Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
med mer effekt kommer man snabbare upp i hastighet. Hade det vart 1 inbromsning från 200 som diskuterades hade det ju varit annorlunda.
antalet inbromsningar är konstant, men tiden bromsarna hinner kylas mellan varje inbromsning borde minska om man har mer effekt. beror såklart på andra faktorer med som hur tidigt man kan trycka på i exit
var mest en reflektion från min sida
Senast redigerat av M.Broberg den 2014-06-05 klockan 19:59.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ingen dum reflection alls!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Har ju mer eller mindre bestämt mig för ett kit med 6-kolvsok osv. Valet nu står lite mellan 330mm eller 356mm. Blir troligtvis 330mm. Billigare skivor och belägg, samt möjlighet till 17" om man vill det sen.
Samt att desto större bromsar man har, alltstras mindre värme. Skivorna har större kylkanaler etc, så jag skulle säga att värmen försvinner bättre.
Höjd effekt kontra bromsningar, där skulle jag nog säga att mycket sitter i huvudet kör man på gamla tekniken vid inbromsning så kan man nog överhetta dessa med.
Har man stora bromsar gäller det att våga hålla stumt till 100m innan böjjen kommer.
Låter som ett klokt val. Dessa skivor är väl 32mm tjocka? Vilket betyder att 330 borde fungera utmärkt går ju inte att jämföra med vanliga std ok/skivor heller då peak är alu och mera fokus på prestanda än massproducerade std ok.
Behåller mina 312mm med xp8 känns lagom med tanke på att d är en gatbil. Förresten.. Blir d någon körning på gatebil nästa helg? Funderar faktiskt lite på d själv.
Som vanligt med den här bilen är det inga vanliga fel som dyker upp. Detta är det senaste mysteriet:
Bytt huvudbromscylinder, luftat runt om. Allt frid och fröjd. Förutom när man sen startar bilen, går att bromsa men håller man kvar trycket sjunker pedalen i golvet...
Vad fan är fel?
Senast redigerat av Bagarn den 2014-06-07 klockan 17:53.
Inte luftat tillräckligt kanske?
Jag har en huvudcylinder liggandes om du kommer till den punkten att du vill testa med ännu en.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Jorå, luftat flera gånger. Ingen luft kvar.
Tack för erbjudandet.
Kan något med bromsservot göra att bromspedalen sjunker med motorn igång? Den är stum med motorn avstängd.
Tänker om det e något med vakuumet eftersom min lambda e lite konstig med.
...jag ångrar mig
Tror jag inbillade mig lite halvt. Efter en andra provrunda och lite övervägande med farsan, kontroll av bromsservo osv så känns faktiskt bromsarna som dom ska nu. Något var helt klart galet med tidigare huvudbromscylinder dock då pedaltrycket var ojämnt och svampigt.
Har även spillt i lite bensin och nu ligger lambdan som den ska, även amul nere på minussidan igen. Dock ville bilen gå bra även när jag starta den först i morse, adapterade om på 84%. Sen hade jag bort batteriet i meckandet. Efteråt adapterade den på 85% igen, men gick då högre på lambdan och amul på +573. Så ev. kan det nog varit nåt jävelskap med etanolen som finns i tanken trots allt.
Dagens meck bestod av:
- Bytt trasig servoslang
- Bytt huvudbromscylinder
- Luftat runtom (2 gånger)
- Kapat bakre sleeves till coilovers. Ingen risk för genomslag nu.
Så bilen är genomgången och klar för Kinnekulle nästa helg. Kvar är att kränga på nya r-däcken på 18" fälgarna. Görs i veckan.
Senast redigerat av Bagarn den 2014-06-07 klockan 21:57.
Kinnekulle var skoj och bilen gick fint! Inga missöden förutom att den ville kasta ur sig lite servoolja. Tror jag fyllt på lite för mkt i behållaren, men ingen fara på taket där. Bromsarna funkar mycket bättre med ny huvudcylinder. Blir inte svampigt längre förrän efter typ 8+ varv, men det är tackvare värmen. Efter dom fått kyla ner sig tar pedalen som den ska igen.
Första vändan hade den tyvärr släppt adaptionen i line upen av någon anledning. Så den missade lite och jag fick hålla igen. Fick dra ut och dra lite landsväg så adapterade den igen. Den släpper adaptionen ibland, jag vet inte vad det kan bero på riktigt?
Tror även framfjädrarna kan vara aningen för hårda eller så är främre krängaren för grov, alternativt kombinationen. Däcken skriker som FAN så fort man svänger och man känner att det vill understyra en del. Trots detta känns bilen BETYDLIGT snabbare än innan nu med coilovers. Det är en vansinnig skillnad. Jag var orolig att fjädrarna skulle vara för hårda, och att det skulle kunna ge "överraskningar". Typ att den helt plötsligt tabbar greppet och börjar understyra eller värre överstyra. Men inga sånna tendenser. Man känner precis vad bilen vill. Gå ner lite i fjäderhårdhet, ev. tillbaka till 24mm krängare och sen annan topplagring för lite mer camber fram kommer nog göra susen
A048orna var förövrigt helt j*vla kanon. Åkte 2.05-2.1 i kalltryck och landade på 2.4 eller strax över varmt. Perfekt slitage, mycket mer jämnt än med trippelåttorna.
IMG_1239.jpg
28-01.jpg
Senast redigerat av Bagarn den 2014-06-15 klockan 21:53.
Kompletterar med film. Som sagt risig vinkel och kvalitet. Man hör hur däcken skriker iaf!
Måste skaffa mig en bättre kamera
https://www.youtube.com/watch?v=hrxm...ature=youtu.be
Uppdaterat första inlägget med lite mer utförlig race-rapport för dom intresserade.
Senast redigerat av Bagarn den 2014-06-15 klockan 21:54.
Sweet!!
Nog skriker däcken allt - hehe
Men det kanske inte bara beror på chassiet?
Ny sorts däck, kanske av den högljudda typen? :-P
Labba lite med däckstryck? Kan vara värt att prova.
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vi får utvärdera och köra som satan innan de tankarna kommer ...vi MÅSTE nöta lite mer Nicklas!
Det finns små detaljer som skiljer våra åt
Kände definitivt att man fått tillbaka suget nu efter lite körning.
Senast redigerat av imported_coupé den 2014-06-15 klockan 23:24.
Kul att se alla framsteg som du gör med bilen, din tråd ger mig en hel del inspiration till mitt eget bygge!
Johan-> Absolut, kan vara en del annat med. Jag märkte dock att gatdäcken även ville skrika lite när jag plågade dom lite på vanlig väg . Så något har förändrats och det bör vara fjädrarna!
Andreas -> Absolut, mer test and tune! Riktigt kul att ha två mer eller mindre likadana bilar att kunna jämföra och dela erfarenheter mellan!
Som sagt, trots att man känner att den vill understyra, så känns bilen totalt sätt mycket snabbare än innan. Det märktes även då jag körde om hela min line-up kö varje runda . Saabarna är ju normalt understyrda, så man kanske får leva med det helt enkelt.
Kul att man kan ge lite boost åt andra!
Senast redigerat av Bagarn den 2014-06-16 klockan 13:27.
Starta en tråd på rejsa med lite frågor. Det verkar som att nya asfalten på Kullen får däcken att skrika något kopiöst även hos flera andra.
Så chassit är nog kanske rätt okej ändå! Mer utvärdering som sagt!
Jag kommer nog ta lite "sommarlov" med skruvandet på bilen fr om nu och starta upp igen i augusti nån gång. Kanske klämmer in någon banträff/konbana under semestern. Men då får den gå som den står nu.
Går nog bara genom bilen lite allmänt. Kontrollera att ingen blivit kalle anka efter hårdkörning, lufta bromsar runt om etc.
Högst upp på önskelistan står fortfarande fetare bromsar. Så vi får se vad budgeten har att erbjuda efter sommarn. Jag har en plan kan man säga