Hardcore
Hardcore
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Haha fick fakturan på domkraften idag...
En liten detalj - På Swedols hemsida var kampanjpriset angett exklusive moms...så den blev visst lite dyrare
Landade på 3599:- istället. Tur man fyllde år precis och fick ett tillskott
Men nu har man iaf en domkraft som förhoppningsvis håller en livstid!
Blev inget banåka idag, vädret såg risigt ut, så dagen ägnades åt återställning inför besiktning istället. Ur med racestolar och båge, och i med originalstolar och baksäte.
IMG_0242_1.jpg IMG_0243.jpg IMG_0244.jpg IMG_0245.jpg
Nu väntar bara besiktningen sen blir det avställning.
Säsongen kan sammanfattas som väldigt lyckad. Faktiskt nog den mest lyckade med den här bilen hittills. Har varit med på alla bankörning med STCS förutom Knutstorp som e för långt bort. Utöver det har jag även varit på ett gäng andra körningar på Sviestad med LMS. Om jag räknat rätt har det blivit 8st bandagar och totalt ca 200-240 varv bana. Ihopräknat ungefär 50-60 mil på banan. Så mycket har jag aldrig kört nån säsong förut, väldigt kul!
Utöver det har bilen fungerar väldigt bra också utan nåt direkt strul! Och med dom uppgraderingar som gjorts går äntligen bilen som den ska. Hästarna hemma, ingen slirande koppling.
Det som gjorts på bilen den här säsongen:
- Bytt växellåda, i med Quaifeade igen.
- 6-pucks sinterlamell och Viggenplatta
- Alla motorfästen nya GS
- ARB25 bak och 28mm krängare fram med poly-bussningar
- Delrinbussningar i länkarmarna och i bakvagnen
- Hatchback-brace/fjäderbensstag i bak
- Ny intercooler
- 5punkts-bälten och harness bar monterat
- Byggt coilovers runtom
- BBS Challenge 18" med A048or
- Byggt bromskylning
- Uniball-topplagringar
- Extra oljekylare
- Nya mätare
- Deatschwerks soppapump
- Dekaltrim
En ganska gedigen lista grejer har man hunnit med! Inför nästa säsong får vi se vad som händer. Bromsarna är nog det som står högst på listan. Ev. lär även ett par nya r-däck behövas. Tanken annars är att försöka köra så mycket som möjligt. Är ganska nöjd med konceptet på bilen just nu. Hade varit roligt att börja tävla i t ex Time Attack FWD. Men då krävs bur vilket jag drar mig lite för att bygga.
Väl mött nästa säsong!
DSC_5917.jpg
Väldigt snygga stolar (resten också), de skiljer lite från de som sitter i min 9-3 Aero -00. Sedan gick det utför. Har en 9-3 Aero -05 också, de stolarna har bara tråkigt s k halvläder med sämre kvalité på lädret.
Får alla hästarna följa med på besiktningen?
Och du som tänkte sälja bilen förra hösten...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Nej jag läser in ett "besiktningsprogram" som Fredrik gjort åt mig. Original effekt fast kompatibelt med 19t, 630cc och E85
Försöker alltid minimera alla chanser dom ska få för att klaga på nåt.
Haha ja, så här i efterhand känns det som korkat. Men jag minns hur jävla trött jag var på bilen då! Hade äntligen fått i diff, ordentlig koppling och gjort allt by the book och så slirar kopplingen det första som händer. Men ett sabbatsår gjorde susen för motivationen!
Besiktigad med enda kommentaren att det var lite dåligt mönster på däcken samt att "den e ju så förbannat låg så den gick knappt upp på bromsprovaren!"
Annars inga konstigheter! Han frågade om jag körde bana med den. "Jo det händer väl"
Nu återstår tvätt och att spilla i lite bensin i tanken, sen blir det vinterdvala.
Får se vad som händer under vintern. Jag kikade lite på skoj vad en M3a skulle kosta i försäkring...blev på 31'000kr/år skriven på mig...
...så Saaben lär få vara kvar ett tag till!
Tro inte att det är så billigt att försäkra en Saab. När jag samtalade lite med något försäkringsjämförelseföretag så kollade jag på skoj upp vad min ng900 skulle kosta. Det enda försäkringsbolaget som de fick fram ville ha 86 000:- per år
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Garaget3.jpg
Avställd för vintern! Ses i vår igen
Förhoppningsvis händer en del under vintern, men nu tar jag paus ett tag.
Sweet dreams
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Någon som vet vart man får tag i låsringen till tankarmaturen nånstans?
Vet att jag har beställt på mekonomen en gång. Då var den tillverkad av scantech.
- - - Uppdaterad - - -
Ser att speedparts har den också. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ml?grp=1116142
Nytt år nya tag! Äntligen grövre ankare!
IMG_4327.jpg
XYZ's 6-kolvsok med 330mm.
Vid bara lite känn- och kläm-besiktning verkar det vara bra kvalitet på XYZ grejer.
Lite fler bilder:
IMG_4342.jpg IMG_4337.jpg IMG_4344.jpg
Verkar inte vara några dammtätningar på kolvarna. Så man får nog underhålla lite.
Blir nog rätt mkt bättre kylning med 32mm bredd och dom kylkanalerna
Gedigen adapter verkar det vara med.
Hejsan The Baker..
Är adaptern i aluminium? Ifs släng den och gör en i stål istället..
Har fått sprickor i mina förut så gav upp Alu, samt Simpan19 tappa ett ok på Tierp pga det..
//Dunken
Bara mina 2 cent.
Projekt Secret ..
Minns att du snackade om det så jag tänkte på det! Tror inte det är alu, känns för tungt för det. Det var iaf min spontana reaktion. Ska kika lite noggrannare.
Hört att folk har upplevt att dom i alu flexar oxå vilket knappast lär skapa en bra pedalkänsla
Feta bromsar!
För er andra som ännu inte köpt kan jag rekommendera D2 från Street Performance.
Samma setup som Bagarns men med dammskydd på kolvarna.
Busenkel montering och otroligt bra bett redan som kalla.