Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Octavia RS diesel?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Octavia RS diesel?

    Har förstått det som att den nu nya modellen av skoda octavia rs diesel är en sk common rail diesel och inte det gamla pump duse eller vad det heter...

    RS diesel med DSG låda borde vara ganska exakt samma bil som (motor och låda) som passat TDI 170...

    Någon som kört dessa motorer med DSG lådan (eller utan) och har en uppfattning om huruvida det är en bra bil eller inte?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Octavia RS diesel?

    Men säljs den kombinationen av motor och låda numera då?

    Enligt denna artikel som förvisso är 3 år gamal erbjuds det inte: http://www.teknikensvarld.se/provkorn..._tdi/index.xml

    Citat Ursprungligen postat av TV
    Octavia RS TDI skulle passa bättre med en automatlåda än med den sexväxlade manuella som är standard, eller ännu bättre en manuell låda med automatkoppling á la DSG. Volkswagen har den lösningen på hyllan och erbjuder just DSG till Passat med denna motorn. Varför inte i Skoda?
    Edit: Saker har hänt på 3 år märker jag: http://www.skoda.se/byggdinskoda/sum...p?modelid=8439
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Octavia RS diesel?

    Jag kör inte diesel utan bensin, TFSI, men jag är nöjd med min bil. Det enda som känns lågpris är att inredningen gnisslar lite på ojämn väg, och att den är bullrig, framför allt med dubbdäck.
    Absolut inte världens bästa bil, men helt klart ett av de mest prisvärda köpen som finns på marknaden. En VW eller Audi är kanske en aning bättre ihop skruvade, men jag tycker inte det är värt merkostnaden.

    RS diesel har Common Rail ja. Med antingen DSG eller vanlig manuell. Bensin modellen kommer med DSG fr.o.m. i höst.

    En provkörning av RS Diesel:
    http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

    Två Skoda forum där du kan hitta mer information:
    http://www.skodaklubben.com/forum/index.asp
    http://www.rsklubben.se/

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Octavia RS diesel?

    Jo den finns ju med automatare nu, den nya octavian ska ju vara avsevärt bättre vad gäller vägljud m.m har jag läst.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Octavia RS diesel?

    Hur är det med tillförlitligheten hos DSG-lådan?
    Hörde om en "bekant till en bekant" som råkade ut för haveri före 10' mil, dock tror jag det var en Passat men det är väl exakt samma låda?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Octavia RS diesel?

    Ja det ska väl vara samma låda... Den är ju riktigt trevlig och vad jag har hört är tillförlitligheten rätt hög, den ska vara specad för 380hk och 450nm när det gäller bensin, sen vet jag inte om det finns klenare varianter, men siffrorna ovan läste jag från en intervju i en motortidning.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Octavia RS diesel?

    Skall nog förtydliga mig så gott det går: Det var inte fråga om mekaniskt haveri i själva lådan utan något med kopplingsfunktionen eller styrningen till denna som falerade. Det resulterade i alla fall i att bilen behövde bärgas till verkstad men det kan ju i och för sig hända vilken bilmodell som helst.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Octavia RS diesel?

    Blev påbackad av en nyare passat med haverad DSG låda i vintras, så mer än en bil har det inträffat på iallafall...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Octavia RS diesel?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Blev påbackad av en nyare passat med haverad DSG låda i vintras, så mer än en bil har det inträffat på iallafall...
    Såvida det inte var samma bil jag talar om.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Octavia RS diesel?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Blev påbackad av en nyare passat med haverad DSG låda i vintras, så mer än en bil har det inträffat på iallafall...
    Såvida det inte var samma bil jag talar om.
    Så kan det vara, men jag satt mest när ägaren hoppade ur bilen totalt ursinnig och började
    Hoppas han har lugnat ned sig nu...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700

    Re: Octavia RS diesel?

    Har varit endel strul med dsg lådorna mest är det väl dubbelmasse svänghjul som bytts. men även en hel del strul med mekatroniken och kopplingen i lådan.

    Är inga billiga grejer att byta om man inte har garanti/maskinskada.

    Annars är det trevliga lådor.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

Liknande ämnen

  1. 9-5 diesel vs v70 diesel
    Av XGranis i forum Allmänt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 23:42
  2. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  3. Diesel
    Av Thure$$ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •