörning. Men gasar en del. Långkörning är "rekordet" hittills 0,73/mil (dubbdäck). Då går det lite över tillåtet när det är 90/110 annars hålls det inom lagligt.
    Med sommardäck så under 0,8 med inspirerade omkörningar o lite högre tempo på motorväg.

    Tycker inte det är svårt att få bilen att gå snålt på långkörning med tanke på storlek o vikt. Men stadstrafik då drar den mera. Skall man köra snålt i stan då skall man köra en Smart el lik.

    Allt mätt vid pumpen mellan tankningar, bara jag i bilen med en del packning.
    Nollställer man SIDen när man tankar och sedan gör en långkörning så är den nära sanningen när man tankar upp igen. Iaf på min bil.

    Lite off topic men har lyckats få i 77,52 liter i tanken vid ett tillfälle.

    //B

    0,8 med inspirerade omkörningar o lite högre tempo på motorväg med dig i bilen och en del packning?? Låter för bra för att vara sant!

    Jag menar du drar ju på när du kör om, samt säger du att du ligger lite över 110 med en del packning.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Vilka låga förbrukningar ni har, är det med manuell låda?

    Själv kommer man dryga 40 mil på en tank e85 blandad körning, Aero automat steg 3+.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Jag har Automat. Ligger mellan 1.1-1.6 blandad.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    27

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    0,95 enligt sid blandad körning bf98 235/35/19 steg 3 + kobra från abbot och helalu ic från streetgear

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Måste kasta mig in i denna tråd.

    Jag brukar åka tills lampan lyser och sedan ca 4-8 mil till för att sedan endast få i ca 60-65L

    Hur fan är detta möjligt?

    Rymmer inte tanken 75L ????

    Vad ligger reserven på egentligen?

    2002 aero kombi automat

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    70L tank har du på Aero.
    75L är det på 2.0t och om det var 2.3t

    Vet ej varför?


    Står i världens minst lästa bok. Jag har problem åt andra hållet och brukar få i runt 72l istället. Börjar ju fundera på om det är glädjemätare på vissa av bensinpumparna. Snurrar kanske mer än man får i bilen
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Citat Ursprungligen postat av tiger8080
    0,8 med inspirerade omkörningar o lite högre tempo på motorväg med dig i bilen och en del packning?? Låter för bra för att vara sant!

    Jag menar du drar ju på när du kör om, samt säger du att du ligger lite över 110 med en del packning.
    Lite förklaring. Är själv i bilen och har packning för en person, rätt däcktryck mm. Förbrukningen är mätt mellan Västerås och Karlskrona (50 mil), det är 110 väg mellan Norrköping och Mjölby. Resten är 90 väg då ligger jag som oftast på 105 och glider. Men behövs det köras om så gör jag det. Skall snart köra ned igen och skall då göra en koll på förbrukningen.

    Hur mkt folk/packning har ni i bilarna när ni har långkörning? För det spelar roll helt klart på förbrukningen.

    Har kvitto på att jag fick i 77,52 liter vid en tankning, hade då bränsle kvar till drygt 20 km enl siden. Längst till vänster på bilden visar mängd bränsle.


    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av tiger8080
    0,8 med inspirerade omkörningar o lite högre tempo på motorväg med dig i bilen och en del packning?? Låter för bra för att vara sant!

    Jag menar du drar ju på när du kör om, samt säger du att du ligger lite över 110 med en del packning.
    Lite förklaring. Är själv i bilen och har packning för en person, rätt däcktryck mm. Förbrukningen är mätt mellan Västerås och Karlskrona (50 mil), det är 110 väg mellan Norrköping och Mjölby. Resten är 90 väg då ligger jag som oftast på 105 och glider. Men behövs det köras om så gör jag det. Skall snart köra ned igen och skall då göra en koll på förbrukningen.

    Hur mkt folk/packning har ni i bilarna när ni har långkörning? För det spelar roll helt klart på förbrukningen.

    //B

    Jo självklart spelar det roll
    Men inte så mkt att bilen ska dra 0,2l/mil mindre, jag åker också själv för det mesta med min jobbdator och en väska

    Jag har 225/40/18" däck/fälgar vilket gör att bilen dricker mer.

    Mvh

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Citat Ursprungligen postat av tiger8080
    Jo självklart spelar det roll
    Men inte så mkt att bilen ska dra 0,2l/mil mindre, jag åker också själv för det mesta med min jobbdator och en väska
    Jag har 225/40/18" däck/fälgar vilket gör att bilen dricker mer.
    Mvh
    Sedan är min bil original när det kommer till s/w, din är ju inte det.
    Det kan nog spela in en del. När min drog 0.73 på långkörning med dubbdäck då var bilen 100% original. Dieselsnok och 3" dp monterades i mars/juni. Sedan är motorerna individer i sig vissa är snålare, några går galet bra medan andra går normalt. (vilken kategori jag har vet jag ej då jag inte jämfört med andra aerosar)

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Skillnaden om man har A/C kompressorn i off-läge kan vara stor, uppemot 1 liter / 10 mil enligt tidigare erfarenheter
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Jag var i tyskland igår och handlade öl!
    Vi var två grabbar i bilen 90 och 85 kg.
    Handlade ca 35 flak öl, 15 liter sprit och en del vin.
    Körde lagligt, en del kökörning, lite mer kö vid färjorna.
    Snacka om att jag blev förvånad när jag tankade när jag kom hem.
    0,78 litern hade den dragit, var inte detta bra?

    Bilen 9-5 Aero kombi -03 automat.

    MVH
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Min Aero(såld med saknad) 02 Automat, org. 17", Lite sänkt o alltid runt 3,0 i däcken drog snitt till jobbet 1,05. Mitt rekord Väsby-Trosa 4 pers, hund o lite packning 0,55. Fast jag försökte köra lite snålt den resan. Annars ca 0,7 med normalkörning. Drog en 99;a på släp 34 mil. Sög i sig 1,1 den resan.

    Väldigt ojämna förbrukningssiffror. Men trimmade manuella upp till typ steg 2 är oftast snålare vid normalkörning, vad jag märkt. Automaterna är inte lika tacksamma gällande förbrukningen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: 9-5 Aero "bränsleförbrukning"

    Min 9-5a, E85- program å aero-snurra, går på ca 1.06l/mil blandad körning, om man tar de lugnt då vill säga

    Efter en Tysklandstripp, runt 100mil, hälften av de med 40flak i bak, 120km/h på motorväg (gps-fart), så vart förbrukningen 0.96l/mil på E85, rätt lagom
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

Liknande ämnen

  1. S: Fina Saaboriginal 17" "aero"
    Av Bullit i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 13:29
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •