Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: problem med slutsteget

  1. #1

    problem med slutsteget

    när jag köpte min saab 9-3 så va det redan färdigt draget med ström och signalkabel, men då jag ska koppla ihop dem till steget och startar bilen så lyser en grön lampa först i ngn sek sen blir det rött, alltså på slutsteget. Jag ha kollat ström och jord och signal kabeln men inget fel på dessa,ta jag bort signal kabel så slocknar den röda lampan,men sätter jag tillbaka den så kommer den tillbax, va e fel, håller på bli tokig snart. Kan man har orginalstereon ihop kopplat med baslådan? pallar den?
    A.H +185hk power

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: problem med slutsteget

    Citat Ursprungligen postat av heartberg_turbo
    när jag köpte min saab 9-3 så va det redan färdigt draget med ström och signalkabel, men då jag ska koppla ihop dem till steget och startar bilen så lyser en grön lampa först i ngn sek sen blir det rött, alltså på slutsteget. Jag ha kollat ström och jord och signal kabeln men inget fel på dessa,ta jag bort signal kabel så slocknar den röda lampan,men sätter jag tillbaka den så kommer den tillbax, va e fel, håller på bli tokig snart. Kan man har orginalstereon ihop kopplat med baslådan? pallar den?
    Är du SÄKER på att det inte är något fel på jord och strömkabeln?

    Protect-lampan kan lysa om det är kortis eller dålig jord etc. Är allting i bilen som det ska och protect lyser ändå så är nog slutsteget kaputt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: problem med slutsteget

    men orkar cd´n min dra runt allt?
    A.H +185hk power

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    28

    Re: problem med slutsteget

    Anledning till att man har slutsteg är för att inte cdn ska behöva dra runt allt. Eftersom ett steg är kopplat direkt till batteriet.
    Saab 9-3 2.0t -01

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: problem med slutsteget

    Citat Ursprungligen postat av heartberg_turbo
    men orkar cd´n min dra runt allt?
    Öhm. Hur menar du?

    Normalt sett tar man lågnivå eller högnivå signal från stereon och kopplar in i slutsteget för att få själva ljudsignalen, varpå slutsteget förstärker den signalen och skickar den till högtalarna för att få ljud ur dom.

    Som DeaconFrost säger. Slutsteg = Förstärkare, just för att stereon inte ska behöva driva alla högtalare på stereons egna slutsteg (förstärkare).


    Får man fråga hur du har kopplat?

    På slutsteget finns 3 anslutningar för ström.

    1 ska vara kopplat till batteriets pluspol (eller generatorns + kabel) Denna anslutning brukar vara märkt med "+", "BATT", "B+" eller liknande.

    1 ska vara kopplat till stereons remote eller elantennutgång och gör att slutsteget inte är påslaget hela tiden (för att inte dra ur batteriet) utan bara när stereon är igång. Denna anslutning brukar vara märkt "Remote" eller liknande.

    1 ska vara kopplat till jord, alltså till en färgfri metallisk yta som har kontakt med bilens kaross (och därmed i förlängningen också batteriets - pol). Denna anslutning brukar vara märkt med "-", "Ground", "GND" eller liknande.

    På slutsteget (om det är ett eftermarknadssteg) så finns också minst 2 anslutningar för lågnivåingångar. Har du fler kanaler än 2 på slutsteget så finns troligen flera in-anslutningar. Dessa är märkt med rött och vitt eller rött och svart (färgerna avgör vänster och höger balans. i dessa kablar finns både + och - i varsin kabel. Dessa ska kopplas in i stereons lågnivåutgång. Det är dessa som slutsteget får signal (vad som ska spelas) från.

    På slutsteget kan det också finnas högnivå som man kan använda istället för lågnivå. Detta funkar i princip på samma sätt, bara det att de kopplas in på de vanliga högtalarkablarna från stereon och att det därför är fyra kablar att hålla rätt på istället för två. (Balans vänster/höger samt + och -).


    På slutsteget finns sedan högtalarutgångar som du ska koppla till + och - på respektive högtalaranslutning. Du kopplar alltså bort stereons kablar till högtalaren och ansluter egna dit. Du kan inte koppla på både stereon och slutstegets kablar samtidigt.


    Kopplar du någonting fel så finns risk för att du eldar upp antingen stereon eller slutsteget. Därför skulle jag rekommendera att du får någon som hjälper dig/visar dig om det är så att du känner att du inte har en aning om vad du håller på med, för det finns mycket att tänka på när man håller på att fiffla med ljud i bil och mycket saker som kan gå fel om man är oförsiktig...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6

    Re: problem med slutsteget

    jag har kopplat på flera bilar som jag har haft, jag vet hur man kopplar,detta va ba en ren allmän fråga om det gick ba och köra på cd´n förstärkare,jag va ju tvungen och köpa till en adapter till min bil därför at den hade ingen lågnivå utgång, så jag kopplde via mina högtalare och fick ut en lågnivå där igenom, så koppla kan ja, och fixa ljudet kan ja, jag köpte ett nytt slutsteg nyss och det fungerar hur bra som helst, måst va fel me det gamla. men nu dunk dunkar det på
    A.H +185hk power

Liknande ämnen

  1. Problem med installation av nya slutsteget.
    Av visslaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 16:46
  2. AS3 Slutsteget
    Av sondell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 22:57
  3. Koppla in slutsteget???
    Av stona i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 11:42
  4. Problem med slutsteget efter flytt.
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 21:53
  5. AS3 slutsteget
    Av picks2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 08:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •