Åh nej inte en till projekttråd med en og9-3 Aero...
Jojjomensan det är precis vad det är! Och förmodligen snarlik med övriga! Läs vidare på egen risk.
Skämt å sido. Tänkte att det kan vara roligt att lägga upp en projekttråd, dels för min egen skull, och dels för att kanske lyckas inspirera andra.
Historik
Min SAAB-karriär började 2006 då jag köpte en vit ng900 -94 2.0 utan turbo, snik så det skrek, inte ens AC och gjorde 0-100km/h på 20 minuter. Dock var det skinnsäten av nån anledning. Men den var i gott skick och i stort sett fri från rost.
Köpte 16" fälgar och "stylade" den återhållsamt. Lägger upp en before-and-after bild:
Fick verkligen upp ögonen för SAAB och suget efter något mer blev större ju längre tiden gick. Så den 31 maj 2008 inhandlades efter en tids letande en svart SAAB 9-3 Aero Coupé 2002 Salomon Editon med 12'000 mil på mätaren och den sedvanliga Aero-utrustning och lite mer så som mugghållare, kolfiberbräda och AS3.
Enda kruxet var en bula på höger dörr ovanför handtaget samt att AC-kompressorn var skuren, men priset var så pass bra att det blev affär ändå.
Så här såg bilen ut vid inköp:
Bilen var helt original så när som på ett JT 3" cat-back.
Mycket vill ha mer så ganska snart inhandlades lite exteriört julgranspynt. Så idag ser bilen ut som nedan:
Dom bilderna togs för ett tag sen men är hyffsat up-to-date.
Det som är gjort hittils:
- 18" Ace Dino
- Monterat en till ljuddämpare
- Fixat dörruppslag
- Xenon 6000K i hel/halvljus
- Diodlampor 6000K i dim- och p-ljus
- Byggt nätgrill och nätat fronten
- Svarta emblem
Och säkert lite annat småfix som inte är värt att nämna
Planer
Då kommer vi till det mer intressanta! Vad som händer härnäst. Det man märkte ganska omgående med bilen var hur sjukt vinglig och instabil den var på vägen, särskilt vid gaspådrag. Så planer på chassiuppgradering först av allt började smidas. Nu är det ju så att studentbudgeten innebär "vissa begränsningar" så det har tagit sin tid att samla på sig grejer och komma fram till vad man ska ha och inte. Men nu ser listan ut som följer:
Inom kort
- Bilstein Sprint
- H&R 35mm sänkfjädrar
- EXD polyuretanbussningar i framvagn+bakvagn
- EXD ARB22 krängningshämmare
- 9-5 Aero 308mm framskivor + okhållare
- 9-5 Aero '02-> 300mm bakskivor + ok
- Viggenvinge
(- USA-blinkers)
Längre fram
- Toning av rutor
- Nerlackning av bakkjol
- EXD intercooler
- 3" downpipe+racekatt
- Maptun Steg 3
Ännu längre fram
- Mera motor...
Tanken med det hela är att ha en lagom potent vardagsräcer som både fungerar som bruksbil och "hobbybil" men fortfarande på en nivå som passar en students ekonomi och möjligheter. Vi får se om det lyckas!
Detta är vad som finns i garaget nu:
Nu orkar jag inte skriva mer idag, men kan säga att "Operation Chassi" är inledd och bilen står uppallad i garaget . Mer info inom kort!
En snabb teaser:
Godnatt!
/Nicklas