Sidan 4 av 122 FörstaFörsta ... 234561454104 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 2429

Ämne: 9-3 Aero|Bagarmobilen - Såld

  1. #61
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    Mm det är H&R. Klart det skulle kunna vara nåt sånt, men jag TROR inte det är nåt direkt allvarligt...
    Ska ta tag i det där, just nu är det lite tidsbrist och även bristande meck-lust .

    Tänkte lossa båda bärarmarna från subframen och dra yttre bulten i bärarmen samt även efterdra styrleden och spindeln. Då har man uteslutit i princip "allting" utom stödlagringarna.

    Det är ju ingen katastrof direkt, låter ju ibland då man kör sakta så det är ju inte så att bilen håller på att rasa samman. Men jag är fan allergisk mot alla sånna störiga ljud. Paranoid som man är börjar man ju inbilla sig saker så som att fjädern skulle vara av eller nåt

  2. #62
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    min har börjat knarra/knaka den med, fast höger fram /tror jag.
    Låter när man bromsar främst men även när man kör sakta i gupp och så

  3. #63
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    min har börjat knarra/knaka den med, fast höger fram /tror jag.
    Låter när man bromsar främst men även när man kör sakta i gupp och så
    Forskat närmare i det nåt?

  4. #64
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    nja... kollat men inte hittat något löst?

  5. #65
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    Dåligt med meckande på ett tag nu. Haft massa andra grejer att pyssla med och inte haft mecklust.

    Idag har jag dock haft ner svängarmarna och länkarmarna från subframen och kommit åt och dragit den yttre länkarmsbulten. Satt inte nämnvärt löst, men hade loss dom och la Locktite på gängorna och drog åt dom så mkt jag orkade. Jävligt korkat att OEM-bulten sitter med skallen uppåt så drivaxeln hamnar ivägen. Fick av nån anledning inte den uppgraderade bulten med tillhörande mutter med mina bussningar.

    Kände även på allt annat om något satt löst. Kunde dra styrlederna lite grann + att bultarna till okhållaren gick att dra lite grann resten satt som berget. Dragit allt i bak också.

    Dock undrar jag, hur mycket är det meningen att man ska dra dom undre muttrarna till k-hämmarstagen? Dom 13mm muttrarna som sitter under länkarmen tillsammans med bricka och bussning. Går ju i princip att dra muttrarna så bussningarna blir helt platta känns det som. Jag drog tills det kändes "lagom".

    Var ute och provade nyss. Marginell förbättring . Fortfarande ett "kluck-ljud" när man kör sakta. Blir inte mer eller mindre när man kör över ojämnheter, utan det är där ständigt när man kör sakta. Det låter inte alls mkt men finns där i bakgrunden.
    Sen är det nåt ljud som är som ett enda "Klonk" när man svänger vänster i en rondell exempelvis. Det låter som att det kommer precis under förarstolen.

    Fattar inte va fan det kan vara. Det enda som finns kvar isåfall är stödlagren, spindellederna eller att fjädrarna rör sig. Drog i fjädrarna fram o tillbaka när bilen var upphissad, gick inte att rubba i sidled.

  6. #66
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    Har två andra grejer jag undrar över:

    Fråga 1:
    Navet på mina nya fjäderben är typ nersvarvade ~5mm. Är det tidigare ägare som gjort det? Isåfall varför? Kan det bli nåt knas när det är så? Se bilderna nedan.


    Nya navet till vänster, gamla till höger

    Gammalt VS Nytt bredvid varandra

    Bromsskivan bygger ju lite, men man ser ändå att nya navet är betydligt "kortare".

    Fråga 2:
    Min ARB22 sticker ut längre på ena sidan än andra. På höger sida ligger änden precis emot nedre stötdämparfästet. Kan det bli nåt skit där då det kränger tro? EXDs leverantörer som tabbat sig lite måntro?


    Bör man kapa av lite på höger sida?

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    917

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    Angående det klonkande ljudet som kommer när man bromsar och kör i gupp så hade jag liknande fel på våran ng900.
    Jag hade satt bultarna till länkarmarna på fel ställe.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara vilka jag menar, men det är en som går vågrätt framifrån och bakåt, och en som går lodrätt och sitter längre bak.
    Tror det är storlek 15 och 16 på dom två som jag satte på fel plats.
    Efter bytt plats på dom så försvann mina oljud, vet inte om det är samma fel men kanske värt att kolla upp.

  8. #68
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Angående det klonkande ljudet som kommer när man bromsar och kör i gupp så hade jag liknande fel på våran ng900.
    Jag hade satt bultarna till länkarmarna på fel ställe.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara vilka jag menar, men det är en som går vågrätt framifrån och bakåt, och en som går lodrätt och sitter längre bak.
    Tror det är storlek 15 och 16 på dom två som jag satte på fel plats.
    Efter bytt plats på dom så försvann mina oljud, vet inte om det är samma fel men kanske värt att kolla upp.
    Tackar för tipset, men dom sitter där dom ska. 15mm till länkarm och 16mm till svängarm mkt riktigt.

  9. #69
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Fråga 3:
    Nu har jag hittat ännu ett problem med framvagnen som möjligtvis kan förklara en del oljud. Vet dock faaan inte hur det kan ha blivit så eller hur det åtgärdas:

    Svängarmen på högra sidan ligger emot länkarmen. Metall mot metall. Inte bra?!
    Vet inte om det framgår av bilderna, men på vänster sida ligger det inte emot. Där e det typ 5mm spel.

    Vid röda ringen ligger det emot. Inte emot på vänster sida.

    Hur f*n kan det blivit så? Vad har jag gjort fel?

    Avslutade dessutom kvällen med att framspoilern tog i tröskeln på garaget när det fjädra ner då jag backade ut och slog av ena fästet till dimljuset

    För att citera Glenn Hysén "Det här är kuken. Nu ska jag supa mig kanon till midsommar"

  10. #70
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Bromsar på G, Viggenvinge på plats!

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Min ARB22 sticker ut längre på ena sidan än andra. På höger sida ligger änden precis emot nedre stötdämparfästet. Kan det bli nåt skit där då det kränger tro? EXDs leverantörer som tabbat sig lite måntro?


    Bör man kapa av lite på höger sida?
    Inget att oroa dig över, har blivit så på några av de tidigare, men inget som påverkar funktionen.

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    752

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Tjena! Hade exakt samma problem som du med att det knarrar vid svängar och belastning samt vid acceleration framåt och bakåt från stillastående. I mitt fall behövdes bulten till länkarmen dras åt (15mm) eftersom att jag dragit åt denna när bilen var upphissad skruvade den ut sig själv vid nedsänkning, tänk dig själv framifrån och länkarmen vid nedsänkning, då åker bulten med och skruvas upp. Dra åt bultjäveln med bilen på billyft eller lägg dig under och dra åt framifrån.

    Hoppas du förstår vad jag menar :P

    mvh marre

  12. #72
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    På min bil var det ett stödlager som var kass. Tittade man lite snabbt så gick det inte se att något var tokigt men vid en närmare granskning och lite bändning så framgick det tydligt att gummit var utnött och metallen i stödlagret slog emot fjäderbenstornet.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  13. #73
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Tackar för tipsen.

    Alla bultar till armarna är dragna då bilen står på marken. Eller har smörjgrop så bilen stod hissad i bak men framhjulen i backen.
    Skulle kunna vara fjäderbenslagringarna men det låter liksom inte därifrån.

    Jag tror jag har en rätt god idé om vad det är för fel. Återkommer när jag provat det. Just nu är det mycket skola så bilen är lite på hold.

  14. #74
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    ÄNTLIGEN...

    ...har jag hittat och åtgärdat felet som orsakat oljud i min framvagn!

    Visade sig vara tillverkningsfel på bussning nr 1 och 2 i bärarmen. Helt fel ytterdiameter på bussning 1 som jag hade mina aningar om vilket ledde till att den glappade fram och tillbaka. Antagligen uppkom kluck-ljudet då bärarm och svängarm gick emot varandra när bussningen glappade.
    Problemet med 2ans bussning var hylsan som var för kort och hade fel ytterdiameter.

    Mycket skönt att ha åtgärdat problemen, surt att hela säsongen gått bara.
    Bilen är vinterservad och redo för besiktning på torsdag!

    Inga som fått några tjurigheter på sig ang. andra bussningar på besiktningen?

  15. #75
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    ÄNTLIGEN...

    ...har jag hittat och åtgärdat felet som orsakat oljud i min framvagn!

    Visade sig vara tillverkningsfel på bussning nr 1 och 2 i bärarmen. Helt fel ytterdiameter på bussning 1 som jag hade mina aningar om vilket ledde till att den glappade fram och tillbaka. Antagligen uppkom kluck-ljudet då bärarm och svängarm gick emot varandra när bussningen glappade.
    Problemet med 2ans bussning var hylsan som var för kort och hade fel ytterdiameter.

    Mycket skönt att ha åtgärdat problemen, surt att hela säsongen gått bara.
    Bilen är vinterservad och redo för besiktning på torsdag!

    Inga som fått några tjurigheter på sig ang. andra bussningar på besiktningen?

    Surt att få sommaren delvis förstört pga fel grejjer

  16. #76
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Surt att få sommaren delvis förstört pga fel grejjer
    Ja det är trist.
    Men samtidigt är det lite "den som ger sig in i leken får leken tåla". Man tar ju alltid en risk då man ger sig in i eftermarknadsträsket och monterar saker utöver original. Men visst, man förväntar ju sig att få korrekta delar från början. Inblandade parter är i alla fall informerade om problemet.
    Blir ju även knepigare att lokalisera fel då man som i mitt fall bytt mycket på samma gång.

    Näst på tur blir följande:
    - Ställa hjulvinklarna. Hur är det, kan man ställa hjulvinklarna bak med på og9-3? Tips på vart i Uppsala/Stockholmstrakten?
    - Byta växellådsolja
    - Lufta kopplingen


    Börjar väl bli dags för service med tror jag för att få den där jävla stämpeln. Bilen går ju inte mycket varje år, så sist när den gått 12400 mil gjordes 13000-mila service. Nu har den gått 12900, innebär det 14000-mila service då? Känns ju sådär isåfall, speciellt när den gått knappt 200 mil på nuvarande olja. Kan man se nånstans vad som ingår i servicearna?

  17. #77
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    752

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Surt att få sommaren delvis förstört pga fel grejjer
    Ja det är trist.
    Men samtidigt är det lite "den som ger sig in i leken får leken tåla". Man tar ju alltid en risk då man ger sig in i eftermarknadsträsket och monterar saker utöver original. Men visst, man förväntar ju sig att få korrekta delar från början. Inblandade parter är i alla fall informerade om problemet.
    Blir ju även knepigare att lokalisera fel då man som i mitt fall bytt mycket på samma gång.

    Näst på tur blir följande:
    - Ställa hjulvinklarna. Hur är det, kan man ställa hjulvinklarna bak med på og9-3? Tips på vart i Uppsala/Stockholmstrakten?
    - Byta växellådsolja
    - Lufta kopplingen


    Börjar väl bli dags för service med tror jag för att få den där jävla stämpeln. Bilen går ju inte mycket varje år, så sist när den gått 12400 mil gjordes 13000-mila service. Nu har den gått 12900, innebär det 14000-mila service då? Känns ju sådär isåfall, speciellt när den gått knappt 200 mil på nuvarande olja. Kan man se nånstans vad som ingår i servicearna?
    På maptuns hemsida står det om servicearna vad som ingår och hur mycket det kostar samt när den görs.

    Angående problemet du hade är mycket surt. Alltid tråkigt när man felsöker allt i princip och så visar det sig att någon leverantör/märke har levererat trasiga saker. Hände mig ett par gånger den här säsongen vilket suger pung. Tur att det fixade sig dock!

    mvh marre

  18. #78
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    På maptuns hemsida står det om servicearna vad som ingår och hur mycket det kostar samt när den görs.

    Angående problemet du hade är mycket surt. Alltid tråkigt när man felsöker allt i princip och så visar det sig att någon leverantör/märke har levererat trasiga saker. Hände mig ett par gånger den här säsongen vilket suger pung. Tur att det fixade sig dock!

    mvh marre
    Tackar hittade det på Maptun nu.
    Men vilken mil-service är det för min del egentligen? Har ju inte uppfyllt mil-kvoten utan det är ju tidsfristen på 1 år som går ut först. Är det ändå 15000-mila service eller finns det någon "mellanservice"?

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    421

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    På maptuns hemsida står det om servicearna vad som ingår och hur mycket det kostar samt när den görs.

    Angående problemet du hade är mycket surt. Alltid tråkigt när man felsöker allt i princip och så visar det sig att någon leverantör/märke har levererat trasiga saker. Hände mig ett par gånger den här säsongen vilket suger pung. Tur att det fixade sig dock!

    mvh marre
    Tackar hittade det på Maptun nu.
    Men vilken mil-service är det för min del egentligen? Har ju inte uppfyllt mil-kvoten utan det är ju tidsfristen på 1 år som går ut först. Är det ändå 15000-mila service eller finns det någon "mellanservice"?
    Det går väl att göra en sk "årsservice"

  20. #80
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Bagarns 9-3 Aero Coupé - Allt bara jävlas...HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av asuskic

    Det går väl att göra en sk "årsservice"
    Det kanske det gör ja!
    E lost på det där, ska höra runt lite. Blir nog inte aktuellt förrän framåt januari nån gång iallafall.

    Vad är ett rimligt pris för en fyrhjulsinställning i Upplands-trakten?

Liknande ämnen

  1. 9k aero -97, ng9-3 cab såld 131112
    Av Break out i forum Projekt
    Svar: 526
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 18:47
  2. 9-5 SC Aero -06 *Såld*
    Av Saneringa i forum Projekt
    Svar: 123
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 20:29
  3. 9-3sc Aero -06 (Såld)
    Av Rickard i forum Projekt
    Svar: 215
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 22:44
  4. 9000 Aero facelift...Såld....
    Av MrLila i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 09:29
  5. 9-3 SS Aero SFR Edition - SÅLD!
    Av airflowfredde i forum Projekt
    Svar: 196
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •