Kör man mycket bana eller annan tävling mm så skruvar man "jämt"Ursprungligen postat av NickeBagarn
Kör man mycket bana eller annan tävling mm så skruvar man "jämt"Ursprungligen postat av NickeBagarn
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hej
Lossa bultarna i framkant och låt stötdämparna sitta kvar släpp ner den försiktigt tills det går att ta ur bussningarna, inga probs alls att göra så.
Mvh Dunken
Projekt Secret ..
Låter kalas! Det var så jag hoppades man kunde göra. Hur var det att få ut dom gamla bussningarna då?Ursprungligen postat av Dunken
Inga probs men då använde vi Saabverkstadens verktyg, ser ute lite som verktyget till 9000 motorfäste.. http://www.speedparts.se/images/prod/mont/85,7575t.jpg
Men dom är lättare att få ur än dom i bärarmarna iaf, så det ska nog gå bra.
Häls Dunken
Projekt Secret ..
Okej, får väl ge mig på det där då ändå efter allt grupptryck...
Har kikat lite snabbt när jag var under sist bara. Ser lite småbökigt ut att komma dit och få grepp med en avdragare, så får väl kanske bli det svettiga sättet med såg och dorn istället. Hoppas bara inte muttern till den genomgående bulten är homogen med fästet i karossen
Sitter ju lite halvtaskigt till för rostangrepp.
Lyckades hitta ett par bromsokshållare fram från en 9-5 Aero '99 idag .
Så då e det bara till att beställa skivor till fram så sitter det 308+300mm bromsar runt om . Blir nog kanon!
Tänkte lacka oken och hållarna svarta, men är lite osäker på värmeutvecklingen. Någon som vet vart det säljs blanksvart värmetålig färg? Värmetålig klarlack vore grymt om det fanns med!
Motip har jag köpte värmebeständig färg svart och klarlack så blir att prova det i veckanUrsprungligen postat av NickeBagarn
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Fint! Vart fick du tag i det nånstans?Ursprungligen postat av xpca
Lokalhandlare, finns garanterat på en massa ställen. tror det var denna LÄNK har inte brukarna härUrsprungligen postat av NickeBagarn
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Fint, dom hade ju en del. Säker på att värmefärgen är blanksvart? Sen bör väl även klarlacken vara värmetålig eller?Ursprungligen postat av xpca
Om det är blanksvart vågar jag inte svara på hittar inget om det på burken, kollade bara en snabbis.. även klarlacken jag köpte ska vara värmetålig enligt burken. Men har inte provat nåt ännu väntar på dom nya oken Annars finns det väl vanlig bromsok färg att köpa?Ursprungligen postat av NickeBagarn
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Har du fått tag på ok?Ursprungligen postat av xpca
Jo finns ju speciell bromsoksfärg, men den kostar ju skjortan och halva kalsongbenet! Står att det bara räcker till 4 ok dessutom, och jag tänkte ju lacka även hållarna och den biten så kan vara bra att ha lite extra. Kanske räcker trots allt, men bättre o vara på den säkra sidan.
Inte funderat på hammarlack?
Det tål inte värme så bra. Mina ok är iofs lackade röda med Hammarlack för tillfället, men dels blir kulören inte riktigt bra, gäller både röd och svart Hammarlack, och sen tål det bara värme till en viss gräns. Över den gränsen kan färgen "explodera" och man kan få färg i fälgarna och hjulhusen med lite otur.Ursprungligen postat av Marxus
Så tänkte va lite förutseende för framtida banåk etc och måla med värmebeständig dirket istället. Ska ju ändå ha ner oken så då kan jag passa på att måla "på riktigt".
Jo ett par lite större När jag målade mina med bromsokfärg fick jag mkt färg över kanske tog för lite färg, men kändes som det räckte och blev över till många okUrsprungligen postat av NickeBagarn
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Att färgen kunde "explodera" visste jag inte, var dag lär man sig något nytt Hojta gärna till om du hittar någon bra färg för ändamålet.Ursprungligen postat av NickeBagarn
Vart lugnt med meckandet ett tag men idag har jag med hjälp av far min bytt AC-kompressor. Den har varit skuren ända sen jag köpte bilen för ca 1 år sen men först nu fick man tummen ur och skruva dit den nya .
Har suttit en kortare drivrem på, men igår när jag körde börja den låta illa och mkt riktigt var den skavd på ett ställe och började fläta upp sig. Tror det kan ha varit pga att jag kört utan innerskärmen som täcker vevaxelns remskiva ett tag sen jag monterade bussningarna.
Brand New
Var lite småbökigt att få dit skiten kan jag i ärlighetens namn säga. Var inte säker på hur det såg ut och hur slangarna satt fast uppe på så demonterade servopumpen för att komma åt bättre. Ryckte även slangen från vattenpumpen för att komma åt. Fick till slut ut skiten genom hjulhuset efter att ha ryckt bort hjulet, innerskärmen och resonanslådan till luftburken. Blir nog till att bikta sig på söndag för det svors en del
Rivit halva bilen
På plats med ny rem
Någon som har en illustration över hur drivremen ska sitta på og9-3? Har bara ng900s Verkstadshandbok och där e det ett extra överföringshjul mellan servopumpen och hjulet närmast torpedväggen. Remmen verkar sitta som den ska nu, men tänkte bara dubbelkolla.
Imorrn blir det nog montering utav Viggenvingen. Går det att få tag i nån borrmall eller något?
Hittar du nån mall ska skicka gärna vidare!Ursprungligen postat av NickeBagarn
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Hehe ska bli! Är rädd för att det nog blir gamla hederliga ögonmåttet man får ta till.Ursprungligen postat av xpca
http://speedparts.se/kat/parts/images_3/rem_9-3_ill.gifUrsprungligen postat av NickeBagarn
Från http://speedparts.se/shop/prod/res_moto ... _9-3.shtml
SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
Garaget
Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare