Sidan 60 av 122 FörstaFörsta ... 1050585960616270110 ... SistaSista
Resultat 1 181 till 1 200 av 2429

Ämne: 9-3 Aero|Bagarmobilen - Såld

  1. #1181
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -2st knäckta fälgar :/

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Trist alltså!

    Dom här är nämre dig och verkar ha gott rykte.

    http://www.dione.se/?page_id=420
    Tackar Tompa! Dione har jag varit vid förut så det blir perfa

  2. #1182
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -2st knäckta fälgar :/

    Fy fan va läskigt, skönt att det gick bra ändå.
    Hade ju kunnat slutat riktigt illa med punktering..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #1183
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -2st knäckta fälgar :/

    I helgen har det blivit lite pill och förberedande för vinterförvaring och avställning.

    Har läst in ett nytt program från Fredrik. Han har justerat något så mAir stämmer bättre överens med mReq. Märker ingen skillnad effektmässigt tyvärr. Har sammanställt de vitala värdena i ett excel. Här en jämförelse:


    Tvättade och sen åkte jag förbi Manick för att få min airbaglampa släckt. Motståndet jag använde för att bygla med funkade den här gången! Tack för hjälpen Tommy! Blev även full tank bf98 inför avställning.

    Får bli lite risiga Instagram-bilder i brist på annat:



    Härligt när soppan är billig

  4. #1184
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -2st knäckta fälgar :/

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Fy fan va läskigt, skönt att det gick bra ändå.
    Hade ju kunnat slutat riktigt illa med punktering..
    Jo man får va glad att det "bara" blev som det blev. Hade inte varit så mysigt om t ex lastbilen prickat vedträt och jag fått det i vindrutan...

  5. #1185
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Hej,

    Mreq och Mair ser bra ut nu,konstigt att det inte ger något bättre siffror ?
    Vilken intervall körde du,tair flyger iväg lite väl mycket ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #1186
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    368

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Hur många mil blev det med pärlan i sommar ?.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  7. #1187
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej,

    Mreq och Mair ser bra ut nu,konstigt att det inte ger något bättre siffror ?
    Vilken intervall körde du,tair flyger iväg lite väl mycket ?

    Mvh
    Ja dom följer ju varandra fint nu, men fortfarande är det nåt strul. Körde ca 65-150km/h skulle jag tro.
    Ja tempen skjuter iväg duktigt! Vågar inte tänka på vad den är vid en gasrepa till 200km/h. Om det är ICn eller nåt annat som gör det varmt vågar jag inte svara på.

    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    Hur många mil blev det med pärlan i sommar ?.
    Blev strax under 500mil.

  8. #1188
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Ja dom följer ju varandra fint nu, men fortfarande är det nåt strul. Körde ca 65-150km/h skulle jag tro.
    Ja tempen skjuter iväg duktigt! Vågar inte tänka på vad den är vid en gasrepa till 200km/h. Om det är ICn eller nåt annat som gör det varmt vågar jag inte svara på.

    Framförallt i 20-25 grader utetemp,det kan inte se bra ut det där när du ligger på bana..
    Vad sitter det för ic ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #1189
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Framförallt i 20-25 grader utetemp,det kan inte se bra ut det där när du ligger på bana..
    Vad sitter det för ic ?

    Mvh
    EXD.
    ICn är nog en grej att ta tag i nästa år.

  10. #1190
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Insugstempen på og9-3 är svårt att göra något åt eftersom det är så lite plats för intercoolern. Jag tycker Tair ser acceptabel ut för att vara og9-3 och med det effektuttaget som du ändå har. En enkel koll man kan göra annars är att lossa slangen som går in i intercoolern och kolla om det finns oljerester. Det kan nämligen komma oljedimma från turbo och vevhusventilation som lägger sig i intercoolern och då blir värmeväxlingen betydligt sämre.

    Ser ut som att Fredrik pillat lite med dina boostmappar. Lite mer överslag nu men jag vill ändå kalla det en förbättring eftersom Mair halkade efter innan förändringen
    Lite extra vridmoment på låga och medelhöga varvtal har du fått.

  11. #1191
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Insugstempen på og9-3 är svårt att göra något åt eftersom det är så lite plats för intercoolern. Jag tycker Tair ser acceptabel ut för att vara og9-3 och med det effektuttaget som du ändå har. En enkel koll man kan göra annars är att lossa slangen som går in i intercoolern och kolla om det finns oljerester. Det kan nämligen komma oljedimma från turbo och vevhusventilation som lägger sig i intercoolern och då blir värmeväxlingen betydligt sämre.

    Ser ut som att Fredrik pillat lite med dina boostmappar. Lite mer överslag nu men jag vill ändå kalla det en förbättring eftersom Mair halkade efter innan förändringen
    Lite extra vridmoment på låga och medelhöga varvtal har du fått.
    Trots att kylarean på og9-3 är förhållandevis liten jämfört med typ ng9-3 och og9-5 är den ändå frontmonterad, så tycker man borde få rätt ok kylning ändå. Kommentaren från PA och Fredrik när dom testa i somras var oxå att dom tyckte tempen drog iväg. Tror inte dom säger så bara för att sälja

    Får ta lite nya tag med detta i vår igen. Hade förhoppningen att problemen skulle lösas den här säsongen men det verkar lättare sagt än gjort. Bilen får nog stanna hos Maptun för en ordentlig genomgång. Tror inte man kan skylla all tappad effekt på undermålig IC, nåt annat strular med.

  12. #1192
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    En till grej som händer kanske 1 gång av 10 hände när jag åkte till Manick igår igen.
    När man motorbromsar bottnar lambdan på -2500 istället för att lägga sig på 0. Provade lite olika växlar, 3an, 4an, 5an, ingen skillnad. Blir även att Ca85 sjunker under tiden man motorbromsar, ner mot 400-500. Skulle man motorbromsa tillräckligt länge skulle säkert Ca85 bli 0. Den gjorde så under ca 20 minuter, sen "lossna" det och vid motorbroms la sig lambdan på 0 som den ska igen

    Har även märkt att dom gångerna den beter sig så här verkar den inte kunna låsa något nytt Amul heller. Rpm vid 120km/h ca går den väl över på open loop eller nåt, så då kan den väl inte låsa ändå men verkar inte spela nån roll vilken hastighet man har. I söndags märkte jag att den helst plötsligt lockat ett nytt amul, då prova jag motorbromsa och då var det som vanligt igen.

    Känns som att det är nåt jävla kalle anka med spridarna som inte stänger på motorbroms?

  13. #1193
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Läckande spridare?

  14. #1194
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Läckande spridare?
    Tanken har slagit mig med. Strulande spridare är nåt som skulle förklara många av mina problem. Jobbigt att köpa en uppsättning bara för att testa bara.

    Fredrik hade ingen förklaring till beteendet på lambdan.

  15. #1195
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Idag fick Saaben komma ut och lufta lite



    Slog igång som en moraklocka, men vad kan man vänta sig? Det är ju en Saab

    Lite oklara planer för 2013. Först ska jag rikta dom två fälgarna som blev knäckta precis innan avställning förra året. Sen är väl målet (som förra året) att hitta alla hästar. Har väl riktat in mig lite halvt på att Maptun får ta bilen tills problemen är lösta.

    Efter det får vi se. Önskelistan är lång, men motivationen tryter lite nu. Iaf vintertid. Koppling och diff ligger hemma sen innan. Har även börjat sukta efter nya dämpare och fjädrar. En sitta-still stol ska nog även få hitta ner på passagerarplatsen.

  16. #1196
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    283

    9-3 Aero|Bagarmobilen -2013?

    Riktigt vacker bil du har!

  17. #1197
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    9-3 Aero|Bagarmobilen -2013?

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Riktigt vacker bil du har!
    Tackar för det!
    Man fick tillbaka suget lite när man slog igång den igår.

  18. #1198
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    En till grej som händer kanske 1 gång av 10 hände när jag åkte till Manick igår igen.
    När man motorbromsar bottnar lambdan på -2500 istället för att lägga sig på 0. Provade lite olika växlar, 3an, 4an, 5an, ingen skillnad. Blir även att Ca85 sjunker under tiden man motorbromsar, ner mot 400-500. Skulle man motorbromsa tillräckligt länge skulle säkert Ca85 bli 0. Den gjorde så under ca 20 minuter, sen "lossna" det och vid motorbroms la sig lambdan på 0 som den ska igen

    Har även märkt att dom gångerna den beter sig så här verkar den inte kunna låsa något nytt Amul heller. Rpm vid 120km/h ca går den väl över på open loop eller nåt, så då kan den väl inte låsa ändå men verkar inte spela nån roll vilken hastighet man har. I söndags märkte jag att den helst plötsligt lockat ett nytt amul, då prova jag motorbromsa och då var det som vanligt igen.

    Känns som att det är nåt jävla kalle anka med spridarna som inte stänger på motorbroms?

    Min beter sej lika vid motorbroms lambda -2500 och ca85 ner till ca 290

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  19. #1199
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    En till grej som händer kanske 1 gång av 10 hände när jag åkte till Manick igår igen.
    När man motorbromsar bottnar lambdan på -2500 istället för att lägga sig på 0. Provade lite olika växlar, 3an, 4an, 5an, ingen skillnad. Blir även att Ca85 sjunker under tiden man motorbromsar, ner mot 400-500. Skulle man motorbromsa tillräckligt länge skulle säkert Ca85 bli 0. Den gjorde så under ca 20 minuter, sen "lossna" det och vid motorbroms la sig lambdan på 0 som den ska igen

    Har även märkt att dom gångerna den beter sig så här verkar den inte kunna låsa något nytt Amul heller. Rpm vid 120km/h ca går den väl över på open loop eller nåt, så då kan den väl inte låsa ändå men verkar inte spela nån roll vilken hastighet man har. I söndags märkte jag att den helst plötsligt lockat ett nytt amul, då prova jag motorbromsa och då var det som vanligt igen.

    Känns som att det är nåt jävla kalle anka med spridarna som inte stänger på motorbroms?

    Min beter sej lika vid motorbroms lambda -2500 och ca85 ner till ca 290

    Mathias
    Trodde jag var ensam om detta. Oftast är det inga problem men ibland ser jag det på min bil också. En gång när jag skulle stanna i en korsning gick ca85 ner på noll och när jag tryckte ner kopplingen dog motorn. Det har bara hänt en gång. Annars brukar det falla 10 - 20 %. Kör 630cc Siemens Deka om det har någon betydelse.

  20. #1200
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471

    Re: 9-3 Aero|Bagarmobilen -Klart-slut 2012

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av mathias.w


    Min beter sej lika vid motorbroms lambda -2500 och ca85 ner till ca 290

    Mathias
    Trodde jag var ensam om detta. Oftast är det inga problem men ibland ser jag det på min bil också. En gång när jag skulle stanna i en korsning gick ca85 ner på noll och när jag tryckte ner kopplingen dog motorn. Det har bara hänt en gång. Annars brukar det falla 10 - 20 %. Kör 630cc Siemens Deka om det har någon betydelse.
    Detta har även hänt mig vid ett par tillfällen att tomgång "dippar" när man kopplar ur vid inbromsning mm, har dock inte kollat ca85 vid de tillfällen men skall göra om/när det händer igen.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. 9k aero -97, ng9-3 cab såld 131112
    Av Break out i forum Projekt
    Svar: 526
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 18:47
  2. 9-5 SC Aero -06 *Såld*
    Av Saneringa i forum Projekt
    Svar: 123
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 20:29
  3. 9-3sc Aero -06 (Såld)
    Av Rickard i forum Projekt
    Svar: 215
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 22:44
  4. 9000 Aero facelift...Såld....
    Av MrLila i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 09:29
  5. 9-3 SS Aero SFR Edition - SÅLD!
    Av airflowfredde i forum Projekt
    Svar: 196
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •