Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oljekylrör Autlåda 9-5, 02a.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    17

    Oljekylrör Autlåda 9-5, 02a.

    Hej!. Vart ute och höll på med ac'n i fredags och tyckte då det läckte olja.
    Brydde mig inte mer om det den dagen men efter en liten tur igår kollade jag och såg då att det vart rödaktig olja och förstod att det var växellådsolja.
    Idag började jag plocka väck plast och rengöra o torka rent allt runtomkring och kikade sedan under gång och då hittade jag tillslut läckaget på ett rör som går ifrån nederdel av kylaren ner i en böj och bort till andra sidan för att sedan bli slang för att därefter bultas till lådan.

    Rev sedan väck röret och behöver få tag i ett "nytt", 400kr på skroten för ett lika gammalt som det som satt där känns lite mycket men men får nog bli det, ska höra med saab imorn vad nytt kostar, :S.
    Original Artikelnr är. 45 76 914, 51 93 974. Om det hjälper för att hitta vad det är jag pratar om.


    Men började fundera sen på om man
    kanske sätta nån nippel och dra en vanlig hydraulslang hela vägen eller vad tror ni? behöver man ha banjokoppling? Finns det risk att det blir för stort flöde om man sätter en 3/8 slang, kanske inte hinner kyla så mkt?

    Tacksam för snabba svar .



    Detta gäller då en 9-5 2,3t Automat -02.
    /anders

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    17

    Re: Oljekylrör Autlåda 9-5, 02a.

    ingen som har någon tanke om det går med vanlig slang? funderar på om det kan bli så varmt där borta så den skulle smälta?

  3. #3

    Re: Oljekylrör Autlåda 9-5, 02a.

    Skulle nog satsa på ny fräsch orginalslang även om den kostar. Rasad automatlåda blir dyrt. Slangen sitter riktigt utsatt för stänk, saltslask, stenskott och viltolyckor. Under/framför AC-kylaren finns det i alla fall en plastskiva som skyddar dess slangkoppling men tror inte det finns framför slangen till oljekylaren för automaten -02?
    --- Chips é gott gott ---

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    17

    Re: Oljekylrör Autlåda 9-5, 02a.

    nej det gör tyvärr inte det, sitter riktigt dumt.... nej nu har jag bestämt mig att köpa ett på skroten för 400 iaf, och behandla det så att det inte ska rosta. hittade ett från en 05 a :S tror jag det var. som gått 5000mil bara, låter bättre än att köpa till en 02a som gått 20k iaf..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    17

    Re: Oljekylrör Autlåda 9-5, 02a.

    fixat för längesen nu, slangfirma gjorde en exakt kopia åt mig av originalet. fast med stålomspunnen slang istället. funkar kalasbra. och nästan gratis om man jämför med saab.

Liknande ämnen

  1. Läckage i oljekylrör för 5stegs automatlåda OG9-5
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2021-08-27, 10:22
  2. Anslutningar, oljekylrör/slangar 9-5 automat?
    Av Chrille74 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 23:14
  3. Mest effekt med autlåda?
    Av Robban_GBG20 i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 18:59
  4. [LÖST] Hur byta lampa i mittkonsol 9000 autlåda?
    Av sa22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •